Gå til innhold

Lysbilde-visning: trenger tips om program

Anbefalte innlegg

På vegne av foto-interessert far og onkel har jeg noen spørsmål vedrørende det å lage og vise slideshow og integrere mixet musikk som passer til bildene.

På spørsmål om bildekvalitet på slideshow brent som videofil på optisk medium har jeg svart følgende: Avspilling på vanlig dvd-spiller vil altid gi dårlig kvalitet på bildene pga oppløsningen på PAL ( som vi bruker i norge ) er begrenset til 720 piksler horisontalt.

Derfor har jeg anbefalt dem å helt se bort i fra å bruke slike avspillings-enheter til bildevisning og heller satse på visning direkte fra pc satt opp med kraftige skjermkort mot HD-skjerm/prosjektor

Hvilke programmer er bra til å lage/vise lysbildevisning og hvordan løser man lydavspilling best? Jeg ser gjerne at folk med egne erfaringer kommer med innspill og råd her.

Åpen diskusjon om temaet er flott! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at ingen kommer med denne rare løsningen, så derfor skyter jeg:

Faren din er sikkert vant til å bruke kontorprogrammer som OpenOffice eller lignende. I såfall er det jo greit å lage en presentasjon i OpenOffice Presentation? Du kan jo høre om dette er et program han er kjent med. I såfall er ikke veien lang til bildepresentasjon med lyd og eventuelt overganger mellom bilder etc.

Lenke til kommentar

Var litt i tvil om hvor "kjørbar" en presentasjon i OpenOffice ville være med tanke på den svake ytelsen i min gamle laptop, Celeron 1.6 med treeeeg HD. Bildevising med lyd under presentasjonen (Mp3) fungerte utmerket. Dette skal jeg ta i bruk selv nå!

Takk for spørsmålet, må jeg vel si i denne sammenhengen! :-)

Lenke til kommentar

Har testet photo-story. Kjempefint for enkelt bruk, men støtter kun gamle video-format derfor blir oppløsningen for dårlig etter min smak.

Office og O-Office løsninger virker litt kompliserte og jeg tipper det her også vil bli skalert ned på bildeoppløsningen.

Det vi er ute etter er en løsning som passer til visning av høyoppløste foto. Det er med andre ord ikke snakk om visning av bilder fra familiealbumet og siste ferietur tatt med pocketkamera.

Begge fotografene jobber med litt mer avansert fotografering enn som så.

Muligens Pinnacle Studio Ultimate version 12 er veien å gå? Her er det jo full støtte for blueray brenning osv..

Lenke til kommentar
Har testet photo-story. Kjempefint for enkelt bruk, men støtter kun gamle video-format derfor blir oppløsningen for dårlig etter min smak.

Office og O-Office løsninger virker litt kompliserte og jeg tipper det her også vil bli skalert ned på bildeoppløsningen.

Det er riktig at du TIPPER det blir nedskalert, for det blir det ikke! Du bruker selvfølgelig fullskjerm visning som med andre presentasjoner. Du har vel prøvd dette før du uttaler deg?

Du bruker systemets begrensning når det gjelder størrelsen. Og lyd- og videoformater bestemmes av hvilke kodek-er som ligger inn på systemet. Så noe mer kompatibelt enn det skal du kanskje lete lenge etter i det Microsoft-produktet som var nevnt tidligere her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...