HKS Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 godt spørsmål... har du sjekka http://www.sveafireworks.com/ ? rart att det er fyrverkeri med styrepinne som er forbudt... det er jo batteriene som har skapt mest skade... Kilde? Jepp, det må han komme med en kilde på, fordi foreløpige tall fra i år viser det stikk motsatte. En markant reduksjon i skader. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=549801 Lenke til kommentar
deinteil Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 fyrverkeriet er kjempeflott. problemer e feil bruk. smellfeit bot eller strengere straff for uforsvarlig bruk og promillegrense kunne gjort susen. syntes de skulle prøvd det før de dreper nyttårsaften helt Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Står det noe i den om markant reduksjon i skader? I fjor var det journalister som ringte nær sagt hver eneste av landets større legevakter og ga kontinuerlig "rapport" på antall skadede. Jeg savner det samme fra i år. Jeg følte meg langt mindre uttrygg, spesielt ekkelt var det at foreldrenes naboer skjøt opp mye batterier. Huset ligger litt høyt oppe og naboene rundt nedenfor. Å gå noe sted med ungene var uaktuelt, med så mange batterier rundt om kring. Jeg tar heller en styrepinnerakett på avveier enn et veltet batteri. Og det til tross for at jeg selv har opplevd å fått en rakett skutt på meg av en full ungdom for ti år siden (traff meg mitt i skinken). Det hadde vært fint om man klarte å oppdrive annet enn konsekvensargumenter, for det trengs et slagkraftig normargument til for å forsvare forbud. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Står det noe i den om markant reduksjon i skader? I fjor var det journalister som ringte nær sagt hver eneste av landets større legevakter og ga kontinuerlig "rapport" på antall skadede. Jeg savner det samme fra i år. Alle skadene som visstnok har tatt sted i natt er oppført i artikkelen, så ja, det vil jeg kalle en markant reduksjon. Ingen dødsfall er i seg selv en seier. Ingen alvorlig skadde på landsbasis også. Edit: Hiver med denne med samme: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=549802 Endret 1. januar 2009 av Frohman Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Så denne her i BT; http://www.bt.no/innenriks/article683174.ece Dog, som nevnt savner jeg noe annet enn konsekvensargumenter. Det er forferdelig traurigt å bygge ønske om regulering og forbud på konsekvensargumenter. Det er direkte håpløst, det må sterke normargumenter til. Det blir et kjedeligere og kjedeligere land dette her. Jeg har sjeldent opplevd en mer amputert nyttårsfeiring. Men guttene koste seg nå, det er det viktigste. Jeg har nå minnene fra en tid hvor himmelen var fylt, i år var det kun to nødbluss som fikk meg til å se opp. Norwegian stiffness Jeg håper de i fremtiden finner en mellomordning. Lag noen enkle kurs og ikke tre-dagers, som blir litt vel omfattende. http://www.bt.no/lokalt/bergen/article681802.ece Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 NTB rapporterer at èn fyr ble sendt med luftambulanse med øyeskader til sykehus i år. Det er jo drastisk enn tidligere år dersom vi bare har hatt en enkelt alvorlig skade? En liten interessant sidenotis. I Paris feiret forøvrig innvandrerne ved å sette fyr på 445 biler. NTB melder at det er 20% fler enn året før. Må si jeg gapskrattet av den siste detaljen... dette er altså en årlig sak for dem... og noen holder statistikk over det. Imponerende. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Vel, kjenner flere som skal lage hjemmelaget fyrverkeri til nesteår, får se om det er så trygt med hjemmelagde batterier og raketter med styringspinne enn det var når vi fikk kjøpe det. Forøverig så var det ikke rakettene i seg selv som skadet, men feil bruk og bruk i påvirket tilstand. Har sett i mange år ungdom som har lagt rakketene på varandaen og skutt ut mot veien. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Men så bur ikkje alle i Oslo, folk som meg som bur i ein by på ca 12 000 har ikkje noko offentleg fyrverkeri.Vi måtte nøye oss med dei lille prompane som sprakk 5 meter oppe i lufta. Dårlegaste Nyttårsafta nokon gang. Tja, finnes masse bakkefyrverkeri som sender flere hundre meter opp... Er ikke noe å syte over. Selv kommuner med rundt 12000 innbyggere kan ha råd til offentlig fyrverkeri, så dyrt er det ikke, bare snakk om prioriteringer. Så langt ser det iallefall ut som at forbudet er en suksess. Meldt om veldig få skader og branntilløp. Dette vil nok føre til at dette forbudet blir permanent. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2844665.ece Ja, det fins kanskje, men ingen kjøper det. Det var ca 3 gongar så lit fyrverkeri som dei andre åra og det er veldig surt for meg ivertfall, som gledar meg til nyttårsafta. Nei, småkomunar har ikkje råd til fyrverkeri, ivertfall ikkje nå i den økonomiske krisa. Det var heilt sikkert ein sukse i Oslo, Bergen, Trondheim og andre komunar, men resten av Noreg tippar eg fekk ein ganske dårleg nyttårsfeiring. Faktisk det få negative konsekvensar, viss folk sluttar å glede seg til ting er det ofte negativt for det psykiske som og går over på helsa. Tippar at det neste blir at det er ulovelegt å kjøpe elektroniske varer til jul, "fordi det fører til brannar". Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) halve moroa er jo å lage selv. Angående saken så er eneste grunnen til at fyrverkeri blir forbudt at politikerne ikke tør å forby alkohol. Ikke tør å forby alkohol ? Skulle vi forby alkohol plutselig ? Vi kan vel like gjerne forby kjøtt, forby cola, forby sport, forby å tenke selvstendig, forby å puste ? Liker ikke folk som vil forby alt mulig Kjønner meg virkelig ikke på folk som skal forby alt mulig. Fyrverkeri forbudet syntes jeg er sørgelig, ikke fordi jeg er en stor forbruker selv, jeg var en mye større fyrverkeri fan i de første tenårene men det dabbet av etter hvert. Nå er jeg mest imot forbudet av prinsipp sak, syntes ikke vi skal forby ting med mindre det er ekstremt god grunn. Å forby alkohol har ingenting med saken å gjøre, men bare tanker er direkte latterlig, alkohol er en sentral del av alle menneskelige kulturer og sivilisasjoner. Det er et middel mennesker bruker for å koble av fra hverdagen. Selvfølgelig finnes det missbrukere, men det er synd for de, og ikke for resten av oss som har et vanlig forhold til det. Du har idiotiske argumenter. Støtter mere soutparkman i denne saken.. EDIT: Var jo ikke farlig på nyttårsaften iår Når fulle drittunger setter batterier oppned går det dårlig vettu Endret 1. januar 2009 av Rudde93 Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Øyeskader halvert "Av de 20 alvorlige øyeskadene ved forrige nyttårsfeiring, var de 6 som ble forårsaket av de nå forbudte pinnerakettene. Ingen av de 10 pasientene som har vært behandlet på sykehus for alvorlige øyeskader siste døgn, er blitt truffet av ulovlige pinneraketter." Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Syns det var kjempekult nyttårsaften i år. Synes ikke det var noen nedgang i antall raketter sendt opp. Lenke til kommentar
nems Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Det er jo vel og bra at det er mindre registrerte skader og branner i år kontra tidligere år. I utgangspunktet tyder dette på at forbudet mot oppskytning av fyrverkeri med styrepinne har hatt en viss effekt. Men uansett så var nyttårsaften 2008 et nytt lavmål for meg og de jeg feiret den sammen med, med tanke på opplevelsen vi pleier ha rundt midnatt. Jeg bor i en forholdsvis liten by på Østlandet og vi, som mange andre, hadde ikke noe kommunalt alternativ til fyrverkeri. Vi feiret nyttår hos en bekjent og fra området vi var kunne vi bare se de nærmeste naboene og deres fyrverkeri samt det vi hadde selv. Tidligere har det jo vært et spektakulært skue å se himmelen eksplodere i farger utover kvelden, men i år var det jo heller dårlig med det. Jeg vil også si at den generelle kvaliteten på fyrverkeri av alle varianter (både med og uten styrepinner) bare har gått nedover de siste årene. Om dette er noe alle har erfart eller ikke vet jeg ikke. Det kan vel hende vi rett og slett har vært uheldige med innkjøpene, men jeg synes iallfall det er relativt dårlig med tanke på hva man får for kronene. Vi hadde 3 store batteripakker i år, i tillegg til to store familiepakker. De store batteriene holdt selvfølgelig mål, og kostet godt over tusen kroner stykket. Når det kommer til innholdet i disse familiepakkene derimot var det mye rart. Et par av batteriene var faktisk farlige. Ett av disse eksploderte på bakken, det gikk bra siden vi holder god avstand til oppskytningsstedet, men en slik hendelse kunne fort ha gått galt. Det andre fyrte opp en to-tre kule før det døde stille hen. Etter å ha ventet i en 20-30 sekunder startet det opp igjen, slik holdt det på til det hadde skutt opp rundt 20 kuler. Med andre ord tok det sin tid.. Og resultatet kunne også her vært uheldig hvis det hadde vært noen andre, litt mindre tålmodige mennesker som hadde vært i vårt sted. Sist men ikke minst opplevde vi at det falt ned papphylser som batteriene fyrte opp, disse er nok mye mindre skadelige enn en styrepinne, men dette er likevel første gang jeg har opplevd å se noe som helst som har landet i nærheten av oss. Dette var også en tankevekker. Min mening om reglementet rundt fyrverkeri er nok at dette bør bli forbudt i alle norges byer, dvs sentrum og områder med tett bebyggelse. Jeg ser også helst at kontrollen av import av fyrverkeri skjerpes for å minimalisere mengden "dårlig" fyrverkeri på markedet. Forbudet av raketter med styrepinner bør fortsatt være i effekt, men da kun i tettbebygde strøk. Jeg ser ingen grunn til å nekte en bonde på Hamar å skyte opp raketter utover jordet sitt hvis han vil det. Hadde iallefall vært fint om alle landets byer hadde hatt råd til offentlig fyrverkerishow på nyttårsaften, jeg hadde gladelig betalt 50kr for å se et BRA show kontra å bruke hundrevis/tusenvis på dårlig fyrverkeri jeg skyter opp hjemme i hagen. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) nemo81: Så siden bakkefyrverkeri er farlig, skal vi tillate pinnerakketter? Endret 1. januar 2009 av Frohman Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg vil også si at den generelle kvaliteten på fyrverkeri av alle varianter (både med og uten styrepinner) bare har gått nedover de siste årene. Om dette er noe alle har erfart eller ikke vet jeg ikke. Det kan vel hende vi rett og slett har vært uheldige med innkjøpene, men jeg synes iallfall det er relativt dårlig med tanke på hva man får for kronene. Haha... Tror nok heller det er du som kommer over fjortis alderen der dette var så utrolig gøy! Og må ha mer og mer for å tilfredsstille kravene! Fyrkeri har gått fra å være WOW til jaja.. ska me inn snart? for min del! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Syns det var kjempekult nyttårsaften i år. Synes ikke det var noen nedgang i antall raketter sendt opp. Du er den eneste jeg har møtt på som sier det. Jeg har aldri noensinne opplevd noe så labert, spesielt merkbart var det at jeg måtte se ned på alt fyrverkeriet (huset jeg var i ligger litt oppe i høyden). Det var forferdelig trasigt og ikke minst nervepirrende når batterier gikk av. Nyttårsfyrverkeri blir heretter noe jeg minnes, ikke vil forvente. Jeg har personlig ikke skutt opp en rakett på 10 år og irriterer meg over fulle folk med fyrverkeri (stort sett kun da, eller når barn får slippe til, at det blir farlig). Prisen er nå en rakettfri himmel på nyttårsaften. Det må litt lenger opp en 20 meter for å gi en fargerik himmel Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Det er sant! Få batterier som klarer den skikkelige høyden! Var et par i Bergen som skilte seg ut! Både med høyde og lyd! Lenke til kommentar
nems Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 nemo81: Så siden bakkefyrverkeri er farlig, skal vi tillate pinnerakketter? Vel som jeg sa i mitt innlegg vil jeg heller se et totalforbud mot fyrverkeri i tettbebygde strøk/byer, og mer fokus på et godt kommunalt intiativ kontra hva vi har idag. Jeg vil også si at den generelle kvaliteten på fyrverkeri av alle varianter (både med og uten styrepinner) bare har gått nedover de siste årene. Om dette er noe alle har erfart eller ikke vet jeg ikke. Det kan vel hende vi rett og slett har vært uheldige med innkjøpene, men jeg synes iallfall det er relativt dårlig med tanke på hva man får for kronene. Haha... Tror nok heller det er du som kommer over fjortis alderen der dette var så utrolig gøy! Og må ha mer og mer for å tilfredsstille kravene! Fyrkeri har gått fra å være WOW til jaja.. ska me inn snart? for min del! Nå er det noen år siden jeg syntes fyrverkeri var nytt og interessant. Men for all del kan dette være noe av grunnen, eller det kan også være at bakkefyrverkeri går 15-20meter opp og ikke kan sees like godt som vanlige raketter. Poenget var kanskje heller fokuset mot å tilrettelegge for kommunale løsninger som er bedre, både med tanke på publikum og skade/brannstatistikker. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Er også enig i gode kommunale fyrverkerier. Men må ikke bli slik det var hjemme i bygda nyttår 2000... De må skyte opp en sentral plass der det kan sees godt av de fleste! 2000 var en fiasko hjemme for å si det slik! Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Her var det stusselig. Det hele var over på 15min. Vanligvis er himmelen full av farger og smell fra 23:00 til 01:00. Kommunen jeg bor i er så jævlig fattig, at det aldri vil bli noe kommunalt fyrverkeri. Og det er ganske tydelig at folk (ihvertfall her) ikke gidder å kjøpe kjipe batterier. *sukk* Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Forbud mot dette pinnehelvetet er jeg såklart helt og holdent imot. De enfoldige grobianene som insisterer på å leke med dette tøvet har gjort seg vel fortjent til å miste noen fingre og øyne. Dette gjelder også de som stiller opp for å se på disse humbugrakettene fise i været, og dermed støtter denne absurde mongoleken. La nå dette bonuskromosomprega fyrverkerifantepakket, unge som gamle, få en pinne i øyet. Passiv eugenikk er så undervurdert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå