makrellen111 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Er det vanskelig? Er ikke skoleflink fra før så vet ikke om jeg fikser dette. er det 2 år skole og 2 år lærling? Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det er ikke noe som heter "elektrikerlinja". Du må gå elektrofag og så velger du vidre hva du skal gå. Men før og bli elektrikker så tar det totalt to år skole og to år i lære. Men du kan også ta hele opplæringen i en bedrift Lenke til kommentar
Endre Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Er du helt håpløs i matte kan det hende du vil slite, men det er bare å stå på, så går det nok bra. Spørsmålet er hvor lett det er å få læreplass - er det få plasser vil de med gode karakterer bli favorisert (skjønt, fravær og hvordan bedriften oppfatter deg som person spiller også inn - noen vil si langt mer enn karakterer). Lenke til kommentar
Narviz Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Er det vanskelig?Er ikke skoleflink fra før så vet ikke om jeg fikser dette. er det 2 år skole og 2 år lærling? Hei er 2 år skole: VG1 Elektro VG2 Elenergi så 2,5 år i lære hos en eletrikerbedrift. Er selv ute i læra nå, og matta og teorien var ikke så vansklig på skolen! Men som sagt, stå på, og gjør ditt beste! Det meste er praktisk, men du må ha dokumentasjonen (teori) på hver oppgave du får.. Er gjerne 8-9 forskjellige du tar igjenom et år i et fag. (Vg1 er 3 elektrofag, elenergi (elektriker), automasjon (tavlamontør fks.) og Data og elektronikk (svakstrømsmontør, eller "silkemontør" Automasjonen er pice of cake når du skjønner hvordan komponentene fungerer, De andre fagene er også lette og forstå når du skjønner litt hvordan det fungerer osv Noe mer du lurer på, bare spørr Lenke til kommentar
o0 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det jeg gjorde var: GK Elektro VK1 Elektro VK2 Elektro (kveldsskole mens jeg var i lære, 3-4 måneder 2 dager i uken) 2,5 års læretid Tok fagprøven i går, bestod Vil ikke anbefale å ta hele tiden i bedrift uten å gå på skole. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Eg hadde fri kvar mandag i eitt skuleår som gjekk til skule, hadde ikkje noko problem med det. Lenke til kommentar
Narviz Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det jeg gjorde var: GK Elektro VK1 Elektro VK2 Elektro (kveldsskole mens jeg var i lære, 3-4 måneder 2 dager i uken) 2,5 års læretid Tok fagprøven i går, bestod Vil ikke anbefale å ta hele tiden i bedrift uten å gå på skole. Gratulerer ! Skal opp til fagprøven selv om en 2 år, begynner på teorioppgavene til sommeren ca Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Er det vanskelig?Er ikke skoleflink fra før så vet ikke om jeg fikser dette. er det 2 år skole og 2 år lærling? Hei er 2 år skole: VG1 Elektro VG2 Elenergi så 2,5 år i lære hos en eletrikerbedrift. Kommer litt ann på. Hvis man går automatisering også automatiseringsfaget så får man 3 år på skole og 1,5 år i lære . Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 har du en stå-på-vilje så kommer du glatt gjennom. jeg slet første året fordi jeg hadde dårlige lærere og det var mye bråk i timene. stakkas Lidvin. så på 2 året ble vi bare 15 elever. mye bedre. mest praktisk begge årene, men det er mye du ikke lærerer. regjeringen har tatt vekk mye for at det er ingen som reparerer og dokumenterer så mye. nå brukes det Feddok til å dokumentere arbeidet. da slipper du alle dissa faktorene som du må regne med. men første året er fullt med hard stoff. så andre året er mye lettere. sikringskap, inntak, beregning av kabel og sikringer. og mer. jeg er elektrikerlærling på et veft der vi bygger kjemikalitanker i rustfritt stål som det eneste i norge av 2 i verden. vi bruker et merkesystem på kabler som mitt forje firma utviklet, Hareid Elektriske, som vi teiper på kablene for å se hvor kablene skal trekkes til og kobles hen. alt av motorer, fordelere og alt som vi skal koble sammen er ferdig beregna sånn at vi trekker kabler, stripser, kobler, tester. morro. her er det maritim el. innstallasjoner det er snakk om. veldig spesielle regler. men tenk. du har vert med å skapt noe som hjelper "alle" i verden. skip som frakter kjemikalier som olje til de som trenger det. de fleste tror det er bare installasjon av lys og stikkontakter på båten. der tar de helt feil. her har vi svakstrøm, sterkstrøm og høyspent. vi lager vår egen strøm og fordeler alt ut. 12V, 24V, 220V, 230V, 400V, 440, 450V er noen av spenningen vi har. har har motorer, vifter, generatorer, brannalarm, videoovervåking, sensorer, 1/0 (overvåkingsystem), cat 7 nettverk og mye mye mer. dette er noe du opplever en skjelden gang på land. som for det meste bare er motorer. skipsindustrien trenger elektrikere. mye spennende på skip. her kan du lære mest på alle områder. elektrikere på land som har el. installasjon i industri og hus kan ingenting om skipsinstallasjon. de kommer ikke inn. de fra offshore kommer inn for de kan dette. :!: Er det noe du lurer på så send meg en pm. spør om alt. jeg vil ha deg med på laget. du kan og jobbe med offshoreskip. det finnes det mye av i norge Lenke til kommentar
SplitterNaken Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Er det vanskelig?Er ikke skoleflink fra før så vet ikke om jeg fikser dette. er det 2 år skole og 2 år lærling? Det går nok veldig bra. Jeg er utdannet energimontør og slår et slag for det. Faget er nesten borte fra skolen men det er et fantastisk fag du kan starte påe etter to år elektro på vgs. Jeg reiser rundt i norge, snart rundt i hele verden og monterer og vedlikeholder høyspenningskabler. Tjener fett, har det bra på reiser og trives veldig godt! Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 (endret) Heisann. Faget er hva du gjør det til hvis jeg kan si det slik. Personelig hadde jeg stor interesse for automasjon og dermed endte jeg opp med det. Man kan si at første året er en slags lett gjennomgang av hva de forskjellige fagene omfatter, og dette gir det større mulighet til å velge noe du kan trives med. Jeg var veldig lei av de typiske skolefagene da jeg gikk i tiendeklasse, så jeg valgte elektro. Jeg hadde ingen anelse hva jeg gikk til men det endte opp med å gi meg en utdannelse jeg stortrives med. Det du skal være obs på er å forhøre deg litt rundt og få svar fra forskjellige folk. Endret 8. desember 2008 av Rosemount Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå