Gå til innhold

fyrverkeriforbudet i år

Anbefalte innlegg

å forby raketter me styrepinn e bortkastet. mange av de som blir skadet er tullinger som kanskje har tatt seg noen noen pils og tenker at de må ta en titt oppi batteriet som ikke fyrte av innen 10 sekunder etter at lunten forsvant inn i pappen. eller andre folk som setter 500kroners 50 skuddsbatterier litt sånn på halv fire, gjerne med en liten sten under på den ene siden sånn at d peker litt mer rett opp. så velter det og lager sirkus over et ganske stort område. Problemet med fyrverkeri e at folk bruker d feil. og d har som oftest med alkohol å gjøre. ikke at raketten har pinne. en sånn rakett funker jævlig bra så lenge man bruker den rett. men når et eller annet fjols skal bruke den tomme ølflasken sin til å fyre opp den meterlange raketten sin blir d noe annet.

man burde heller laget en lov mot å bruke fyrverkeri med promille. en JÆVLIG bot for bruk av fyrverkeri med mer enn 0.4 i promille feks. purken e riktignok underbemannet og jævlig nok, men en saftig bot er jo penger i kassen for purken eller hvor faen de havner, og en avskrekker for folk. de typene som e idioter me fyrverkeri i fylla ville ikke ofret alkoholet for rakettene.

ikke dumt, akkurat som at politiet ikke har ressurser til å skjekke alle bilisters edruelighet så eksisterer fremdeles promille grense på bilkjøring. Funker effektivt som avskrekking det. Kunne hatt tilsvarende straffer for å bruke fyrverkeri i beruset tilstand, så kunne politiet reist rundt å tatt stikk prøver, gitt noen bøter/kriminelt rulleblad og skrevet om det i avisen sånn at en god del av befolkningen blir avskrekket.

Syntes alkohol er en veldig okay ting, syntes bil er en veldig okay ting, sytes fyrverkeri er en okay ting, syntes kombinasjon av alkohol/fyrverkeri eller alkohol/bil er en veldig uting.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789

Den største grunnen til at fyrverkeri med styrepinne har blitt forbudt er nokk at det er ein billig fyrverkeritype, viss staten kan få folk flest til å punge mest muligt ut kan dei få ekstra masse skatt fra bedriftane og samtidig ikkje få på nakken at ei set opp skattar eller avgiftar.

Smarte dessa som sitte i stortinget og veldig domt at vi ikkje kan gjøre noko med det, enkelt og greit frodi vi ikkje kan bestemme kva partia skal meine og samtidig som dei fleste parti har bestemt at slik skal det være, uansett kva du seie.

Slik som med bensinprisen, 95% av alle parti vil ha det høgst muligt untatt FRP, som faktisk går mot dessa samarbeidspartia.

Det blir 40 ganger mer personskader av hundeangrep enn fyrverkeri.

Fett nok.

Men etter noen glass cider... så undres jeg...

Hvor mange husbranner oppstod som følge av hundebitt i fjor?

Hvor mange husbranner han opstått ved at en hund har velta eit lys?

Veldig mange.

Lenke til kommentar
Den samfunnsøkonomiske kostnaden må også tas med i vurderingen av forbudet. I fjord fikk 21 personer i Norge nedsatt syn eller ble blinde av fyrverkerirelaterte skader. Tenk hva disse personene vil koste samfunnet resten av livet. Om man får ca. 20 slike tilfeller hvert år vil totalsummen på lang sikt vokse seg stor og god.

Man kan jo kort sagt si sånn om alt :

Tenk deg alle som blir rullestolbrukere pga kjøreulykker. Å gud, vi må forby bilbruk da statistikken viser at dette kan påføre alvorlige personskader og død.

Alt her i livet er nok farlig, å bli utsatt for 5-15 minutter med fyrverkeri under kontrollerte former er lant mindre farlig enn å bli utsatt for 365 dager med farlige veier og politikkere som prioriterer lønninger hos seg selv mer enn samfunssikkerhet.

Uansett så ser det ut som om Norger er på vei til å bli et land der myndighetene kan drive med formyndigighet og styre livet til ola nordmann fordi fåtall på tinget vet best....

Kort sagt så må jeg si at årets nyttårsfeiring var en gedigen nedtur. I trondheim så var det lite av fyrverkeri, det kommunale fyrverkeriet strålte av sitt fravær da de som bodde et stykke fra sentrum neppe fikk sett mye. Ja ja, sånn blir det vell fremover med totalforbud på fyrverkeri da dette kan være farlig...

Lenke til kommentar

Så må du igjen sammenlikne den samfunnsøkonomiske kostnaden ved å forby bilbruk kontra å tillate bilbruk. Uten å ha regnet på det vil jeg påstå at å tilby bilbruk vil være mest samfunnsøkonomisk lønnsomt. Når det kommer til fyrverkeri stiller virkningen av forbudet seg ganske anderledes.

Samtidig vil jeg nevne at dersom alkohol ble oppdaget i dag, ville det mest sannsynlig vært forbudt på lik linje med andre rusmidler. Det gir en ekkel følelse å tenke på hvor mye alkohol koster samfunnet hvert år.

Lenke til kommentar
Så må du igjen sammenlikne den samfunnsøkonomiske kostnaden ved å forby bilbruk kontra å tillate bilbruk. Uten å ha regnet på det vil jeg påstå at å tilby bilbruk vil være mest samfunnsøkonomisk lønnsomt. Når det kommer til fyrverkeri stiller virkningen av forbudet seg ganske anderledes.

Samtidig vil jeg nevne at dersom alkohol ble oppdaget i dag, ville det mest sannsynlig vært forbudt på lik linje med andre rusmidler. Det gir en ekkel følelse å tenke på hvor mye alkohol koster samfunnet hvert år.

Joda, vi kan regne på alt.

Hva som er sammfunnsmessig fornuftig og ikke.

Da kan vi jo i samme slenge komme med en masse forbud.

Tror du kan like så godt stue hue under teppet og starte å forby ting, du kommer like langt.

Å drikke alkohol er nok en form for sosial terapi , å skyte opp fyrverkeri er en annen form for sosial terapi som skaper masse glede, men vi kan jo like godt forby alt og få et grått samfunn der alt skal være fornuftig.

Orwells samfunn anyone?

Det som aldri vil komme med i regnskapet er nytteverdien av alkohol og for eksempel fyrverkeri eller andre sosiale "events" som sprer glede. At fyrverkeri kan virke positivt og "lade batteriene" er nok uten tvil, alt dette kan neppe beregnes i krone og øre, men det viser seg gang på gang at politkkere ikke forstår dette.

Med en gang vi går mot et langt mer restriktivt samfunn så tror jeg personlig at folk vil reagere kraftigere og hardere enn før og at at når man har stadig mindre måter å avreagere på så vil dette slå ut i en negativ rettning for stadig flere. Det er i alle fall et farlig sosialt eksperiment sosialistene driver med.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Kort sagt så må jeg si at årets nyttårsfeiring var en gedigen nedtur. I trondheim så var det lite av fyrverkeri, det kommunale fyrverkeriet strålte av sitt fravær da de som bodde et stykke fra sentrum neppe fikk sett mye. Ja ja, sånn blir det vell fremover med totalforbud på fyrverkeri da dette kan være farlig...

Har nettopp kommet hjem fra fest i Oslo.

Vi var ute i Frognerparken i år. Første gang på lenge at det ikke ble skutt raketter i alle retninger. Føltes faktisk trygt å gå ute, så jeg synes det var meget bra!! Mye bedre enn tidligere år!

Det offentlige fyrverkeriet som ble skutt opp i Frognerparken var meget bra! Hundre ganger bedre enn noe privat fislefyrverkeri.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Vi var ute i Frognerparken i år. Første gang på lenge at det ikke ble skutt raketter i alle retninger. Føltes faktisk trygt å gå ute, så jeg synes det var meget bra!! Mye bedre enn tidligere år!

Det offentlige fyrverkeriet som ble skutt opp i Frognerparken var meget bra! Hundre ganger bedre enn noe privat fislefyrverkeri.

Men så bur ikkje alle i Oslo, folk som meg som bur i ein by på ca 12 000 har ikkje noko offentleg fyrverkeri.

Vi måtte nøye oss med dei lille prompane som sprakk 5 meter oppe i lufta.

Dårlegaste Nyttårsafta nokon gang.

Lenke til kommentar

Hvis det er et problem på et bestemt sted, år etter år, at folk tar av med fyrverkeri så kan det enkelt fikses hvis en politibil hadde stått i nærheten og delt ut store bøter til de som bruker fyrverkeri i alkoholpåvirket tilstand eller bruker det på en måte som setter folk i fare

Lenke til kommentar

Det er heller ikke så helvetes mye søppel i år. Det meste som ble skutt opp var store batterier, så det virker som de fleste har tatt seg den ene turen til søplekassa.

Lenke til kommentar
Men så bur ikkje alle i Oslo, folk som meg som bur i ein by på ca 12 000 har ikkje noko offentleg fyrverkeri.

Vi måtte nøye oss med dei lille prompane som sprakk 5 meter oppe i lufta.

Dårlegaste Nyttårsafta nokon gang.

Tja, finnes masse bakkefyrverkeri som sender flere hundre meter opp... Er ikke noe å syte over. Selv kommuner med rundt 12000 innbyggere kan ha råd til offentlig fyrverkeri, så dyrt er det ikke, bare snakk om prioriteringer.

Så langt ser det iallefall ut som at forbudet er en suksess. Meldt om veldig få skader og branntilløp. Dette vil nok føre til at dette forbudet blir permanent.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2844665.ece

Lenke til kommentar
Mindre søppel var et godt argument :thumbup: Ola Nordmann får finne andre måter å tilfredsstille sine "lyster" på.

Morsomt å se at dagen etter så jubler man over den enorme "sukssesen" årets fyrverkeri-forbud fikk, men jeg synnes personlig at det er sørgelig at kommunene nå skal overta feiringen når disse har så elendig budsjett fra før av.

Det ser uansett ut som det går mot totalforbud og at myndighetene skal få lov til å detaljstyre dette, noe som uansett er en veldig farlig linje da man kan bruke dette som argument for å fjerne andre aktiviteter som er potensielt farlige.

Dagen derpå refleksjonen fra min side er at kommunene må få fingeren ut og sørge for at man skyter opp rakketter fra flere punkter enn kun sentrum, nettop fordi ikke alle har muligheten til å forflytte seg til sentrum på nyttårskvelden med det elendige kollektivtilbudet man har og spesielt når man har tatt litt innabords.

Men det er bra de positive sidene som at mindre personskader og husbranner ble en realitet av forbudet, jeg var i utgangspunktet usikker på om det kom til å hjelpe noe særlig men det ser ut som nytteverdien er der nå.

Lenke til kommentar
Den samfunnsøkonomiske kostnaden må også tas med i vurderingen av forbudet. I fjord fikk 21 personer i Norge nedsatt syn eller ble blinde av fyrverkerirelaterte skader. Tenk hva disse personene vil koste samfunnet resten av livet. Om man får ca. 20 slike tilfeller hvert år vil totalsummen på lang sikt vokse seg stor og god.

Jeg husker i fjor så var det et par leger ute og irriterte seg fordi de hevdet batteriene var langt farligere enn styrepinner. Så dette ville gjøre ting verre, fordi det ble flere batterier i år. Når batterier velter så fyrer den løs inn i potensielt store folkemengder.

Kanskje media har fulgt med i år og kan gi oss noen pekepinn på om det er blitt færre, flere eller status quo angående skader.

En ting er sikkert for min egen del, det var utrolig labert på himmelen. Nyttårsfeiringen mistet en dimensjon og jeg følte det overhodet ikke mer trygt med mine to barn fordi det var uendelig mengde batterier overalt. Så det føltes minst like utrygt, ungene holdt jeg nær meg og himmelen var tom, måtte se ned på alt fyrverkeri, ikke opp. Som ble litt labert :)

Lenke til kommentar

Enig med deg Malvado i at kommunen nå kan ta ansvar for å tilby sine innbyggere fyrverkeri. Ved å bruke en liten del av de pengene som spares gjennom forbudet kan også innbyggere utenfor sentrum ta del i festlighetene. Men man må regne med å måtte flytte litt på seg. Kommunen kan ikke ta ansvar for at fyrverkeriene blir synlige fra hver eneste åkerlapp. Selv i byen må man finne seg en liten høyde ;)

Lenke til kommentar

Vel, her utenfor Sola har jeg pleid å ha god utsikt til masse fyrverkeri i horisonten...

Alltid kjekt å spise god mat, drikke god vin, så ta seg en tur utenfor i nykk og napp å se fyrverkeriet... spesielt rundt midnatt.

I går så kom det noen farger sånn akkurat over hustakene rundt midnatt. Resten av kvelden så kunne en høre smellene, men ikke se noe særlig...

Nyttårsaften er kansellert...

Selvsagt flott at en del har berget hus og lem på grunn av rakett forbudet i år, men nyttårsaften er likevel noe jeg vil minnes... evt. kanskje ta med meg familien til ett annet land hvor de fortsatt feirer nyttår en og annen nyttårsaften.

Hvilket bringer meg på ett annet tema... nå som det er gjort veldig klart at nordmenn som bryter Norges lover i utlandet... dette med tanke på sexkjøp og hasj... vil jeg bli straffeforfulgt i Norge dersom jeg skyter opp en pinnerakett 31.desember i Sverige?

Lenke til kommentar
godt spørsmål... har du sjekka http://www.sveafireworks.com/ ? rart att det er fyrverkeri med styrepinne som er forbudt... det er jo batteriene som har skapt mest skade...

Kilde?

halve moroa er jo å lage selv. Angående saken så er eneste grunnen til at fyrverkeri blir forbudt at politikerne ikke tør å forby alkohol.

Forby alkohol har vært prøvd, det eneste det endte i var stor vekst i organisert kriminalitet pga. smugling.

Kilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...