AndersT2 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Min nåværende HTPC krangler etter at jeg byttet kabinett. Tenkte jeg kunne se hva det vil koste med ny. Den jeg har i dag har AMD X24800+, Nvidia 7900 GTX og 2 GB minne. Kravene til den er at den skal kunne dra HD matriale uten problemer, kjører oppløsningen i 1080p. Syntes det av og til også er moro med en god runde i Trackmania i 46". Spill gjør jeg på en annen PC. Alt jeg trenger hjelp til er CPU, Skjermkort, og CPU kjøler. CPUen burte minimum være 2 kjerner, har Q6700 på min spill PC i dag, og utnytter aldri den fullt. Skjermkortet burte kjøre HD matriale, og ATI har jeg hørt er best på det om dagen. Hadde vært greit med en som er vifteløs, eller har stille vifte. Trenger også ny CPU kjøler, har i dag Zalman sin største runde kjøler (der hvor viften ligger), og denne er såpass stor at jeg ikke får inn DVD-romen i kabinettet. Så en som er liten og stille må være. Kan ikke bruke den medfølgende, da jeg er redd kablene til DVD-romen vil kunne komme borti og stoppe viftebladene. Har ca 13-14 cm bra HK og til lokket. Men har kun 12 cm fra i/o platen og til DVD-romen. Rett over i/o platen så står det 2 vifter (80mm) som trekker luft ut. Så om jeg kunne bruke en av de vifteløse som står, så kunne det kanskje funket? Kabinettet jeg har er dette: http://www.origenae.co.kr/en/htpc_s16v.htm Og hvilken Vista versjon vil funke bra? Kan like greit oppgradere den også, kjører Ultimate på spill PCen og syntes den funker bra. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 var det ikke du som lagde chipsettkjøler av en skjermkortkjøler en gang?? bare lurer... Min nåværende HTPC krangler etter at jeg byttet kabinett. fin unskyldning for og bytte maskin når det gjelder skjermkort er det ati om dagen ja, 4670 hvis du vil ha litt "power" eller 4350 til vanlig bruk. begge bruker lite strøm og er kalde under idle. jeg har et HIS Radeon HD 4670 IceQ det får jeg ikke skryt nok av, nesten helt stille, forsvinner bak de fleste HDD. kjøler Scythe Ninja Mini hvis det er plass er den helt meget fin og kan nok kjøres passivt. og ett eller annet hovedkort med mulighet for undervolting Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg drev å fiklet med en chipset kjøler en gang, det var vel en vanlig chipset kjøler som jeg måtte modde for å få plass til, fikk kjølingen sin fra skjermkortet hvis jeg ikke husker feil. Det var forrige PC, og det funket som bare det Takk for tipset. Hvordan vil en E5200 CPU funke? Den har kun 800 MHz bus, eller burte jeg gå opp til E7300 som har 1366 bus? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Denne kjøleren ser ut til å være det jeg går for: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=310585. Kan da først prøve uten vifte, så med hvis det skulle trengs. Dette hovedkortet burte funke bra: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386362 Men skulle gjerne hatt noe billigere, men er usikker på hva som går med E7300 CPUen til Intel Skjermkort så hadde det vær fristende med dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374860 Eventuelt ett lignende i 4350 utgaven. Kan jo alltids modde inn en vifte i kabinettet. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) du lagde den chipsett kjøleren av en vm-101.... jeg lagde en lik etter din pionervirksomhet, den ligger ved siden av meg her jeg sitter med den kjøleren så får du brukt de 2 viftene bak der så det er lurt. denn eller ninja blir nok det samme. anngåene skjermkort er jeg totalt urokkelig, det er det mest geniale jeg har vært borti når det "gjelder out of the box" og har samme pris som det du har valgt, SJEKK TABELLEN HER de har fått til en enorm powerplay styring av strøm så den bruker kun 8,7W det er ingen ting og det er lydløst. HOVEDKORT det er helt genialt til den prisen, har en fin bios som lar deg gjøre hva du vil. kan sendes som brev fra ihvertfall pcutstyr, det gjorde jeg. en e5200 funker vel fint? viktigste er at den er basert på 45nm teknologi. skal ikke si noen konkrete tall men den er nok stabil ned mot 0.9V og da er den glatt passiv hovedkortet har kun 2 minnespor, så 2 x 2 gig må bestilles da for og få 4 gig Endret 2. desember 2008 av leifeinar Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2008 Da blir det ny HTPC. Tok ditt skjermkort forslag, så feil når jeg satt opp, mikset 4650 og 4670, tar selvfølgelig det beste Tok HKet jeg nevte, samt E7300. 4 GB minne, Silverstone kjøleren og Vista Home Basic. Samt Asus sitt D1 lydkort, slik at jeg får skikkelig surround og galvanisk skille mellom PC og forsterker. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 ja, ser greit ut det da. fikk ikke med at det var plass til ATX kort i kabinettet. så får man satse på at det asus kortet har fin bios som lar deg stille ned volt på cpu, dagens 775 cpuer får allt for mye strøm. kan du ikke skal du bare poste her eller sende PM så kan jeg hjelpe deg gratulere med nytt system Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2008 du kan godt ta en liten forklaring på det volt greiene her nå, eventuelt om du har en link. Har ikke hørt om det problemet. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 det er ikke akkurat et problem men som et eskempel, har jeg en quad 3,0ghz. den starter på 1,24V som stock setting men den behøver faktisk ikke mere enn 1,04V for og være stabil. forskjell i varmeproduksjon under full last er enorm mens farten er den samme. i en htpc med små vifter merkes dette fort. det er ikke værre enn at du stiller volt ned i bios forsiktig, starter windows kjører prime95 stabilitets test. i flere etapper, det tar litt tid men er verd det s¨finner du tilslutt laveste stabile volt. du har valgt en cpu jeg vil gjette er stabil ned til 0,95V, følger hovedkortet ditt med så lavt er du virkelig inne på noe når det gjelder redusert varmeforbruk. en annen måte og se det på er at en cpu som er en god overklokker, egentlig er en cpu som får for mye volt Lenke til kommentar
khare Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) HIS Radeon HD 4670 IceQ det får jeg ikke skryt nok av, nesten helt stille, forsvinner bak de fleste HDD. Jeg er eier av samme skjermkort, og er ikke enig i at dette er et nesten helt stille kort. Dette egner seg ikke til HTPC for støyallergikere. Litt googling avslører en støy på over 30dB i idle. Dessuten er kjøleren enorm og vil i mange tilfeller blokkere PCI-plassen i Antec Fusion, litt avhengig av hva slags kort man trenger der. Kortet er dog veldig kjølig, og utlufting gjør at temperaturen i øvrige komponenter er tilnærmet upåvirket. Endret 7. desember 2008 av khare Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 (endret) Jeg er eier av samme skjermkort, og er ikke enig i at dette er et nesten helt stille kort. Dette egner seg ikke til HTPC for støyallergikere. da er det nok variasjoner på de forskjellige kort. så tydeligvis en sjanse og ta på og kjøpe de. har lest om dedte selv faktisk, på SPCR forumet. er det viftestøy du har eller ulyder? http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=50039 Endret 7. desember 2008 av leifeinar Lenke til kommentar
khare Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 Jeg er eier av samme skjermkort, og er ikke enig i at dette er et nesten helt stille kort. Dette egner seg ikke til HTPC for støyallergikere. da er det nok variasjoner på de forskjellige kort. så tydeligvis en sjanse og ta på og kjøpe de. har lest om dedte selv faktisk, på SPCR forumet. er det viftestøy du har eller ulyder? Det er viften som bråker. Den kunne med fordel vært satt til å gå tregere ved idle - det er ingen grunn til å ha et skjermkort som ligger rundt 30 grader til enhver tid. Hører den klassiske hviningen også, men den er ikke så høy at den sjenerer, og ikke noe verre/bedre enn det jeg har hørt fra andre skjermkort. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7. desember 2008 Del Skrevet 7. desember 2008 mistenker at HIS har lagd kort med 2 forskjellige bioser til samme kort, skal det høres hos meg er det opp med kabinett ig inn med øret. hos meg støttes ikke viftestyring i driverene, mulig det ordner seg med 8.12 driverene. jeg klarer ikke og la hw være så har eksprimenterte mye med kortet. kortet kan greit kjøres med kun heatsink uten vifte. du beveger deg godt opp på 80 tallet. men var stabilt og fint. vifta er også 12V så jeg tok ut ledingen som er 2 pin og satte den på en helt valig 3 pins motstansd kabel CA SOM DENNE det var litt trangt og få på men prøvde adapter på under 5V og det var så vidt vifta startet men temps load lå rundt 60. så har du liggende kan du greit fjærne lyden med en sånn Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2008 Har vært noen dager uten Hardware forumet, hadde ett problem med cookies, som egentlig ikke var ett problem Har fått satt sammen PCen nå. Satte ned volten til .98v, og den viser Vcore som 1.032v. Tempen som vises i bios er 41 grader på CPU. Selve kjølerens står 2 cm fra 2 80mm vifter som drar ut. Når jeg kjenner på kjøleren som ligger på CPU så er den under lunken. Skjermkortet er også stillegående nok. Sitter å venter på nedlastingen av Trackmania United Forever for å kjøre en skikkelig test. Det er det eneste spillet jeg spiller på HTPCen, og er nokså krevende på hardwaren. Så skal gi en rapport om hvordan det funker, og om jeg må snu viftene slik at de blåser inn i stedet for å dra ut. Silverstone kjøleren virker solid ut. Men hadde ett par problemer med innstallasjonen. Bruksanvisningen er heller råtten, med små bilder og dårlig tekst. Samt at deler av teksten er byttet mellom AMD og Intel. Det manglet 2 feste skruer, slik at jeg ikke kunne bruke 4 med fjer slik man skal, men kun 2, men jeg tror det går greit å bruke 2 muttere også. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Ble litt glad nå, hadde ikke vært noe drit om jeg satt her med et gullkort og du gikk et skjermkort som ikke engnet seg på min annbefaling.... Satte ned volten til .98v, og den viser Vcore som 1.032v. Tempen som vises i bios er 41 grader på CPU. Selve kjølerens står 2 cm fra 2 80mm vifter som drar ut. Når jeg kjenner på kjøleren som ligger på CPU så er den under lunken. undervolting er bra gull.... Endret 14. desember 2008 av leifeinar Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 14. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Testet kjapt med Need for Speed ProStreet, da Trackmania trenger nettverk for å kjøre. Kjørte det med alt på fullt, og i 1680x1050 oppløsning og da lå framesen på rundt 40 som er meget bra. Og CPU gikk ikke mye over 50 grader. Men oppdaget at northbridge kjøleren var ekstremt varm, brant meg på den. Så jeg har bestilt en ny fra Zalman. Så jeg får ikke testet hvordan alt funker før jeg får den inn i racket. EDIT: Full-HD matriale så ut til å kjøre knirkefritt også. Har hatt problemer med at min eldre enkelt kjerne AMD 3900+ hakket ved 1080p trailere i MOV formatet. Men her gikk den som det skal. Og det er en del viktigere enn spill ytelse. Endret 14. desember 2008 av AndersT2 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Full-HD matriale så ut til å kjøre knirkefritt også. skulle bare mangle, 4670 er faktisk et ganske så kraftig kort. mitt drar over 8000 i 3dmark 2006 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå