Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvem er rent teknisk best av "D-Link DIR-655" og "Linksys WRT54GL"?

Anbefalte innlegg

Hvem er rent teknisk best av "D-Link DIR-655" og "Linksys WRT54GL"?

Tenker spesielt på "throughput" (maksimum hastighet av data inn/ut lokalt) både på NICene og via trådløst. Ikke hvordan dette er definert på selve NICene, men hvordan hele routeren er satt sammen/hvordan alle delene fungerer sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har mye positivt å si om begge routerne.

Linksys WRT54GL kjører Linux, OpenSource. Det betyr at du kan legge inn tredjeparts firmware på routeren, f.eks Tomato Firmware og DD-WRT, det er de som er "hot" akkurat nå, som gir routeren masse flere funksjoner, f.eks båndbredderedusering og avansert QoS. Du bør absolutt gå for WRT54GL om du vil leke litt med routeren, og ha en knallstabil router som står å går døgnet rundt.

Det er noen minuser med WRT54GL i forhold til DIR-655, det er:

- Ikke 802.11n nettverk (300 mbit/s), altså ikke den nyeste teknologien for WLAN. Dette betyr at du bare får 802.11g (54 mbit/s) på WRT54GL. Dette ser jeg ikke som noen stor ulempe om du bare surfer på nettet og deler store filer med andre pcer hjemme.

- WRT54GL har ikke gigabit ethernet, dvs. at du "bare" får 100 mbit/s nettverk med denne. DIR-655 har gigabit ethernet, og det kan være fint om du driver med mye deling mellom pcer hjemme.

I forhold til pris, har jo DIR-655 synket en del i pris. Du finner den billig, bruk prisguiden her på hardware.no.

WRT54GL er billig (du får den til under 500 kr), og den blir MYE, MYE bedre med en tredjeparts firmware.

Her kommer det stadig nye oppdateringer, og den blir stadig bedre.

I forhold til DIR-655 og WRT54GL med tredjeparts firmware, merker små forskjeller i hastighet på torrents. Jeg tror WRT54GL er like bra som DIR-655 med tredjeparts firmware.

Jeg ønsker deg lykke til med valg av router, og håper dette kan være til hjelp. :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet-Sd1ovHiU

Hei!

Driver å vurderer om jeg skal kjøpe denne D-Link routeren, men er det noen som har erfaring med denne? Må man kjøpe helt nytt nettverkskort til pcene for at den vil funke? Vil den ha dekning i områder med betong? Funker den både til Linux og til Windows XP/Vista?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

@Homer_89: Heisann!

Jeg vet ikke noe om det der med betong og sånn, men jeg har lagt min på hylla etter at jeg fikk WRT54GL med tomato <3 det er superflott. Jeg la den på hylla, fordi når jeg oppdaterte til nest seneste firmware ble det bare masse kludder med hastighet os sånt etterhvert, og jeg har lest mye trist om seneste firmware (1.21 om jeg husker korrekt)(de videresender deg iblandt til reklamesider for helt teite produkter, også kalt spam). Jeg skal prøve openwrt etterhvert når jeg orker. Nå gir ihvertfall internettlinjen min full kule.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...