Gå til innhold

Hva skjer når man dør?

Gjest Guest_Anon_*

Anbefalte innlegg

Bestefaren til min tidligere samboer sovnet stille inn med familiemedlemmer rundt seg. Alle trodde han var borte da han åpnet øynene på gløtt og hvisket "det er utrolig vakkert". Måten han sa det på viste at han ikke siktet til selve familien.

Jeg vet ikke om man møter de man er glad i etter man dør, men dette tilfellet finner jeg trygghet i hvertfall.

Utover det, så er det vel endel praktiske problemer med å møte de man er glad i - jeg mener; når jeg var 7 år hadde jeg min fineste tid med en barndomsvenn jeg ikke har møtt på mange år. Når jeg var 16 hadde jeg min fineste tid med min første ordentlige kjæreste - som jeg ikke snakker med lenger. Nå som jeg er eldre har jeg det utrolig bra, men ting endrer seg. Hva om 10 - 15 - 20 år? Man er på ulike stadier i livet hele tiden - og uansett hvem man møter i "ettertiden" vil ikke alle bli representert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kondolerer på det sterkeste, over for bestefaren din og deg. Når det gjelder døden så har du selv ikke noe å frykte. Når blodtrykket faller som resultat av hjertesvikt vil du besvime og dermed ikke kjenne noen ting siden du er bevisstløs. Du treffer nok ikke bestefaren din, da både du og han (som person) opphører å eksistere i det hjernen dør. Gjør det beste ut av livet, uansett om man dør sent eller tidlig!

Det som derimot kan skje når hjernen din utsettes for et lavt nivå oksygen, er at kroppen din skjønner at nå dør den, dermed blir du euforisk og begynner å hallusinere, derfor kan det hende at du får et siste møte med bestefaren din, selv om det kanskje er innbilning.

Edit: Eircag, jeg tror nok bestefaren til samboeren din opplevde akkurat dette.

Endret av Frohman
Lenke til kommentar
jeg tror døden blir som en evig søvn.

regner med de fleste har våkna etter en lang natt søvn og husket ingenting, men du vet på kroppen at du har sovet lenge.

blir en søvn av denne typen, bare at du aldri våkner.

rolig, stille, fredelig lang søvn.

er dette jeg tror, og håper, på.

Helt enig. Jeg tror ikke du får møte bestefaren din, men du slipper å leve med savnet. Det høres ikke ut som noen trøst nå kanskje, men jeg kan jo også ta feil. :)

Lenke til kommentar

skulle ønske jeg hadde noen gode råd jeg kunne gi deg, men jeg er virkelig blank. du har min dypeste sympati.

du må klare å finne deg til rette med døden.. hvordan du skal gjøre dette vet jeg ikke. jeg, personlig, vil anbefale deg å ta en titt på buddhismen. døden og hvordan man skal takle den er svært viktig i buddhismen. kanskje du kan oppsøke noen med litt mer visdom som kan gi deg litt veiledning. kanskje en monk? jeg er sikker på at du finner noen som kan hjelpe deg :) hvis du kan engelsk godt kan du også ta en tur innom e-sangha: http://www.lioncity.net/buddhism/

der er det sikkert noen som du kan snakke med

mulig det ikke er for alle, men jeg tror hvertfall du kan få utbytte av det

Lenke til kommentar

veldig trist å lese :cry: . kansje du er død alleredet det er 2009. så kansje du ikke får lest de siste besjedene :cry: .

du kan tenke på at du vil møte han i jen etter døden. ingen hvet tror ikke hvitenskaps men kommertil og hvite det heller(aldri kansje)

tenker noen ganger også son at jeg vil møte alle i min familie som er døde mamma pappa for de dør jo før meg. tenkt at jeg kommer i et nytt himmel på en måte og der gud eller ...... snakker med meg og ser mitt liv snill eller slem. snill får jeg komme til en god verden snakka om dette med vennene mine i iraq da der jeg kommer fra. ene jenta sa husker jeg at man blir aldri lei og får masse god mat og sånt. begynte og tro på det da. også tenkte jeg at man møter sine døde der ikke med en gang men man møter dem. et fint syn der oppe evig liv.

og hvis man har vært en morder som ønsker makt voldtektsmann osv... så kommer man til en annen mørk verden eller some mine gamle venner sa de sa at man blir brent opp mens man har evig liv altså man er i et stort bål som man ikkke får seg ut fra og har evig liv vondt. for evig.

jaja det er det jeg tenker. men du burde vel kansje jøre masse godt til du ... :cry: :cry: :cry: gå på reiser ja. lykke yil med døden(ikke frekt ment) ikke tenk på de jeg skrev med lykke til med døden du kan tenka på at du møter han bestefaren din der oppe i et himmel begge to med tårer i øynene og jør masse sammen der oppe. har tårer i ørnene. nor jeg tenker på deg. foresten hvis du får svart da hvor mange år er du.

srrr skrivefeil :cry: :cry: :cry:

Lenke til kommentar

veldig trist å lese, jeg kondolerer så mye. mistet bestefaren min for ikke så altfor lenge siden selv, er veldig trist.

det kommer jo helt ann på tro, og hva du tror at skjer når man dør.

bibelen forteller om at alle mennesker som dør skal få en oppstandelse og møte de de har mistet igjen. både rettferdige og urettferdige. selv om noen vil bli dømt til en evig tilintetgjørelse. bibelen sier at når man dør så dør man, man eksisterer ikke mer, men at gud husker alle mennesker og har derfor muligheten til å "gjenopprette" et menneske til det en var. dette med et helvete og en himmel man havner i tar bare motet fra en og er veldig mistolket, og er fullstendig ulogisk siden gud ER kjærlighet som det står. men som sagt, alt handler om tro og hva du tror.

lykke til videre.

Lenke til kommentar

Det er veldig trist å høre at du har en alvorlig sykdom, håper du ikke lider og har det veldig vondt.

Hva døden angår, så er det en like naturlig ting som fødsel. Jeg tilhører ingen religion og vet ikke helt hva jeg tror eller ikke tror på, men jeg har et åpent sinn og er av den oppfatning at jeg ikke utelukker noe som helst. Jeg velger selv å tro at jeg kommer til å møte andre som har dødd før meg og at jeg på mange måter kommer til å eksistere videre. Om det er i etterlivet eller på nytt her på jorda, aner jeg ikke.

Jeg er ikke redd for å dø selv, har forsonet meg med tanken at jeg kan dø når som helst. Derimot så er jeg livredd (ironisk nok) at de rundt meg skal dø før meg.

Etter hva jeg har lest i bøker om folk som har gjenoppstått etter å ha vært klinisk døde, så er det en felles greie at alt er veldig behagelig og at enkelte har sett gamle kjære på den andre siden. Det er nok opp til hver enkelt å tenke ut sine egne tanker om hva som kommer til å skje etter tiden her på jorda.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest NOMEN NESCIO

Det er bare èn måte man kan oppnå evig liv; og det er ved å ta imot Jesus! Han er Sannhet, Veien og Livet! Alt annet er bedrag som fører til evig fortapelse. For dem som ikke har tatt imot Jesus er det kanskje "harde" og skremmende ord; men fakta er og forblir fakta. Alt som skal til for å komme til evighetens paradis; er å bekjenne at man er en synder og at man med munn og hjerte bekjenner at Jesus er Guds sønn som døde for oss, og at Han har all makt i himmelen og på jord. Merk at hvis du gjør som beskrevet; da blir du frelst. Det har du Jesu ord på; han sier at HVER den som tar imot SØNNEN - Jesus - ikke skal bli fordømt, men ha evig liv. Merk at frelsen ikke betinger spesielle følelsesopplevelser. Hvis du føler ingenting - etter å sagt som foran beskrevet - er og forblir du frelst! AMEN!

Søk deretter kristen kontakt og les Bibelen - gjerne hver dag.

Alternativet - dersom man fornekter Jesus - da venter Helvete.

Jeg blir ikke overrasket hvis mange kommer med verbale salver etter å ha lest nærværende ord; men det skyldes at Den onde har forblindet verden. Som det står; vi sloss mot makter og myndigheter.

TIL DERE ALLE (OGSÅ MINE FIENDER): JESUS VELSIGNE DERE!

Lenke til kommentar
Det er bare èn måte man kan oppnå evig liv; og det er ved å ta imot Jesus! Han er Sannhet, Veien og Livet! Alt annet er bedrag som fører til evig fortapelse. For dem som ikke har tatt imot Jesus er det kanskje "harde" og skremmende ord; men fakta er og forblir fakta. Alt som skal til for å komme til evighetens paradis; er å bekjenne at man er en synder og at man med munn og hjerte bekjenner at Jesus er Guds sønn som døde for oss, og at Han har all makt i himmelen og på jord. Merk at hvis du gjør som beskrevet; da blir du frelst. Det har du Jesu ord på; han sier at HVER den som tar imot SØNNEN - Jesus - ikke skal bli fordømt, men ha evig liv. Merk at frelsen ikke betinger spesielle følelsesopplevelser. Hvis du føler ingenting - etter å sagt som foran beskrevet - er og forblir du frelst! AMEN!

Jeg blir ikke overrasket hvis mange kommer med verbale salver etter å ha lest nærværende ord; men det skyldes at Den onde har forblindet verden. Som det står; vi sloss mot makter og myndigheter.

Synes denne var litt artig :wee:

Så snill denne elskende guden din er mot oss akristne, synes du ikke? :ermm:

Og hvis jeg har valget mellom å havne blant slike som deg i himmelen, eller vanlige rasjonelle folk i helvete velger jeg selvsagt helvete ;)

Men seriøst, jeg er ateist og måtte bare flire litt :)

Lenke til kommentar

Jeg kondolerer på det dypeste med trådstarter. Jeg vet at veldig mange har vanskeligheter med å gi slipp når folk de er glad i dør. Det er noe som skjer med alle og det er noe jeg har godtatt. Det er kanskje lett å si når man ikke vet når man kommer til å dø, men døden kan nå tross alt komme for oss når som helst. Hva som skjer når man dør? Det er det ingen som vet og jeg mener ingen. Mange påberoper seg en kunnskap om hva som skjer når du dør, men det er virkelig ingen som vet. Som noen påpekte her tidligere er det veldig mange som ser et hvitt lys og kjente fjes "på den andre siden", men dette er som vi vet skapt av oksygenmangel i hjernen og kun en illusjon.

Hva jeg tror kommer til å skje når man dør? Tja, kanskje det skjer akkurat det du forventer skal skje? Spennende tanke?

Veldig mange sier at det ikke skjer noen verdens ting. Man bare forlater denne verden og alt blir mørkt. Det skjer ingenting fordi "du" bare er et resultat av elektriske impulser i hjernen din. Dette er i og for seg sant. Det du opplever og sanser tolkes av hjernen din og din følelse av "jeg" er et resultat av alle dine sanseinntrykk. Kan godt hende de har rett, selv om det er mer skremmende for meg enn et helvete. Å være borte for alltid.

Men heldigvis tror jeg ikke på noen av delene. Jeg tror at alt i denne verden er knyttet sammen og at så lenge det er noe som eksisterer, så fortsetter alt som har vært å være. Greit nok, det er et lite gap mellom min følelse av "jeg" og resten av alt som eksisterer, men det er et gap som lett lar seg krysse. Kanskje gjennom en øvre dimensjon eller hva det nå enn er som holder alt sammen.

Lenke til kommentar

Veldig leit å høre at du kanskje ikke vil leve til nyttår trådstarter, føler med deg. Og veldig leit å høre om bestefaren din. Han levde sikkert et godt liv, og det må du også gjøre :)

Personlig har jeg tenkt veldig mye på hva som skjer når man dør. Jeg tror kroppen råtner, den er bare materiell. Men sjelen går inn i en ny kropp, og vokser opp på ny. Og sjelen KAN HUSKE FRA SITT TIDLIGERE LIV. Det blir veldig OT, men føler jeg vil fortelle hva jeg tror.

Når man dør, vil sjelen gå inn i en ny kropp, for den nye kroppen er også bare materie, et foster. Den setter seg i fosteret når sæden og eggcellen smelter sammen. Så vokser personen opp, med samme sjel som tidligere.

Lever man et godt liv, og gjør gode gjerninger, vil man få det godt i det neste. Dette forklarer hvorfor noen i verden har det så jævlig, og hvorfor noen har det så mye bedre enn andre. Og det gir en rettferdighet på jorden. Det er derfor du i ditt neste liv skal leve kjempelenge trådstarter. Og du vil kunne treffe bestefaren din igjen. Dere vil begge leve videre.

Jeg er selvsagt ikke sikker på dette, og kanskje har det ingen rot i virkeligheten. Er også veldig vitenskapelig av meg, og er egentlig "halv-ateist". Men grunnen til at jeg likevel tror på dette er pga at jeg har.. kjent personen fra mitt forrige liv snakke inni meg. Det er sykt, og dere tror sikkert jeg er gal. Men ved noen få anledninger i livet mitt, kanskje 3-4, når jeg har sett i speilet, har en person sagt "jeg har en kropp, jeg kan utrette store ting, jeg lever og er fri". Slike ting har JEG tenkt. Er ikke det freaky? Jeg tenker at det kan virke som om en person som har levd før, som har dødd, nå lever videre i min kropp, altså meg, jeg er den forrige personen, og nå kan han gjøre ting på ny. Følelsen er utrolig, og kan beskrives som et slags kraftig dejá-vu.

Edit: Glitchen er selvsagt at det ikke er like mange levende personer i verden hele tiden. Det er jo flere personer i dag enn det var for 20 år siden f.eks. Men noen må jo ha kommet først også...

Endret av NwLife2
Lenke til kommentar

Døden vil aldri helt kunne aksepteres av oss mennesker. Vi skal alle, allikevel dø. Noen snart, noen senere, noen om svært lenge. Slik har det vært så lenge det har vært liv. Det å være i en situasjon som trådstarter (du har min dypeste empati), setter nok livet i et helt annet perspektiv, men understreker at man er priviligert som har fått utdelt et liv, og bestemmer selv hva man skal gjøre med det.

Min tanke om livet er at man skal leve for å ha det godt med seg selv og sine omgivelser. Man skal bruke hver dag og takke for at man faktisk kan leve den og bruke den slik man vil. Ergo, lev i vissheten om at dere bør bruke livet deres til å utføre mest mulig godhet og glede mot dere selv og det rundt dere. Min tankegang i allefall. Om det er noe etterpå er vel egentlig ikke så relevant når man lever, fordi det får man vite når man dør. Enten er det ikke liv, eller er det noe annet rart. Håper det siste, men lever som om jeg vet at dette er det eneste livet jeg får.

Og ja, livet er urettferdig da noen får det bedre enn andre, og noen får ett kortere liv enn andre, men ALLE kan gjøre noe bra med det de har fått utdelt. :)

Endret av Partlow
Lenke til kommentar

greit at man må lese bibelen, men veldig kjekt å skjønnet det som står der.

artig det du skriver, hvertfall med tanke på at bibelen ikke forteller om at noen skal pines for evig i et brennende helvete. det hebraiske ordet som er brukt for helvete, er et ord for ett sted som lå utenfor det gamle jerusalem(husker ikke hva det heter akkurat nå) hvor de brant lik og andre ting som var f.eks syke eller ikke var verdige nok til å få en begravelse. så det som er brukt med helvete er feil, og simpelten er symbolsk for evig tilintetgjørelse. Hvorfor skulle en gud som ER kjærlighet ville pine mennesker i all evighet?

Lenke til kommentar

Det er fordi kristendom er selvmotsigende, og i mine øyne helt idiotisk. Så på nyhetene i går om en homofil gutt på østlandet et sted som ikke lenger fikk lov til å synge i kirken pga han ville finne seg en kjæreste.

Greit nok at kristendom har visse verdier som de bygger på, det er jo deres sak, men i Norge har man faktisk ikke lov å nekte mennesker rettigheter for legning. Synes hele den norske kirke(hva i helvete, norge er ikke lenger en kristen stat, vi er et flerkulturelt samfunn hvor flere og flere melder seg ut av kirken hver dag, ikke lat som noe annet) burde blitt stengt ned.

Go Varg Vikernes!

Lenke til kommentar

Men jeg leste denne tråden gikk jeg fra å få en intens skrekk for døden, til å skjønne at det kan "gå bra" alikevel. Tenk så fint å dø gammel, når du har levd hele livet ditt, for så å ta fatt på det siste "eventyret". For som dere sier, det er jo ingen som lever som vet hva som skjer når du er død.

(Tror jeg ble veldig påvirket av å høre på Sigur Rós under denne prossessen.)

Lenke til kommentar

Det tror jeg også. Hørt hoppipolla? Den er fantastisk. Ser for meg to mennesker som elsker hverandre, men som har vært skilt fra hverandre hele livet, når de løper i slow motion over en eng og omfavner hverandre... :innocent:

Btw, jeg frykter ikke døden, men jeg frykter å ikke kunne leve lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...