Gå til innhold

Hva skjer når man dør?

Gjest Guest_Anon_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel egentlig ikke døden jeg er redd for, men hva som skjer etterpå. Jeg tror ikke på Gud, Allah o.l. MEN jeg NEKTER å tro at vi bare forsvinner.

"forsvinner"

En direkte absurd tanke, enkelte har !

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Du og jeg kommer begge til å dø, men vi er de heldige!

De aller fleste vil aldri dø, for de vil aldri bli født.

Det potensielle antallet mennesker som kunne vært her i stedet for deg er større enn det finnes dråper i havet.

Dette vet vi fordi antallet mulige mennesker sett utifra mulige DNA kombinasjoner er såpass høyt i forhold til den faktiske befolkningen, og det er på tross av disse umulige oddsene at du og jeg faktisk er så heldige, at vi en dag skal dø.

MVH,

Kristian

Lenke til kommentar

Var det noe før du ble unfanget?

Selvsagt, du var i din far og din mor.

Og de i sin tur var i sinn far og mor osv. osv.

Du ble ikke paket ut av ingenting.

Når bestemor og bestefar fant hverandre, så var ikke jeg inni moren min, for hun var ikke født enda. Man eksisterer ikke før man blir født.
Lenke til kommentar

Var det noe før du ble unfanget?

Selvsagt, du var i din far og din mor.

Og de i sin tur var i sinn far og mor osv. osv.

Du ble ikke paket ut av ingenting.

Når bestemor og bestefar fant hverandre, så var ikke jeg inni moren min, for hun var ikke født enda. Man eksisterer ikke før man blir født.

"Man eksisterer ikke før man blir født" den utalelsen var vel ikke helt gjennomtenkt, CypheroN

Din mor eksisterte i sine foreldre før hun ble født

Lenke til kommentar

Man eksisterer ikke før man blir født.

Og har man først godtatt den tanken, kan man like godt godta den andre. Dvs. hvis man ikke eksisterte før år X, er det like rimelig at man ikke vil eksistere etter år Y.

Det virker mest riktig, ja.

"Man eksisterer ikke før man blir født" den utalelsen var vel ikke helt gjennomtenkt, CypheroN

Din mor eksisterte i sine foreldre før hun ble født

I deres sjeler? Min mor begynte å eksistere når man ble unnfanget ja, men ikke før. Hva har forresten morra mi med dette å gjøre? La oss heller snakke om oss selv.
Lenke til kommentar

Jeg synes slike argumenter\problemstillinger (Epicurus' gåte ol) er noe av de minst overbevisende jeg kan komme på. Hvorfor bevege seg inn på på religiøs argumentasjon, når du kan slå de i den virkelige verden? Epicurus' gåte kan besvares på hundre forskjellige relativt overbevisende måter. Sett i en religiøs kontekst, der ingen fakta eksisterer altså.

Å eksistere kan sikkert og diskuteres i lange baner, men en ting er sikkert: Gud har tenkt å visst om en hver og en sjel som skulle bli til, før vi ble unnfanget i mors liv :)

Hvordan klarer du lire av deg noe så meningsløst?

Ingenting i den settingen er sikkert. Har vi noe grunn til å tro at det finnes noen gud? Nei. Har vi noen grunn til å tro at det finnes noe sjel? Definitivt ikke. Har vi noe grunn til å tro at det ene fantasi objektet faktisk har planlagt det andre fantasiobjektet? Hvor får du isåfall denne informasjonen fra, og på hvilken måte er du sikker på at den stemmer? Faen da! Tenk deg om menneske!

Lenke til kommentar

Det skjer ingen ting. Kroppen din råtner og du slutter å eksistere på lik linje med alle andre skapninger. Det at mange kanskje finner trøst i å tro noe annet endrer ikke det faktum at det ikke eksisterer noe som helst vitenskapelig grunnlag som støtter slike teorier.

Lenke til kommentar

Det skjer ingen ting. Kroppen din råtner og du slutter å eksistere på lik linje med alle andre skapninger. Det at mange kanskje finner trøst i å tro noe annet endrer ikke det faktum at det ikke eksisterer noe som helst vitenskapelig grunnlag som støtter slike teorier.

Ja det er riktig at kroppen oppløser seg og blir en del av jorden. Men du er ikke selve kroppen. Du er i kroppen. Samme som software/hardware. Programvaren er i datamaskinen, men programvaren er ikke datamaskinen.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...