Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

[LØST] Forvirret ang. resept

Pigeon

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal begynne med en medisin som egentlig ikke er godkjent i Norge, men som skal prøves ut på noen. Og jeg fikk en resept av legen min i går, og han sa at for at jeg skal få medisinen på BLÅ resept så må NAV godkjenne det først.

Men spørsmålet mitt er: Hvordan vet apoteket at jeg HAR fått medisinen godkjent? Resepten jeg fikk av legen min ser helt lik ut som de andre blåreseptene mine, så jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på denne og de andre reseptenev :dontgetit:

Endret av Pigeon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legen din har sikkert søkt NAV for deg om et vedtak. Når dette blir innvilget vil du motta et brev, såkalt vedtak - som du tar med sammen med blåresepten din på apoteket. Du vil da kun betale egenandel, eventuelt ikke dersom du har frikort.

Et eksempel er Paralgin Forte som er et B-preparat, og normalt skrives ut på hvit resept. Har du kroniske plager kan legen søke NAV for deg om å få medikamentet på blå resept. Du vil da motta et vedtak som du må vise apoteket når du leverer resepten.

På dette vedtaket vil det stå oppført lege(ne) som kan skrive preparatet ut på blå resept til deg, daglig dose (f.eks 0-6 pr dag) og hvilke paragrafer vedtaket er innvilget under.

Som regel skrives vedtakene ut for inneværende + neste kalenderår før legen din må søke på nytt.

Håper dette var til hjelp og relevant i forhold til spørsmålet ditt. Hadde selvfølgelig hjulpet om man visste hvilken medisin det dreide seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...