Torstein Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Utrolig trist at trådstarter ikke har svart oss Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Ja veldig mange ønsker seg et liv etter døden, uten egentlig å ha tenk over hvorfor de ønsker seg det..... Du må gjerne tro at åndenes makt er the real deal, men du tar feil.... Lenke til kommentar
HulkHaugen Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 ¨Jeg vet ikke hvordan det er å vere død,men har noen tanker rundt det. Jeg er jo konfirmert da, men ikke noe spesielt kristen av meg. Den siste tiden har jeg begynt å tro at det er mer mellom himmel og jord.og det er av en merkelig grunn også. Jeg har sett en god del på "Åndenes makt" på Tvnorge den siste tiden. og Der skjer det veldig mye unaturlig ting som det ikke finnes noen naturlig forklaring på. Nå vil jo mange sikkert mene at det programmet er bare tull og tøys...skuespill..etc Men jeg tror faktisk på det. Folk som har sett programet vet hva jeg snakker om. Jeg tror og håper på om et liv etter døden. Det der på TVNorge er bare tull. Mange hevder at de har slike krefter o.l. og heldigvis finnes det noe som heter One million dollar paranormal challenge hvor alle som vil kan melde seg på, og de som klarer å bevise at de har overnaturlige evner/krefter vinner potten. Selvsagt har ingen klart det til nå, og regner ikke med at det kommer til å skje noen gang heller... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Utrolig trist at trådstarter ikke har svart oss Ja, egentlig... Lenke til kommentar
G Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Takk for lenke HulkHaugen. Artig det forskjellige rare folk har prøvd seg på. Fant den på samme lenke som du oppga: http://forums.randi.org/forumdisplay.php?f=43 Endret 21. desember 2009 av G Lenke til kommentar
Nøbe Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 End? No the journey does not end here, death is just another path-one that we all must take. The grey rain curtain of this world will roll back, and the water turns into silver glass and then you*ll see it. SEE WHAT? White shores, and beyond.....a far green country under a swifth sunrise.. WELL THAT DOESNT SOUND SO BAD. No, no it isn*t Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Jesus Kristus > Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Endret 21. desember 2009 av IHS Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Naivt. Man kan gjerne tolke det som at man har evig liv i ånden dersom man tror. Det er mange som mener at himmelriket er her på jorden, og at det evige livet er et symbol på den "udødelige" mentaliteten til en som tror. Man kan drepe en person fysisk, men ikke åndelig. Endret 21. desember 2009 av Monkybone Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Naivt. Man kan gjerne tolke det som at man har evig liv i ånden dersom man tror. Det er mange som mener at himmelriket er her på jorden, og at det evige livet er et symbol på den "udødelige" mentaliteten til en som tror. Man kan drepe en person fysisk, men ikke åndelig. Lenke til kommentar
G Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 (endret) Naivt. Man kan gjerne tolke det som at man har evig liv i ånden dersom man tror. Det er mange som mener at himmelriket er her på jorden, og at det evige livet er et symbol på den "udødelige" mentaliteten til en som tror. Man kan drepe en person fysisk, men ikke åndelig. Det der er i kristen ånd, og jeg mener om jeg har tolket riktig at de Gnostiske kristne tolket himmelriket på den måten. Dersom det er ett himmelrike, så har jeg mer tro på at det er her hos oss akkurat nå. Jo, vi har drap, sult og annen elendighet rundt oss. Men som ett godt menneske kristent eller ikke så kan en gjøre en stor forskjell. Gjør gode ting og vi nærmer oss noe som er bedre enn hva vi har nå. Det kan synes vanskelig når så mange rundt en ikke oppfører seg godt, men mange dråper skaper som kjent en bekk, og mange bekker.. Syndebegrepet har lite å gjøre med ett himmelrike på Jorden her og nå! Syndebegrepet har å gjøre med en tro på at himmelrike og helvete kommer etter døden. Helvete er ikke en plass du kommer til, men den elendigheten som bor (her og nå) i hvert menneske. Endret 21. desember 2009 av G Lenke til kommentar
Pokey Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jesus Kristus > Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Du er så morsom når du tror du endelig har rett, men så tar du egentlig feil, IHS. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Jeg tror at alt i denne verden er naturellt. Ingenting er religion eller andre tulleteorier, men at vi er bare enn skapning som forfaller og forsvinner bort i jord og gress når vi dør. Og vi blir siden om til en annen levende skapning, enten som ny eller gjennom noe som lever allerede, kan være alt som lever. Dyr, mennesker (aliens?) uten noe hukomelse om hva vi var før. Vi har fått ny hjerne og det hele, og dermed er vi helt ny. kall meg tulling om dere vil. Mer troverdig for meg enn en fyr i skyene. Så jeg tar komfort i at jeg skal leve for altid, som noe nytt gjennom hele tiden så frykter ikke død, bare måten jeg kan dø på. Håper flere finner komfort i slike tanker Om man har fått ny hjerne, kropp og alt sammen, er det da egentlig samme personen? I Mine øyne er det ikke det. Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Syndebegrepet har lite å gjøre med ett himmelrike på Jorden her og nå! Syndebegrepet har å gjøre med en tro på at himmelrike og helvete kommer etter døden. Det trenger ikke nødvendigvis å forholde seg slik. Kristendommen handler også i stor grad om tilgivelse for sine synder, og det her på jorden. Dersom man bekjenner sine synder for gud (det vil si for seg selv) er dette et stort steg i det å bli en bedre person. Man kan gjerne trekke paralleller her med karma i buddhismen. Lenke til kommentar
G Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Men hør, disse kristne oppfordrer til at du skal bekjenne dine synder i menigheten sammen med andre medlemmer der. Og om en strekker den strikken litt langt igjen, så kan det jo overdrives av de som tror på syndebegrepet. Jeg tror ennå at syndebegrepet er ett maktmiddel som ledere i ivrige bekjenn-synd-kirker bruker. Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Men hør, disse kristne oppfordrer til at du skal bekjenne dine synder i menigheten sammen med andre medlemmer der. Og om en strekker den strikken litt langt igjen, så kan det jo overdrives av de som tror på syndebegrepet. Jeg tror ennå at syndebegrepet er ett maktmiddel som ledere i ivrige bekjenn-synd-kirker bruker. Det er ikke alle kirkesamfunn som oppfordrer til bekjennelse til med-kristne. Noen mener at kontakt direkte til gud er nok, andre mener man må bekjenne til presten for menigheten. Poengene med bekjennelsen kan være mange, men jeg tror ikke maktmiddelkonspirasjonen er det eneste, dog det kan være ett; spesielt hvis man tenker på hvilken form den har tatt gjennom tidende. Alt i alt er det viktigste ikke å bekjenne, men å erkjenne sine synder. Endret 22. desember 2009 av Monkybone Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Om man har fått ny hjerne, kropp og alt sammen, er det da egentlig samme personen? I Mine øyne er det ikke det. Ta vekk hjernen så stemmer alt det andre. Er du over ni år så er ALLE celler i kroppen din skiftet ut, rubb og rake! Er du den samme personen for det? Tja, pluss mer erfaring forhåpentligvis.... Tror faktisk at du hadde vært den samme hvis vi kunne byttet ut hjernen også jeg uten at jeg skal banne på det.... Bevisstheten din, jeg'et ditt, er kun elektriske og kjemiske signaler omformet i hjernen din og kanskje vi en dag klarer å putte den bevistheten over i et lager eller over i en klone, hvem vet? Vi har fått til en hel masse som bare for få år siden ble ansett for helt umulig, så hvorfor ikke? På en annen side, hvis du skaper en klone av deg selv vil jo de to være like bare litt begynnelsen nettopp på grunn av forskjellig erfaring... Tror jeg da.... Men det eneste fornuftige å tro, pr i dag ihvertfall, er at når kroppen dør så dør også jeg'et ditt da det er kroppen som er "batteriet" til de kjemiske og elektriske signalene og når batteriet blir borte blir også de elektriske og kjemiske signalene det, de kan ikke fortsette uten det batteriet. Evig liv er, når en ser kritisk på det, kun en drøm og et ønske, en slags fryktslukker for frykten de fleste kjenner for døden.... Det er beinhardt for noen å innse at vi slettes ikke er laget for å vare evig, men at vi kun er et ledd i en 3,5 milliarder år gammel gen rekke og at "evig" liv kun kan oppnåes igjennom egne unger... For hvor var jeg'et ditt i de 13,7 milliarder år fra big bang og til dagen du ble unnfanget? Ja, riktig, du var ikke der.... like lite som jeg'et ditt vil fortsette noen eksistens etter at ditt jordiske hylster har parkert tøfflene på hylla og sagt takk for seg.... For å sitere Metallica: "Sad, but true" da vi ikke har en eneste fornuftig grunn til å tro at vi "lever" videre med det vi vet i dag. Alt annet er vill gjetting!! Som den godeste Carl Sagen sa det: "Vi er alle laget av stjernestøv"... Med det mente han at alle bastanddeler i kroppen vår kommer fra jorden, som igjen er laget av stjernestøv... Fasinerende tanke!! Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Jesus Kristus > Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Naivt. Man kan gjerne tolke det som at man har evig liv i ånden dersom man tror. Det er mange som mener at himmelriket er her på jorden, og at det evige livet er et symbol på den "udødelige" mentaliteten til en som tror. Man kan drepe en person fysisk, men ikke åndelig. Det der er i kristen ånd, og jeg mener om jeg har tolket riktig at de Gnostiske kristne tolket himmelriket på den måten. Dersom det er ett himmelrike, så har jeg mer tro på at det er her hos oss akkurat nå. Dette er ikke en gnostisk oppfatning. Dette er kirkens oppfatning av Jesu Kristi ord. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 (endret) Misforstår jeg deg eller mener du at vanlige kirkesamfunn (f.eks. den norske kirke eller den katolske kirken) ikke tolker Himmelen som et paradis man kommer til etter sin død? Endret 22. desember 2009 av Henrik B Lenke til kommentar
McDuck_ Skrevet 22. desember 2009 Del Skrevet 22. desember 2009 Misforstår jeg deg eller mener du at vanlige kirkesamfunn (f.eks. den norske kirke eller den katolske kirken) ikke tolker Himmelen som et paradis man kommer til etter sin død? Det er viktig å huske at religiøse konsepter kommer i en religiøs kontekst. Anse denne tolkningen som projeksjonen ned på vår tankemåte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå