Gå til innhold

BSD/UnixErfaringer med BSD på "Linksys NSLU2" (the slug)?

Rusma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg må bare si det: jeg har ikke helt skjønt prinsippene rundt dette her med å boote fra en kernel som er satt sammen på en annen maskin. Må det bli slik at jeg booter sakene fra en nfs-server hver gang jeg booter, eller er meningen at man skal gjøre det den ene gangen man installerer (slik at det er mulig å lage filsystem og kopiere de vanligste filene over)?

Lenke til kommentar

Hei!

Begge varianter finnes. Begge bygger på network booting.

Network install

Dersom maskina du booter på har lokal disk men ikke kan boote fra et installssjonsmedium, så er vel det vanligste å gjøre en "network install", dvs. at du booter fra en maskin på nettet første gangen, installerer og så funker maskina på vanlig måte etterpå, med lokal disk som den booter fra. Dette er aktuelt på maskiner som av en eller annen grunn ikke kan boote fra installasjonsmediet (eksempel: installasjonsmediat er e CD - maskinen mangler cd-rom), eller hvis du synes det er enklere å boote fra nettet enn å brenne en cd.

diskløse maskiner

Dersom en maskin ikke har lokale disker i det hele tatt, så kan den settes opp som en diskløs maskin (se diskless workstation). Dette betyr at maskine booter over nettet, og mounter diskene sine på en eller annen server (nfs, samba, eller noe annet) hver gang den booter.

Hensikten med å gjøre det slik kan være flere: lavere strømforbruk (på den aktuelle maskina), mindre støy, eller at selve maskina kan være mindre (fysisk størrelse).

Håper dette var litt oppklarende.

Endret av tingo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
[...]

På Linux har de en måte å bruke et usb-serieport adapter: NSLU2 console server. Men om det hjelper vet jeg ikke.

Nå føler jeg at jeg har noe å melde :):

Jeg har nå forsøkt å få opp en sånn "console server", ved at jeg har kjøpt to usb-til-serial-kabler og en serial-kabel. Fulgte instruksjonene på linken helt ut. Jeg bruker programmet minicom på Arch Linux. Jeg får bare sendt over tekst, men ikke logget inn. Har også forsøkt med putty på windows. Det var verre: min innskrevne tekst ble "oversatt" til et ulikt antall og rekkefølge av ÿ-er og ø-er. Hehe, dette var heftig :) Jeg har dog ikke forsøkt ennå med et vanlig innerbygget-i-kovedkortet-serial-interface - kansje det fungerer bedre, vet ikke.

Tilkoblingen er offline mens NSLU2'en booter, så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne komme inn i bioset på denne måten - '/usr/bin/consolesh' er jo ikke oppe før jeg logger inn som root (for det er root-shellet). Kansje et vanlig serial-interface ville ha fungert bedre - eller begge veier: et sånt jeg kjøper fra sverige og lodder på nslu2'en. Her er iallefall link til hvordan man gjør dette: http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/AddASerialPort.

Ellers har jeg nå fått til å bygge en world og en kernel ut av den standard KERNELCONF-filen som heter NSLU og finnes i '/usr/src/sys/arm/conf/' (det er nok best å bruke tcsh-shellet, som han gjør). Forstår av Warners post at man så må lage en NFS-kobling til '/data/freebsd/roots/slug' (jeg har også lagt world og kernel der).

Og den uttynnede kernelen 'NSLU2' kan flashes, og kernelen 'NSLU' kan så bootes via tftp - er det han mener? Blir maskina da regnet som "diskless"?

Lenke til kommentar
Nå føler jeg at jeg har noe å melde :):

Bra jobba!

Tilkoblingen er offline mens NSLU2'en booter, så jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal kunne komme inn i bioset på denne måten - '/usr/bin/consolesh' er jo ikke oppe før jeg logger inn som root (for det er root-shellet).

Tror ikke det går, på wiki-siden som du linker til, står det:

Using a USB-to-Serial cable will allow you to: Log in, if you run a getty process on the port.

Med andre ord - du må sette opp boksen til å kjøre en getty på den usb-serieporten, eller så får du ikke logget inn. Det betyr også at bios-tilgang er uaktuelt.

Kansje et vanlig serial-interface ville ha fungert bedre - eller begge veier: et sånt jeg kjøper fra sverige og lodder på nslu2'en.

Du må nok bruke den interne serieporten på NSLU'en for å få tilgang til bios - det er sikkert den som er default konsoll.

Og den uttynnede kernelen 'NSLU2' kan flashes, og kernelen 'NSLU' kan så bootes via tftp - er det han mener? Blir maskina da regnet som "diskless"?

"diskless" betyr at maskina bootes over nett (tftp, pxe eller annet) og så mounter alle diskene sine fra en eler anne server, for eksempel en NFS eller Samba server.

Det er også mulig å boote et installasjonsprogram over nett, for å installerr på lokal harddisk, men det er mer å regne som "netinstall".

Lenke til kommentar

"diskless" betyr at maskina bootes over nett (tftp, pxe eller annet) og så mounter alle diskene sine fra en eler anne server, for eksempel en NFS eller Samba server.

Det er også mulig å boote et installasjonsprogram over nett, for å installerr på lokal harddisk, men det er mer å regne som "netinstall".

Men må ikke dette altså gjøres via BIOS. Ser du noe program som man kan boote inn f.eks. PXE fra f.eks. SlugOS/OpenSLUg?

Det med å boote cd'er over nettet er absolutt noe jeg vil prøve med vanlige PC'er, og heller late som om det er en NSLU.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg synes jeg har fått ganske OK fart på min NSLU2 ved å ha koblet alt sammen slik:

<min ruter/switch>
 |
(eth)
 |
[NSLU2 (Debian/armel 5.0 (Lenny)]
 |
(usb)            +--(usb)--[Western Digital ekstern harddisk]
 |               |
[7ports usb-hub]--+--(usb)--[seagate ekstern harddisk (Spinner fort ned)]
                 |
                 +--(usb)--[Corsair Voiager 4GB (ganske rask skrivehastighet)]
                 |
                 +--(usb)--[sandisk 8GB (normal skrivehastighet)]

Jeg har Debian splittet over de to usbminnepinnene. /boot, /home, /usr/local og /var er på Sandisken, og /, /tmp, /usr og /var/log er på Corsairen. Har en swapfil på hver av harddiskene for ikke å slite ut minnepinnene. På denne måten blir vanlige ting som å endre konfiureringsfiler ganske raskt (for de ligger for det meste på Corsairen), mens å installere pakker går ganske sakte (for da må den vel inn i /var og /usr). Fant også ut at dash (Debian Amquist SHell) er et bra alternativ til bash.

En god ting ved å ha oppsettet på denne måten, er at det virker nesten som om jeg bruker en helt vanlig data med harddisk (det er skjelden forsinkelser i systemet, til forskjell fra før da jeg kun brukte Sandisk minnepinnen). En annnen god ting (tror jeg) er at NSLU2en sin strømforsyning kommer til å leve lenger, ettersom det meste av belastningen kommer på usbhubben sin strømforsyning.

Det neste tror jeg blir å gå en av to veier:

1. Koble dette her til en TV. Da må jeg finne ut hvordan jeg kan gå fra USB til HDMI, eller evt. sånne triple runde rød, hvit og gule ledninger.
  2. Fortsette å konsentrere seg om internett, konfigurere OpenSSHd videre til å gjelde utenfor heimen.

Det hadde også vært interessant å bestille en COM-port jeg kan sette på for å komme videre inn i Redboot (NSLU2en sin bios).

Ser også at Linksys (by Cisco) NSLU2 begynner å trekke på årene. Dingsebomsen ser ut til å ha vært populær siden den kom engang i første halvdel av 00-tallet (omtrent med DotA tenker jeg). Det et drøss av muligheter for å lage tilsvarende godt oppsett. Her er noen jeg har sett på foreløpig:

• Har sett litt på OpenBSD/landisk. Det er en port som kan brukes på en litt dårlig ventilert skoekse av en datamaskin (thecus 2100 tror jeg).
  • Sheevaplug Development kit (kan denne kjøre *BSD?), er ikke så dyr når den flyves med Royal Mail.
  • Eller rett og slett holde seg til den gode gamle gren, i386, hvor det finnes en del å ta av. Har bare ikke funnet noe ennå.

Hvordan er status på FreeBSD/ARM nå?

Nå finner jeg ikke på noe mer å skrive.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hallo

Endel av disse usb-pennene sluttet å virke etter en tid, og min nslu2 ble da stående å lyse uten å virkelig være på, så og si.

Jeg har fått ny giv på dette med å sette på en seriell-port. Lurer på enten RSLink2 fra jescab, eller A232DBH3v fra compsys1. Skjønner ikke helt om alle deler som skal til følger med i disse settene. Det er snakk om å sette på en fire-pins tilkoblings-instans, slik at (i hvert fall) A232DBH3v kan tages av og på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...