No Matter What You Say Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Mens OPEC redusere oljeutvinningen sin, utvinner Norge olje som aldri før. Bør Norge melde seg inn i OPEC? Edit: er oljeprisen for lav? Endret 5. desember 2008 av Earthworm-Jim Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Earthworm: Ser ikke noe grunn til at Norge skulle melde seg inn i OPEC, men det virker jo klart som det ville vært i Norges beste hensyn og senke oljeproduksjonen. Lenke til kommentar
schtrongl Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Earthworm: Ser ikke noe grunn til at Norge skulle melde seg inn i OPEC, men det virker jo klart som det ville vært i Norges beste hensyn og senke oljeproduksjonen. Utenfor OPEC kan vel Norge bremse og øke sin produksjon som de vil. Jeg mener Norge burde klare dette utenfor OPEC med mindre Norge har bestemt at de skal selge seg på billigsalg. De kunne skrudd igjen litt på kranene og dermed tvunget prisen litt opp, og allikevel tjent det samme, og dermed spart mer på ressursene. Jeg er som sagt overbevst om at flere Araber-stater nå kommer til å komme i store problemer ettersom de har gjort seg avhengig av en høy oljepris. For de som er innlemmet i OPEC vil de ikke tjene særlig mer på å skru igjen kranene, fordi de også er nødt til å selge mindre av varene sine. Derimot er det vi som står utenfor og som kan selge det vi er gode for som vil tjene mest på å være utenfor OPEC. Jeg tror dette kan være kontruert lav pris, for å knekke land som SaudiArabia og andre land som trenger en høyere pris for å få endene til å møtes. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Jeg tror dette kan være kontruert lav pris, for å knekke land som SaudiArabia og andre land som trenger en høyere pris for å få endene til å møtes Dette utsagnet fikk min oppmerksomhet. Kan du spesifisere litt nærmere hva du legger i påstanden? Mener du at dette er en felles politisk formål fra den vestlige verden? Hvis dette er tilfellet hvordan begrunner du feks USAs gode internasjonale relasjoner til Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater og Kuwait? Hvis ikke kan du da forklare ut i fra hvilke preferanser dannes grunnlaget for en slik handling? Hvem konstruerer denne lave prisen mener du? Andre OPEC-landene slik som Iran og Irak? Hvem vil tjene på at landene slik som Saudi-Arabia og Kuwait ikke klarer å få endene til å møtes? Eller er det USAs sin måte å knekke Venezuela? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå