Gå til innhold

fyrverkeriforbudet i år

Anbefalte innlegg

Hei. Er noe jeg lurer veldig på, så jeg lagde meg en profil her så jeg tenkte jeg skulle spørre dere her inne. Er kanskje ikke den mest politiske saken som kan taes opp, men det er nå et politisk tema dette også. Fant ingen andre steder å poste det heller, og beklager om det allerede finnes en tråd om dette.

Here we go..

Alle har jo fått med seg at fyrverkeri med styrepinn er blitt forbudt fremover på fremtidige nyttårsfeiringer. Det jeg lurer på da er om noen vet om det er blitt tillatt for bedrifter som Svea etc, å produsere bakkefyrverkeri som har tilsvarende smell og fargesprak som en allminnelig rakett med styrepinn. Dvs, et slags batteri som skyter ut raketter/kuler 80-100 meter opp i luften som smeller like bra og er like fint å se på som en rakett med styrepinn. Omtrent som om batterier skjøt opp raketter, og ikke små kuler, med andre ord. Og eventuelt vet noen om det allerede er i produksjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
halve moroa er jo å lage selv. Angående saken så er eneste grunnen til at fyrverkeri blir forbudt at politikerne ikke tør å forby alkohol.

Ikke tør å forby alkohol ? Skulle vi forby alkohol plutselig ? Vi kan vel like gjerne forby kjøtt, forby cola, forby sport, forby å tenke selvstendig, forby å puste ? Liker ikke folk som vil forby alt mulig

Kjønner meg virkelig ikke på folk som skal forby alt mulig. Fyrverkeri forbudet syntes jeg er sørgelig, ikke fordi jeg er en stor forbruker selv, jeg var en mye større fyrverkeri fan i de første tenårene men det dabbet av etter hvert. Nå er jeg mest imot forbudet av prinsipp sak, syntes ikke vi skal forby ting med mindre det er ekstremt god grunn. Å forby alkohol har ingenting med saken å gjøre, men bare tanker er direkte latterlig, alkohol er en sentral del av alle menneskelige kulturer og sivilisasjoner. Det er et middel mennesker bruker for å koble av fra hverdagen. Selvfølgelig finnes det missbrukere, men det er synd for de, og ikke for resten av oss som har et vanlig forhold til det.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
syntes ikke vi skal forby ting med mindre det er ekstremt god grunn.

Så du synes ikke at flere titalls uskyldige personer skadd hvert år er en ekstremt god grunn?

Vi snakker tross alt om personer som er ute, og blir truffet av raketter fra andre som er uforsvarlige/dritings. Ofte er det også barn som blir skadd.

Lenke til kommentar

er bare å klippe av styre-pinnen da, så blir rakettene lovlig :p

jeg er godt over middels interessert i fyrverkeri og synes det er bra raketter er ulovlig.

batterier er både tryggere og stort sett penere å se på da det er mer enn ett smell.

på de største batteriene er det gjerne ett lite show i seg selv.

er en grunn til at alle proffe bruker batterier, mye tryggere og mer nøyaktig.

Lenke til kommentar

Så du synes ikke at flere titalls uskyldige personer skadd hvert år er en ekstremt god grunn?

Vi snakker tross alt om personer som er ute, og blir truffet av raketter fra andre som er uforsvarlige/dritings. Ofte er det også barn som blir skadd.

Nei jeg syntes ikke det er en ekstremt god grunn. Det er mange som syntes nyttårsaften blir en spesielt fin feiring med privat fyrverki, langt flere enn et ti-talls etter omsetningen i fyrverkisalg å dømme.

Akkurat som med alle andre brukeromeråder er det mange som bruker det fornuftig og noen som missbruker det. ved å forby noe så "ødelegger noen få idioter for alle sammen" Det nytter bare ikke å forby alt mulig fordi noen misbruker det.

Det er selvfølgelig tragiske hendelser med fyrverkeri brukt uansvarlig som fører til at noen i værste fall kan bli alvorlig skadet som blind osv. Akkurat som at noen blir alvorlig skadet pga uteliv og alkohol (enten fysisk skadet eller psykisk alkohol avhengighet), noen kommer i alvorlige økonomiske problemer pga gambling, noen får grisebank fordi de heide "på feil lag" på en fotbal kamp. Dette er alle negative tilfeller av vanlige aktiviteter/produkter som noen idioter misbruker, om en skal forby alt som innehloder en liten risiko for et fåtall individer om brukt på en fornuftig måte og gjerne en større risiko om brukt på en helt uansvarlig måte så er det masse som må forbys. En burde heller fokusere på å straffe de som f eks bruker fyrverkeri på en uansvarlig måte, straffe de som bråker på byn og fotball kamper, tilby hjelp til de som er alkoholikere eller spille avhengige fremfor å bare forby hele pakken.

Som jeg har sett i tråden, om fyrverkeri rakettene er forbudt så lager folk bare hjemmelaget fyrverkeri selv av bakkefyrverkeri eventuelt importert krutt/bensin eller hva som helst, jeg gjorde det selv i mine yngre dager, og kan bekrefte at det mest sansynlig er enda farligere enn vanlige raketter. Akkurat som at når staten forbød spille automatene der slaskene kunne svi av noen hundrelapper i timen så økte omsetningen til norsk tipping og norsk rikstoto dramatisk samtidig som de flyttet deler av problemet til online gambling.

ved å forby ting flytter du bare problemet til et annet og ofte et mer ukontrolert miljø.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Som jeg har sett i tråden, om fyrverkeri rakettene er forbudt så lager folk bare hjemmelaget fyrverkeri selv av bakkefyrverkeri eventuelt importert krutt/bensin eller hva som helst, jeg gjorde det selv i mine yngre dager, og kan bekrefte at det mest sansynlig er enda farligere enn vanlige raketter.

Det er bedre, fordi da sprenger du høyst sannsynlig bare deg selv.

En rakett med styrepinne sendt opp av en person med over 1 i promille kan treffe en helt uskyldig person 100 meter borte, og gjøre han blind for resten av livet.

Du har tydeligvis ikke vært i Oslo sentrum på nyttårsaften, og sett hvor Texas det er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Flere dør i trafikken, skal vi forby biler? Kan kanskje si at det er en nødvendighet med biler, men hva med tobakk og alkehol da? ingen nødvendighet men dør mange av dette hvert år, må det også forbys?

Man må klare å se ting i et litt større perspektiv en dagens politikere. Ellers kommer vi til å forby alt som er morsomt og gøy her i livet. Og hva er da vitsen med å leve?

Som jeg har sett i tråden, om fyrverkeri rakettene er forbudt så lager folk bare hjemmelaget fyrverkeri selv av bakkefyrverkeri eventuelt importert krutt/bensin eller hva som helst, jeg gjorde det selv i mine yngre dager, og kan bekrefte at det mest sansynlig er enda farligere enn vanlige raketter.

Det er bedre, fordi da sprenger du høyst sannsynlig bare deg selv.

En rakett med styrepinne sendt opp av en person med over 1 i promille kan treffe en helt uskyldig person 100 meter borte, og gjøre han blind for resten av livet.

Du har tydeligvis ikke vært i Oslo sentrum på nyttårsaften, og sett hvor Texas det er.

En bil kjørt av en person med over 1 promille kan kjøre på en person og gjøre personen lam for resten av livet. Men det er straffbart og denne personen må ta konsekvensene av det akkurat som personen over.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det alle glemmer med alle andre forbudene de kommer opp med som argument er at vi trenger strengt tatt ikke fyrverkeri, det er bare noe "ekstra" for å feire at året er omme, som egentlig rent praktisk ikke har noe som helst å si, så i bunnen er det vel at folk trenger en ekstra dag hvor de kan drikke og å ha det gøy. Late som alt er annerledes dagen etterpå og tro at da har de "blanke ark".

En bil som ble satt som motargument er derimot GANSKE mye mer praktisk, samfunnet hadde kolapset om vi forbad biler, raketter, vel vi hadde spart en del liv, samme med alkohol. Men det er en annen sak.

Lenke til kommentar
Flere dør i trafikken, skal vi forby biler? Kan kanskje si at det er en nødvendighet med biler, men hva med tobakk og alkehol da? ingen nødvendighet men dør mange av dette hvert år, må det også forbys?

I motsetning til raketter så er vi avhengig av biler.

Man må klare å se ting i et litt større perspektiv en dagens politikere. Ellers kommer vi til å forby alt som er morsomt og gøy her i livet. Og hva er da vitsen med å leve?

Veldig mange andre land hvor man ikke har privat fyrverkeri på nyttårsaften. Vil ikke tro at selvmordsraten er så mye større der...?

En bil kjørt av en person med over 1 promille kan kjøre på en person og gjøre personen lam for resten av livet. Men det er straffbart og denne personen må ta konsekvensene av det akkurat som personen over.

Helt riktig, men med 10000 personer i sentrum av Oslo så er det umulig å kontrollere og håndheve et forbud for alkohol + fyrverkeri.

Lenke til kommentar

Quote fra Livescience.com som viser odsen for å dø fra forskjellige ting:

Dog Attack 1-in-147,717

Asteroid Impact* 1-in-200,000**

Tsunami* 1-in-500,000

Fireworks Discharge 1-in-615,488

Dette forteller oss altså at det er større sansynlighet å dø av hundeangrep enn å dø av fyrverkeri. Hvorfor blir ikke da hunder forbudt? De er da ikke noe mer nyttige enn fyrverkeri, ihvertfall ikke som husdyr. Det er faktisk større sansynlighet å dø av asteroider... om man skal tro disse statistikkene.

For meg blir det å forby fyrverkeri helt idiotisk, det burde heller vært straffbart å fyre opp raketter på feil måte.

Endret av DreamHeaven
Lenke til kommentar

Dog Attack 1-in-147,717

Tsunami* 1-in-500,000

Dette forteller oss altså at det er større sansynlighet å dø av hundeangrep enn å dø av fyrverkeri. Hvorfor blir ikke da hunder forbudt? De er da ikke noe mer nyttige enn fyrverkeri, ihvertfall ikke som husdyr. Det er faktisk større sansynlighet å dø av asteroider... om man skal tro disse statistikkene.

For meg blir det å forby fyrverkeri helt idiotisk, det burde heller vært straffbart å fyre opp raketter på feil måte.

Statistikken blir en helt annen om den viser ikke dødelige skader. Disse kan være svært omfattende og kan være blandt annet :

*Avsprengte fingre og lem.

*Ødelagte trommehinner og døvhet som følge.

*Ødelagte øyne.

*3dje grads forbrenninger, husbrann med død som følge.

*Forgiftninger av dyr og små barn med alvorlig sykdom / død som følge.

Mye faenskap pga at noen fulle folk skal ha det gøy.

Lenke til kommentar

Dog Attack 1-in-147,717

Tsunami* 1-in-500,000

Statistikken blir en helt annen om den viser ikke dødelige skader. Disse kan være svært omfattende og kan være blandt annet :

*Avsprengte fingre og lem.

*Ødelagte trommehinner og døvhet som følge.

*Ødelagte øyne.

*3dje grads forbrenninger, husbrann med død som følge.

*Forgiftninger av dyr og små barn med alvorlig sykdom / død som følge.

Mye faenskap pga at noen fulle folk skal ha det gøy.

Det samme gjelder alle de andre Dødsårsakene også. Hadde det vært en statistikk over sansynligheten for å bli skadet, vil jeg tro at den ville sett ganske lik ut(men med litt høyere odds).

Måter å bli skadet av hunder:

*Avbitte fingre og lem.

*Kutt/sår som følge av bitt.

*(Alvorlige) allergiske reaksjoner.

Og med tanke på hvor mange hunder det er i forhold til raketter som blir skutt opp på feil måte / i beruset tilstand hvert år, tror jeg faktisk ganske mange fler blir skadet / drept av hunder enn av fyrverkeri.

Mye faenskap pga at noen folk skal ha en dum hund i huset.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at disse oddsene er basert på ett land med en så utbredt kultur med egenoppsendning av raketter og annen fyrverkeri.

Og selvfølgelig, som nevnt, dødsfall og alvorlige skader, to svært forskjellige ting.

Oh, and btw:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=856478&hl=

Statistikken er vel hovedsakelig fra USA, som det står ganske tidlig i teksten. Og jeg tror faktisk de har en ganske lik tradisjon som oss normenn med å sende opp fyrverkeri på nyttårsaften.

Lenke til kommentar

Har ett enkelt spørsmål. Noen bør vell vite det som deltar i denne tråden.

Hvor mange blir skadet hvert nyttår av raketter\batterier og lignende hvert år?

Hvor mange skyter opp raketter eller batterier, som er verst. Har hørt\lest det ihvertfall.

Hvor mange % av alle som bruker fyrverkeri blir skadet ut av totall mengden?

Skulle vi forby alkohol plutselig ? Vi kan vel like gjerne forby kjøtt, forby cola, forby sport, forby å tenke selvstendig, forby å puste ?

Hvorfor forby hasj og mange andre stoffer?

Alkohol er jo verre enn mange av stoffene som er forbudt.

Sammenligningene dine henger ikke på greip, da det er ganske lett å se at alkohol ikke kan sammenlignes med sport,kjøtt og kanskje cola. :p

Poenget er at det virker som du uskyldiggjør alkohol, ikke for å være negativ mot deg Mener det ikke slik, men mange gjør det, veldig mange.

Men vet ikke hva slags holdninger du har generelt.

Det er mange grunner for at man kunne forby alkohol.

Tenke selvstendig er heller ikke så bra lenger. :p

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Har ett enkelt spørsmål. Noen bør vell vite det som deltar i denne tråden.

Hvor mange blir skadet hvert nyttår av raketter\batterier og lignende hvert år?

Hvor mange skyter opp raketter eller batterier, som er verst. Har hørt\lest det ihvertfall.

Hvor mange % av alle som bruker fyrverkeri blir skadet ut av totall mengden?

I følge VG blir rundt 120 personer skadet hvert år av fyrverkeri.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=192202

Resten av spørsmålene vet jeg ikke noe om.

Lenke til kommentar
I følge VG blir rundt 120 personer skadet hvert år av fyrverkeri.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=192202

Resten av spørsmålene vet jeg ikke noe om.

Og la oss si 3 millioner av innbyggerne i Norge er ute iløpet av den tiden det blir avfyrt raketter (Som er langt fra bare midnatt).

120/3000 000 = 0.00004

0.00004 * 100 = 0.004%

Det er 0,004% sjangse for å bli skadet i det hele tatt under fyrverkeri. Er det grunn nok til å forby fyrverkeri?

Mye annet som skaper skader hvert år, og som man strengt tatt ikke trenger. Likevel er det tillatt.

Dårlig gjort synes jeg, og veldig grunnløst.

Lenke til kommentar

128 stod det i en annen avis.

Det er 0,004% sjangse for å bli skadet i det hele tatt under fyrverkeri. Er det grunn nok til å forby fyrverkeri?

Det var det jeg skulle frem til. Men om det reknestykket stemmer ok kan vell diskuteres.

Hadde vært morsomt å fått svar på det siste spørsmålet.

Og til han jeg quotet ovenfor, alkohol skader vell mye mer enn 0.004% ?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...