Gå til innhold

avbildninger av muhammad

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker ingen som reagerte da South Park viste Muhammed i sesong 5 (~7 år siden). Det står i koranen eller tilsvarende at ingen får tegne Muhammed, men det var ikke før en kristen avis gikk inn for å provosere ved å tegne nevnte Muhammed at det tok av. Bland inn kyniske aviser i midtøsten som fyrte oppunder noe voldsomt og publiserte andre tegninger enn de som sto på trykk, bl.a. Så for noen år siden hadde nok ingen reagert på å tegne en som heter Muhammed, Pjuuok, men etter alt maset tenker folk automatisk på profeten Muhammed og mange blir støtt eller provosert for de er blitt fortalt at de må bli støtt, og mange blir støtt eller provosert for at noen andre kan bli støtt eller provosert av et bilde.

Radikale religiøse burde vært stuet sammen på en øy så de kunne kjempet sine kriger der, sammen med radikale ikke-religiøse og anti-religiøse. Synd Storbrittania allerede har fylt Australia med kriminelle..

Lenke til kommentar
Hvorfor trevakt?

Det er faktisk forskjell på den vestlige verden (som du kaller moderne) og den ikke vestlige verden (daah!) Dette vet du jo. Bare fordi vesten har kommet lengre når det gjelder å tolerere krenkelser, betyr det at vi skal krenke de som faktisk ikke har kommet der enda.

Hjelper det da, blir muslimene etter hvert mer akseptable?

jeg tviler på at denne tråden blir lest noe annet sted en norge. De som bor i norge burde kunne tåle det, om de er muslim eller ikke. det er de som reagerer på det som blir gjort narr av. ikke mohammed himself.

edit: ps, jeg sa aldri at den vestlige verden var mer moderne jeg sa at verdan var moderne.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
og skal jeg gi deg en liten samfunsfaglekse: de muslimene som bor i norge i dag er ofte veldig gammeldagse og strenge. ikke fordi de er fra pakistan, men fordi de kom hit på 60-tallet, og da var ikke vi noe mindre kristne eller mindre strenge. Men de holder på tradisjonene sine når de er å så småe grupper.
Blir bare å tøye grenser uansett.

Tøye hvilke grenser?

Hva er det du snakker om, hva prøver du å si?

Å tegne en som heter Muhammad er jo som å tegne en hvilkensomhelst Arne. Eller?

teknisk sett ja. men du burde skjønne hva han mener, selvom han er dust.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
hei. jeg bare lurte på hva som er med avblidninger av muhammad. om man tegner han er det en krenkelse av islam. men er det noe mer en bare en krenkelse? fordi hvis det er det så kan det ikke være noe værre en å bryte et av de ti bud.

jeg synes ikke muslimer fortsatt kan holde på sånn nå i denne moderne verden. jeg synes vi skal få lov å tegne muhammad her på forumet, fordi kristendommen blir krenket hver enestge dag her, så hvorfor ikke krenke islam litt?

Kristendommen blir krenket hver dag? Av hvem da? De kristne? Det verste jeg vet om er de kristne idiotene som "blir krenket hver dag", og som "har det så forferdelig" fordi de var kristne, akkurat som de var martyrer eller no.. Når du er så naiv at du er kristen i det hele tatt, så burde du ihvertfall ikke synes så synd på deg selv. Og de ti bud omhandler DEG, mens å tegne Muhammad krenker ANDRE, men jeg mener uansett at muslimer må skjerpe seg, for å reagere med drapstrusler og slikt mot tegninger, er forferdelig. I bunn i grunn mener jeg at verden hadde vært et bedre sted, uten både kristendommen og islam.

Lenke til kommentar
Mennesker trenger religion for å gi dem mening, håp og moral.

Når du sier det, så synes jeg denne historieoppgava er ganske håpløs, og jeg forstår virkelig ikke meninga med den, nesten så jeg jeg ikke gidder å levere den. Får tenke litt på Jesus, da :)

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar
Mennesker trenger religion for å gi dem mening, håp og moral.

Jeg trenger ikke religion. Du har ingen rett til å snakke for hele menneskeheten.

Muslimer tar troen sin på alvor og tror så sterkt at de ikke aksepterer håning og krenkelse,

Dette gjør det bare enda viktigere å krenke dem. En så aggressiv og frihetsfiendtlig religion må ikke få stå ukritisert.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at ape-karikaturen av Darwin fikk hans tilhengere til å massemyrde religiøse eller å brenne kirker. Ei hører du heller aldri om kristne masser som dreper mennesker for å ha tegnet Jesus eller Gud på en negativ måte.

Lenke til kommentar
Jeg er agnostiker og prøver ikke å banke Jesus inn i hodene deres, så det er sagt. Øst og vest burde aldri møtes. Kritikken mot muslimer gjør det ikke akkurat bedre.

Om Vesten og Islam ikke hadde hatt noe med hverandre å gjøre, så hadde det ikke vært viktig å kritisere dem. Dessverre er vi i en situasjon hvor muslimer inntar frie land og begynner å kreve "toleranse" for deres intoleranse. Islam er et alvorlig problem og det vil ikke bli bedre av at vi lar oss true til stillhet. Hvis vi først gir etter for et av kravene deres, vil de forvente at vi også vil gi etter for nye krav, og før du vet ordet av det blir det innført sharia-lover i Norge. Bare for å unngå å krenke muslimer!

Lenke til kommentar

O3K

Antall mennesker, tradisjon og det der tok vi så vidt opp i sted.

Religion vil bli en privatsak og toleranse og aksept vil aldri eksistere for hverandre i forskjellige trossyn. Er du redd for muslimer kan du bare fortsette å krenke da vel, går lengre og lengre ifra en mulig løsning.

Endret av ultimatedeskjet
Lenke til kommentar
Religion vil bli en privatsak og toleranse og aksept vil aldri eksistere for hverandre i forskjellige trossyn.

Når folk på grunn av sin religion vil påvirke andres liv, er det ikke lenger en privatsak. Håper du skjønner dette. Hvorfor skal man respektere en tro som får folk til å drepe i dens navn?

Er du redd for muslimer kan du bare fortsette å krenke da vel, går lengre og lengre ifra en mulig løsning.

Den eneste mulige løsningen jeg kan se med din holdning er å bøye seg for alle krav og dermed miste ytringsfriheten og til slutt demokratiet.

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar

Om religion er en privatsak vil gjerne ikke man snakke om sin religion med andre. Det finnes mange liberale som ikke går rett bort til en og sier ”har du hørt om Jesus?”.

Du må ikke bekymre deg for at vi kommer til og mister demokratiet vårt. Nå er du litt vel klar for dommedag.

Må ytringsfriheten bevises ved å krenke. ”Jeg kan si hva jeg vil din jævla tulling”. Missbruk av ytringsfriheten er det.

Lenke til kommentar

Når de krenker ved å brenne ambassader og drapstrue tegnere så ser jeg ikke hvorfor vi ikke burde kunne krenke tilbake. De som originalt trykte de omstridte karikaturene tenkte ikke "nå skal vi gjøre alle muslimene dritforbanna".

Jeg synes det er veldig barnslig å reagere med vold på noe så enkelt som en tegning. Men når denne barnsligheten forekommer hos voksne folkemasser som kommer med drapstrusler uten å angre på disse truslene i ettertid setter jeg et spørsmålstegn ved disse menneskenes kompetanse til å kunne tenke moralsk.

Personlig ser jeg ikke på drapstrusler som noe vi burde bare la ligge, og jeg håper virkelig ikke du gjør det heller.

Som sagt de ble krenket, men innse realiteten, dette er tegninger sammenlignet med drapstrusler, det veier ikke opp.

Uansett om du tegner eller sier noe som krenker en annen person, mord blir ikke rettferdiggjort for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...