SauFett Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 noen som vet hvor jeg kan skaffe vlc til xandros? og hvordan instalere det? er ny med linux, så håper på alt svar jeg kan få Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Siden Xandros er basert på Debian, kan du prøve: apt-get install vlc Lenke til kommentar
SauFett Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Siden Xandros er basert på Debian, kan du prøve:apt-get install vlc prøvde men fikk opp: kunne ikke åpne låsefila /var/lib/dpkg/lock - open (13 ikke tilgang) Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 sudo apt-get install vlc. man må være admin for å installere noe Lenke til kommentar
SauFett Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 sudo apt-get install vlc. man må være admin for å installere noe dette høres sikkert helt domt ut, men må jeg logge in som admin eller hvordan er det? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Terminal > sudo apt-get install vlc Tror jeg. Endret 2. desember 2008 av Kontorstol Lenke til kommentar
SauFett Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Terminal > sudo apt-get install vlc Tror jeg. fikk command not found...:/ Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Du trenger ikke gjøre annet enn å sette sudo forran en kommando (og oppgi passordet ditt når du blir bedt om det) for å kjøre en kommando som root. Lenke til kommentar
SauFett Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Du trenger ikke gjøre annet enn å sette sudo forran en kommando (og oppgi passordet ditt når du blir bedt om det) for å kjøre en kommando som root. skriv et sjikkeli eksemplar, er helt n00b på linux;) Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hvis du vil ha dokumentasjon for kommandoer kan du skrive man [kommando]. Lenke til kommentar
SauFett Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Hvis du vil ha dokumentasjon for kommandoer kan du skrive man [kommando]. kommer opp no manual entry...! Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Her har du eksempel: sudo apt-get install vlc. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Med unntak av at det ikke skal være noe punktum der. Og heller ikke understrek (hadde vært litt vanskelig å få til uansett men). Forøvrig er det ikke sikkert det fungerer, men du kan jo håpe. Acer sine repoer er jo håpløst dårlige etter hva jeg har forstått. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeez, bare skriv sudo apt-get install vlc Lenke til kommentar
SauFett Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Jeez, bare skriv sudo apt-get install vlc får bare opp: E: typen saved er ukjent i linje 2 i kildelista /etc/apt/sources.list E: kan ikke lese kildelista Lenke til kommentar
SauFett Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Med unntak av at det ikke skal være noe punktum der. Og heller ikke understrek (hadde vært litt vanskelig å få til uansett men). Forøvrig er det ikke sikkert det fungerer, men du kan jo håpe. Acer sine repoer er jo håpløst dårlige etter hva jeg har forstått. bruker en sånn jævla asus eeepc... har btw skrevet uteen understrek og punktun:P Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 prøv å kjøre sudo apt-get update først Lenke til kommentar
SauFett Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 prøv å kjøre sudo apt-get update først der er ctrl+alt+t får og få opp den der du skal skrive command greiene ja? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 prøv å kjøre sudo apt-get update først der er ctrl+alt+t får og få opp den der du skal skrive command greiene ja? det var komplisert skrevet :!: men ja, ctrl+alt+t, så kan du skrive kommandoer i boksen som dukker opp Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hvis du vil ha dokumentasjon for kommandoer kan du skrive man [kommando]. kommer opp no manual entry...! (Du skrev ikke "man [kommando]", sant?) Det er ikke alt som har manualsider, men for eksempel sudo har det (man sudo). Det er mulig at manualsidene ikke er installert (idiotisk av Asus, i så fall); da kan du kjøre apt-get install man-pages (antatt at du har admin-rettigheter). Det er forøvrig ikke en god idé å bruke verktøy en ikke forstår, så du burde lese noe dokumentasjon. Du kan som sagt bruke manualsider og i tillegg er det mange andre gode ressurser, for eksempel Linuxguiden. Disse artiklene er sikkert nyttige for deg: Pakkestyrer, Apt og Sudo Hva mener du med kommandolista? Kan du gi oss utmating? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå