tommy_sn Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hei Vurderer å kjøpe nytt kamera, og har sett på 450D. Er dette å anbefale, eller finnes det "mye" bedre andre alternativer til omtrent samme pris? Lenke til kommentar
T34 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Driver å titter på det samme, og 450d virker som topp of the pack i den prisklassen for øyeblikket. Men det spørs vel hva slags behov en har. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Andre likeverdige eller bedre alternativer Sony A300 Nikon D90 Olympus 520 Pentax K200D Og hvis du vil gå litt opp se på Nikon D300, Sony A700 eller Canon 50D Lenke til kommentar
nicowiz Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 her var valget enkelt Nikon D90 stort pluss er også at det er mulig å ta opp video med det Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Men vær klar over at du ikke får autofokus ved filmopptak på det. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Men vær klar over at du ikke får autofokus ved filmopptak på det. Ikke rare poenget det da - all den tid alternativet er EOS 5D MKII, og jeg vet ikke om det engang autofokuserer på videoopptak. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 (endret) her var valget enkeltNikon D90 Hvorfor er valget enkelt? Nikon d90 koster ca 7k uten optikk, det er mer 2,5k så dyrt som pentaxen med optikk, det er dobbelt så dyrt som olympusen, koster 2k mer enn sonyen og canonen. Valget er enkelt så lenge prisen ikke er tatt i betrakning, men da kunne man virkelig tatt med å sagt at d3/d300++++ er enda bedre enn det igjen. Ergo d90 ligger i en prisklasse over de andre nevnt her, og er nok ja det beste kamera, men er det det som gir mest for pengene/er det beste valget for trådstarter? Godt mulig nei. Til trådstarter: "Mye" bedre alternativer til den prisen finnes ikke, alle kameraene idag er nokså like, men som er forskjellige på noen få punkter som grep, optikkutvalg, hurtighet, værtetting også videre. Det er ikke sånn at noen er best på alt, hva som er det beste valget for deg kommer an på hva du ønsker fra kameraet. Hva som er viktig for deg må du også bestemme, de aller fleste vil sette grep/ergonomi som meget viktig, derfor er dette noe som du bør prøve i en butikk, gjerne med flere alternativer slik at du får et inntrykk av de forskjellige grepene. God bildekvalitet får du med alle SLR idag. Endret 3. desember 2008 av Ageurk Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Der er nu nogle forskelle - hvor megen betydning de har vil afhænge af, hvad / hvordan man ønsker at fotografere. Pentax, Sony samt Olympus E-520 har billedstabilisering i huset (virker med alle objektiver), hvor Canon og Nikon har det i objektivet (skal købes med hvert objektiv, hvor det ønskes). Jeg ved godt at Canon og Nikon for nyligt er begyndt at levere kitobjektiver med stabilisering (pres fra de andre på markedet?), men skal man bruge et teleobjektiv med stabilisering skal man ved disse to mærker betale ekstra. Nikon er lidt bedre end de andre m.h.t. billedstøj ved meget høj ISO-værdi (1600). Olympus har den bedste støvfjernelse, men lidt mere billedstøj end de andre ved ISO-1600. Mener man at Liveview (at man kan bruge skærmen som søger) er væsentligt, har Sony Alfa-300/350 markedets bedste autofokus her og Olympus E-520 den næstbedste. Nikon D-60 og Sony Alfa-200 har IKKE Liveview, de øvrige har langsom autofokus i Liveview (spejlet skal bevæges 2 gange). Nogle fremhæver at der er mere tilbehør til Canon og Nikon end til de andre - men hvor meget har man egentligt brug for ? Til Olympus, der nok er et af de mærker hvortil der er MINDST tilbehør, er der ca. 35 objektiver og mindst 6 flash-systemer. Find ud af hvilket kamera der ligger bedst i DIN hånd og hvor knapperne passer til DINE fingre - uanset hvilket firmanavn der står på det. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Om du hadde hatt et familie medlem i familien som hadde et kamera så hadde det beste hvert å gå etter merket vedkommende har så man kunne få utbytte av mer utstyr. Men ellers er vel hvordan det er å holde, menysystem, søker etc. som vil avgjøre i dag. De fleste kameraer i samme prisklasse har positive og negative sider i forhold til seg selv, men det er gjevngode med hverandre. D90 er dyrest og det skulle bare mangle at det er bedre. Lenke til kommentar
Mr.Chanse Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg er innom dette forumet av og til fordi jeg vurderer å kjøpe meg et nytt kamera. Men det virker som om mange av "de faste" som svarer, nesten velger å se bort i fra spørsmålet, bare for å ramse opp alle kamera de kjenner til... denne tråden innholder et godt eksempel på dette. Trådstarter lurer på 450 - og eventuelt andre TIL OMTRENT SAMME PRIS. Men banna bein; D90 som bortimot koster det dobbelte kommer opp med en gang! Og for et "lite påslag" må man selvsagt vurdere 12- 15000 kroners kameraer også. Hvis en ikke har noe konstruktivt å komme med som passer til trådens spørsmål... move on! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg er innom dette forumet av og til fordi jeg vurderer å kjøpe meg et nytt kamera. Men det virker som om mange av "de faste" som svarer, nesten velger å se bort i fra spørsmålet, bare for å ramse opp alle kamera de kjenner til... denne tråden innholder et godt eksempel på dette. Trådstarter lurer på 450 - og eventuelt andre TIL OMTRENT SAMME PRIS. Men banna bein; D90 som bortimot koster det dobbelte kommer opp med en gang! Og for et "lite påslag" må man selvsagt vurdere 12- 15000 kroners kameraer også. Et kort svar til trådstarter som sprør: "Vurderer å kjøpe nytt kamera, og har sett på 450D. Er dette å anbefale, eller finnes det "mye" bedre andre alternativer til omtrent samme pris?" NEI, det er ingen som er mye bedre, men man kan også snu det på hodet og si at 450D heller ikke er mye bedre enn konkurrentene. Vet ikke om dette svaret er så mye mer hjelpsomt heller. Lenke til kommentar
Nimrag Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 (endret) Se denne testen på dinside.no: Test av dslr på Dinside.no Gir et godt innblikk i gode/dårlige sider på modeller i segmentet til Canon 450D. Endret 5. desember 2008 av MrMoif Lenke til kommentar
tor-ivar.hals Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Jeg satt i august og lurte på akkurat det samme som deg. Jeg landet på 450D, og er STORFORNØYD! antakelig hadde du også blitt kjempefornøyd med de andre kameraene til den sammen prisen som er nevnt i tråden. De rådene som jeg fikk før jeg skulle kjøpe gikk på at det var viktig at du følte kameraet var godt å jobbe med/holde i osv. Teknisk sett er forskjellene på kameraene i den prisklassen veldig liten. Jeg vurderte å gå opp et hakk til neste modell (40D hos Canon), men valgte i stedet å kjøpe en del god optikk til min 450D (ok... optikken jeg kjøpte kostet nå en del mer enn mellomlegget jeg hadde måtte ut med for en 40D.. men...), og angrer ikke på det. Kameraet tar veldig gode bilder, og du skal antakelig fotografere ganske mye før du begynner å føle at kameraet blir begrensningen i ditt artistiske uttrykk ;-) Bildene i bloggen min er stort sett alle tatt med 450D (se signatur), og siden jeg er kun en amatør i en "eksperimenter og lær"-fase for tiden finner du veldig mye forskjellig der som kanskje sier litt om hva man som amatør kan få til med 450D :-) Lykke til! Endret 7. desember 2008 av tor-ivar.hals Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Hvorfor nevner ingen 1000d fra cannon? Dette er ett utmerket kamera som ligner mye på 450d. Skal en først kjøpe billig kamera, mener jeg dette er beste alternativ. Prisen på 450d er så høy, at en heller kan kjøpe 40d. Bare les test på 1000d på akam, digit.no, eller dpreview.com Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Om du har bestemt deg for å kjøpe 1000D så ikke ta i noen andre kameraer først. Følelsen av billig plastikk er meget påtagelig når man holder en 1000D. Det tar sikkert OK bilder, men grepet synes jeg personlig er helt forferdelig. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Kjapt innpå, hvor stort minnekort kan du ha i 450D? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Jeg har 4 GB i mitt, men jeg tipper at det går fint med 8 GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå