.... Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Himmelriket er her og nå ! Jesus Kristus > Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn. Jesus Kristus > Sannelig, jeg sier dere: Uten at dere vender om og blir som barn, kommer dere ikke inn i himmelriket. Det ytre menneske går til grunne. Det indre mennesket (Guds barn) lever evig i himmelriket. Paulus > "selv om vårt ytre menneske går til grunne, blir vårt indre menneske fornyet dag for dag" Dette indre mennesket fødsel/tilblivelse er en forutsetning. Jesus Kristus > Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike Hvorfor skal kristne alltid bruke de samme ordene på X antall forskjellige måter? IHS snakker om Guds nærvær i hans jordlige liv. Også kjent som Den hellige ånd. Greit nok, det, men i denne tråden refererer «himmelen» primært til et sted man drar når man dør. Den himmelen det indre mennesket er i nå, er den samme himmelen andre kommer inn i etter at de dør, longwinded Ja da, ja da, vakker metafor. Det indre mennesket (Guds barn) og dets verden (himmelen) er ikke et metafor, longwinded Den åndelige (indre) verden er noe ytterst reelt og veldig dumt og ikke ta hensyn til. Sokrates > Kjenn deg selv ! Herrefred, det er for lenge siden jeg selv var kristen. Hvis du ikke har opplevd ovennevnte har du ikke vært ekte kristen. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Nå skal du bestemme hvem som er ekte kristen osv nå? Trodde kristen var et ganske subjektivt begrep jeg, med sine begrensninger så klart. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 IHS: Hvorfor har du et så annet syn enn oss? Har du opplevd noe spirituelt? Selvsagt ..Du må gjerne utdype om du vil komme noe vei i det hele tatt. Alle kristne har opplevd det som er nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Jeg er vel strengt tatt kristen med tanke på at jeg er registrert i statskirka enda, men aldri opplevd noe spirituelt. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 Alle kristne har opplevd det som er nevnt ovenfor. Virkelig? Hva med alle passive-kristne? Jeg har massevis av venner som tror det finnes en Gud, akkurat som jeg tror på liv på andre planeter, men vi er jo ikke sikre. Konfirmert kristen, døpt kristen og tror det er noe over oss, men aldri opplevd noe sprituelt -- er han ikke ekte kristen? Lenke til kommentar
.... Skrevet 2. april 2010 Del Skrevet 2. april 2010 (endret) Endret 3. januar 2012 av .... Lenke til kommentar
Disciple Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Jeg er vel strengt tatt kristen med tanke på at jeg er registrert i statskirka enda, men aldri opplevd noe spirituelt. For og si dette en gang for alle: Når du er "navne-kristen", da lever du ikke, og er død! Det sier Jesus selv her: "I navnet er du levende, men du er død. " For og si det rett ut; Er du skreven som "kristen" på et eller annet papir, utenom i Livets bok (som Jesus skriver inn de som er kristne, i himmelen) så betyr det ikke at du er frelst! Du må være levende kristen selv, og ikke "navne-kristen" eller "papir-kristen". Det har ingenting med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Eaan Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Om det er tilfellet så får jeg gå og bli frelst. På tide og ende denne transen, dette falske synet på livet... Og gi meg over til gud i himmelriket. Men jeg føler et drag mot den logiske, rasjonelle siden av meg, den verre halvdel, ''The Dark Passanger'' om du vil. Alt jeg behøver er noen overbevisende fakta fra Disciple og IHS. Bare for å rette tankegange min litt. Lenke til kommentar
Disciple Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Om det er tilfellet så får jeg gå og bli frelst. På tide og ende denne transen, dette falske synet på livet... Og gi meg over til gud i himmelriket. Men jeg føler et drag mot den logiske, rasjonelle siden av meg, den verre halvdel, ''The Dark Passanger'' om du vil. Alt jeg behøver er noen overbevisende fakta fra Disciple og IHS. Bare for å rette tankegange min litt. Dette høre veldig kjent ut, jeg skal gi deg noen gode svar som Paulus har skrevet om denne "dark side" 14 Vi vet at loven er av Ånden, men jeg er et avmektig menneske, solgt til synden. 15 For jeg skjønner ikke hva jeg selv gjør. Det jeg vil, gjør jeg ikke, og det jeg avskyr, det gjør jeg. 16 Men gjør jeg det jeg ikke vil, da gir jeg loven rett i at den er god. 17 Så er det i virkeligheten ikke jeg som gjør det, men synden som bor i meg. 18 For jeg vet at i meg, det vil si slik jeg er i meg selv, bor det ikke noe godt. Viljen har jeg, men å gjøre det gode makter jeg ikke. 19 Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, og det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg. 20 Men gjør jeg det jeg ikke vil, er det ikke jeg som gjør det, men synden som bor i meg. 21 Jeg finner altså at denne loven gjelder for meg: Jeg vil gjøre det gode, men kan ikke annet enn å gjøre det onde. 22 Mitt indre menneske sier med glede ja til Guds lov, 23 men jeg merker en annen lov i mine lemmer. Den kjemper mot loven i mitt sinn og tar meg til fange under syndens lov som virker i lemmene. 24 Jeg ulykkelige menneske! Hvem skal fri meg fra dette dødens legeme? 25 Gud være takk ved Jesus Kristus, vår Herre! Så tjener jeg altså Guds lov med mitt sinn, men syndens lov slik jeg er av naturen. Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. 2 For Åndens lov som gir liv, har i Kristus Jesus gjort meg fri fra syndens og dødens lov. Bare spør utifra denne teksten, så skal jeg svare så godt jeg kan Håper det hjelper! Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Dere som kan diverse bibeltekster, sa jesus noen gang noe om hans syn på vitenskapen? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvorfor sløse livet på å bli frelst og slikke Guds tær? Lev livet, det er mekanisk at kroppen slutter å virke når du dør. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 (endret) Dere som kan diverse bibeltekster, sa jesus noen gang noe om hans syn på vitenskapen? Det begrepet fantes ikke på den tiden. Man skjønte at man ikke kan vite noe sikkert. Endret 7. april 2010 av IHS Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Dere som kan diverse bibeltekster, sa jesus noen gang noe om hans syn på vitenskapen? Det begrepet fantes ikke på den tiden. Så klart ikke, derfor kom religionen inn i bildet. Nå vet vi bedre. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvorfor sløse livet på å bli frelst og slikke Guds tær? Lev livet, det er mekanisk at kroppen slutter å virke når du dør. Det mekaniske verdensbildet ble avlivet av Einstein og kvantefysikkens grunnleggere. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Dere som kan diverse bibeltekster, sa jesus noen gang noe om hans syn på vitenskapen? Det begrepet fantes ikke på den tiden. Man skjønte at man ikke kan vite noe sikkert. Ok, men ytret han noen meninger om å tilegne seg kunnskap? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Hvorfor sløse livet på å bli frelst og slikke Guds tær? Lev livet, det er mekanisk at kroppen slutter å virke når du dør. Det mekaniske verdensbildet ble avlivet av Einstein og kvantefysikkens grunnleggere. La oss kalle det fysisk da. Bare det ikke kalles spirituelt eller noe i den duren er jeg tilfredsstilt. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 7. april 2010 Del Skrevet 7. april 2010 Dere som kan diverse bibeltekster, sa jesus noen gang noe om hans syn på vitenskapen? Det begrepet fantes ikke på den tiden. Man skjønte at man ikke kan vite noe sikkert. Ok, men ytret han noen meninger om å tilegne seg kunnskap? Selvsagt, men som tro ikke som viten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå