lasseruud Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg har en server til overs som jeg tenkte å installere Centos 5.2 på. Det er en Fujitsu-Siemens RX300 med integrert Adaptec 7902 SCSI-kontroller. Denne bruker HostRAID for å støtte RAID 0, 1 og 10 (altså en billig løsning). Jeg har tidligere kjørt denne i flere år med Windows 2003 Server i RAID10 og det har fungert fint. Når jeg booter fra netinstall-CD'n til Centos 5.2, så laster den aic79xx driveren og finner 4 disker i stedet for RAID10 arrayet jeg har opprettet. Etter å ha googlet litt, forstår jeg at jeg trolig trenger en driverdisk for å få HostRAID til å fungere. På driver-siden til FSC ligger kun drivere til RHEL, RedHat 7.2 - 9.0, SCO OpenServer og SUSE 6.4 - 9.3. Jeg har ikke fått prøvd alle ennå, men jeg har prøvd RHEL og RedHat 7.2 driverne, men får beskjed om at Centos ikke støtter driverdisketten. Jeg er helt grønn på Linux, så jeg er ikke 100% sikker på at det faktisk er en driverdiskett jeg har laget. Håper noen kan gi meg noen ledetråder om hva jeg kan lete etter. Jeg har prøvd enkelte drivere fra Adaptecs sider også, men i og med at jeg ikke er sikker på om det er en driverdiskett jeg lager, håper jeg på noen tips. - Jeg nybegynner i Linux, så noe mer avansert enn "linux dd" i boot prompten blir for vanskelig med mindre jeg har en skikkelig step-by-step guide. - Finnes det noen distribusjon jeg kan "sammenligne" med Centos? F.eks. at "drivere til RedHat x.x fungerer også på Centos". - Hvordan skal en driverdiskett se ut for Linux/Centos? Kun ei .rpm fil? Flere filer? Regner ikke med at det er txtsetup.oem + filer Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) CentOS er en gratisversjon av RHEL som er strippet for alt av branding. Driverdiskett? Snakker vi her om en fysisk diskett eller hva? :S EDIT: her finner du forholdet mellom CentOS og RHEL http://en.wikipedia.org/wiki/CentOS#Release_history Endret 2. desember 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
lasseruud Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Ja, det er en fysisk driverdiskett. Floppy. 1.44mb. Den spør etter den hvis jeg starter installasjonen med "linux dd" eller evt. "linux dd text". Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Starter du innstalasjonen fra adapteret sitt interface eller noe sånt? Skal du innstalere OS'et på RAIDet, eller bare lese fra det? Forresten er alle de driverene du nevner der til over 3 år gamle distroer. Det er godt mulig at Adaptec mener at dette produktet er forbi sin end-of-life syklus. Hvis det er slik, og det ikke er noen open-source driver tilgjengelig tviler jeg på at du finner støtte til nyere centOS. Linux drivere er praktisk talt ikke binærkompatible med andre versjoner av kjernen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå