Gå til innhold

BSD/UnixErfaringer med BSD på "Linksys NSLU2" (the slug)?

Rusma

Anbefalte innlegg

Satte sammen en A232DBH3v på en gammel cdrom-kabel (4-lednings kabel) nå nettopp satte på 4-pins dingseboms som fulgte med, og kom inn i Redboot. Gøy!

Skal prøve med NetBSD først, siden det virker som om de har mest instruksjoner på hvordan man gjør med den ekstra Intel-koden til nettverkskortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har tenkt til å skifte serial baud rate fra 115200 til 9600 ved å skrive

RedBoot> baudrate -b 9600

Men jeg skjønner ikke helt hvordan man lagrer dette etterpå ... Manualen for RedBoot ligger her, den er omfattende.

Lenke til kommentar

Holdt pusten mens jeg de-underclocket nslu2 med tuppen av saksen på min Leatherman Wave og bearbeidet videre området med loddejern fra Biltema :) Ser ut til å ha godt greit.

Gjorde dette fordi det ifølge offisielle instruksjoner fra NetBSD-prosjektet informerer om at nslu2 sier at den er på 266MHz når den egentlig er på 133MHz, og den aldri virkelig er på 266MHz frekvens før denne transistor-dingsebomsen er fjernet helt.

Edit: 255=266

Endret av Rusma
Lenke til kommentar

Det er helt umulig å skifte baudrate i RedBoot. I hvert fall er ikke jeg rask nok når jeg bruker cu og skal skrive ~. og logge inn med cu på 9600 baudrate i en annen terminal for å svare y på at jeg vil lagre baudraten. Kunne ikke de folka på RedHat gjort ting litt enklere ved å la baudrate virkelig skifte når man gjorde en reset slik tilfellet er på Soekris-bokser? Min teori er at det har gått for fort i svingene tilbake i 2002/2004 da dette ble tenkt ut.

Om jeg ikke gir opp å skifte baudrate, legger jeg det i hvert fall på hylla intill videre.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå har i hvert fall ikke jeg flere erfaringer å dele, ettersom jeg ved et uhell loddet istykker min NSLU2 i et forsøk på å forsterke loddeleddene rundt de fire uart-signal-pinnene. Jepp. Så min konklusjon blir at det er lett å få FreeBSD til å kjøre på en NSLU2 men at man må inn å manuelt starte den i RedBoot hver gang man skal starte den. Med mindre noen i fremtiden finner ut av hvordan man kan bruke Apex-bootloaderen slik som Debian-prosjektet gjør, hvilket burde være enkelt bare ved å henvise rett til kernelen på /bsd der Debian må oppdatere Apex hele tiden fordi alle kernel-filene har ulike versjons-navn. Det hadde egentlig vært litt kult å få det til å fungere, men jeg føler meg egentlig litt ferdig med alt som heter Cisco, så jeg gidder ikke å begynne på nytt igjen :p

Over og ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...