Gå til innhold

Pedagogikk eller spesialpedagogikk

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer og starte på pedagogikk eller spesialpedagogikk på universitetet i Oslo til høsten og lurer på om det er noen som har erfaringer fra de nevnte studieretninger? Fint hvis noen som har tatt en slik utdannelse kan fortelle hva dere syntes om utdannelsen, og hva slags jobb dere har fått etter endt utdannelse. Er litt usikker på hva jeg skal velge, så fint hvis noen kan dele erfaringer, både positive og negative.

Mvh

sun-flex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kunne du tenke deg å jobbe med? Er du interessert i barn med spesielle behov eller læringsvansker, er spesialpedagogikk noe du bør satse på.

Pedagogikk er litt mer generelt, hvor man lærer om oppdragelsesfasen, hvordan man blir påvirket av samfunnet rundt seg fra man er liten. Studiet går også mye på undervisningslære i seg selv. Jeg skulle tro at man lærer det samme på spesialpedagogikkstudiet, men det er som nevnt mer rettet mot de med spesielle behov.

Lenke til kommentar

Kan tenke meg og jobbe med barn og ungdom generelt. Om det er innenfor et område hvor de trenger ekstra oppfølgning eller at det er tilrettelagt spesielt for den enkelte er ikke avgjørende for meg. Synes pedagogikk i seg selv virker veldig spennende og vil bruke det til og hjelpe personer som på en eller annen måte har behov for det.

Endret av sun-flex
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Hovedforskjellen mellom Pedagogikk-studiet og SpesPed er som sagt hvordan spesped vinkler seg inn mot tilrettelegging og arbeid med vanskeligstilte barn og ungdom, mens pedagogikk er litt bredere. Begge retningene har alle de samme innføringsemnene de to første semesterne på UiO før du kan velge emner utover det selv. Da står du relativt fritt og kan velge mange spesped emner som pedagogikk-student og omvendt.

Hva du ender opp med å være kvalifisert for å jobbe med blir i stor grad avgjort av hva du velger av emner og ikke minst hva du skriver bachelor-oppgaven din om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...