Gå til innhold

46", LCD (a656?) eller plasma

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt at jeg bør velge LCD, pga mye vinduer i stuen. Har peilet meg inn mot en Samsung 46a656. Nå har jeg blitt mer i tvil om jeg bør gå for plasma i stedet, og da er jeg plutselig veldig blank igjen...

For å ta det enkle først:

Størrelse: Jeg har siktet meg inn mot 46". Sitter 4,5-5 meter fra TVen.

Pris: ca. 12 000. Gjerne under 10 også. I hvert fall ikke over 15 000.

Kildesignal: Har digital kabel fra CanalDigital. DVD-spiller. Kommer ganske sikkert spillmaskin og/eller bluray i hus i løpet av TVens levetid. Ønsker også å kunne koble til PC, men det blir for å vise bilder og (nedlastet) film - ikke "kontorarbeid".

Har surround-anlegg, så lydkvalitet er ikke avgjørende.

Ser mest tv-serier/film. Ikke sport.

Og så vil jeg selvsagt ha flest mulig hdmi-innganger og slikt. Jeg forstår ikke helt annonser som skryter av "hele 3 hdmi-innganger" - det er da minimum? Menmen.

Men til problemet: LCD vs plasma, og eventuelt hvilken plasma.

Hvor stort er egentlig problemet med refleks og blasse farger i sterkt lys med plasma? Jeg har snakket med butikk-ansatte som sier plasma bare duger om man "alltid" trekker for gardinine og skrur av lyset for å se på TV. Andre sier at nye LCDer uansett også har blank skjerm. Jeg har en stue der ene kortveggen er nesten bare vindu. TVen står et par meter fra vinduet. Om ettermiddagen kommer sollyset skrått inn på skjermen.

Jeg kan jo trekke for gardinene når jeg setter meg ned for å se en film, men jeg må ha noe som fungerer til Dagsrevyen også - på den annen side er ikke kravet til bilde er så stort da :)

Bør jeg bekymre meg for lyset og velge LCD, (som sagt regner jeg med samsung a656) eller bør jeg satse på plasma?

Og hvilken plasma anbefaler kan eventuelt anbefales? Hva/hvor stor er forskjellen på disse to:

Panasonic pz80e: https://prisguiden.no/product.php?productId=94619 til 11940, og

pz8e: https://prisguiden.no/product.php?productId=101842 til 12874,- (12999 fra et sted jeg har lyst å handle) - er 80-modellen verdt den ekstra hundrelappen? Finnes det rimeligere alternativer?

Jeg kom over en webside som skryter masse av plasma: http://www.plasma-lcd-fakta.no/. Det er en reklamegreie for Panasonic og Pioneer som begge satser på plasma. Er det noen som kjenner til undersøkelsen de referer til, og vet noe om hvor seriøs den er? (Det er tross alt mye som kan trikses ved å f.eks kalibrere ulikt på de TVene man ønsker skal vinne.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6 serien til Samsung har en reflekterende skjerm så den vil ikke gjøre nytten du søker.

Teorien om at alt lys må være slukket for at plasma skjermen skal vise et bra bilde er svært overdrevent og det er tydelig at du har snakket med noen som ikke helt har kunnskapen til å uttale seg.

Til film og vanlig tv er plasma skjermene langt bedre enn en lcd...

Du må også tenke på at skjermen faktisk er flat. Noe som gjør det enkelt å kvitte seg med refleksjoner bare ved å snu litt på tv-en. Direkte sollys er ikke bra for verken en plasma eller en lcd.

Hvis det er en matt skjerm du vil ha så må du gå for et annet merke enn Samsung. Da må du velge Sony, Philips eller LG.

Lenke til kommentar

Går for plasma hvis du primært trenger skjerm til filmbruk du vil neppe angre. Selv har jeg (dessverre) lcd-skjerm pga. bruker den mye mot PC. Selv om denne regnes for å være brukbar til lcd å være (Sony KDL-46W4500K) så bankes den ned i støvlene av de fleste plasmaskjermene når det kommer til filmbruk og tv-titting. Spesielt sortnivået er problematisk på lcd-skjermer. Nye lcd-skjermer som bruker led baklys har godt sortnivå, men dessverre er disse skjermene fremdeles veldig dyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...