Gå til innhold

Må man kjøpe/bruke PVR med abonnement ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, bakkenettbrukere kan f.eks. kjøpe Grundig PVR fra hvilken som helst elektrobutikk og bruke den kun med NRK. Men dersom man kjøper den med Rikspakke, er den kraftig sponset av RiksTV.

Om du har analog kabel-TV i veggen, eller bor i et av de få fylkene der det analoge bakkenettet ikke er stengt, kan du også velge fritt blant harddiskopptakere som i praksis gjør det samme som en PVR.

Parabolbrukere kan kanskje også bruke en Dreambox med harddisk?

Lenke til kommentar
Ja, bakkenettbrukere kan f.eks. kjøpe Grundig PVR fra hvilken som helst elektrobutikk og bruke den kun med NRK. Men dersom man kjøper den med Rikspakke, er den kraftig sponset av RiksTV.

Om du har analog kabel-TV i veggen, eller bor i et av de få fylkene der det analoge bakkenettet ikke er stengt, kan du også velge fritt blant harddiskopptakere som i praksis gjør det samme som en PVR.

Parabolbrukere kan kanskje også bruke en Dreambox med harddisk?

Jeg har analog kabel-tv.

:hmm:

Finnes det rene harddisk opptakere da? Men hvordan blir det med dette etterhvert når det analoge stenges? jeg er helt grønn på dette området så jeg må ha ting inn med t-skje

Lenke til kommentar

Ja harddiskopptakere finnes. De er ikke helt reine harddiskopptakere, de kan som regel også ta opp til/brenne DVD, spille DVD og DC, og har analog TV-tuner.

Det er ikke så veldig hett produkt lenger da de inneholder tuner for analoge og ikke digitale sendinger, så de er nok et døende produkt, og markedsføres ikke særlig aktivt, men på lista i linken over er det mange bokser som i fjor vår ville ha kostet en tusenlapp mer. Samsungen i første treff tror jeg bør være et trygt og godt kjøp for å ta opp og å pause programmer så lenge du har analog kabel-TV, men du bør kanskje velge en norsk butikk framfor franske Pixmania, dersom du vil ha det greiest mulig ved eventuelle reklamsjoner.

Når/hvis de analoge sendingene i kabelen din stenges, kan du fortsatt koble den mellom dekoder og TV, men du vil da få litt dårligere bildekvalitet enn om du kobler direkte fra dekoder til TV med HDMI, og du vil kun kunne ta opp det programmet dekoderen er innstilt på.

Lenke til kommentar

Jeg hadde i utganspunktet tenkt å kjøpe en dvd opptaker men ettersom jeg leste dette med at dvd opptakerene ikke klarer å ta opp digitalt og at man kun kan ta opp på den kanalen man ser på. Veldig uhøvelig.

Jeg har startet denne tråden Men har ikke fått svar der...

Nå har jeg også snakket med kabel tv selskapet mitt som sier at jeg kan kjøpe dekoder gjennom canal digital:

"Det e 2 typer dekodere tilgjengelig i nettet vårt.

C 1201 CX til kroner 795,-/kjøp. Dette er en helt ordinær dekoder uten noen ekstra funksjoner.

HD/PVR til kroner 2990,-/kjøp. Dette er en HD dekoder med harddisk. Denne har opptaksmulighet og pausefunksjon."

(det er uaktuelt å bruke andre enn canal digital ettersom jeg får kabel-tv grunnpakken gratis)

Den til 795 kr er vel ikke en pvr da?

:hmm: Jeg er forsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar
:hmm: Jeg er forsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre.

1: Er du fornøyd med bildekvaliteten og programtilbudet på analog kabel-TV, eller

2: vurderer du å bytte til digital kabel-TV?

3: Er det viktigste for deg å få opptaksmulighet og pausefunksjon?

4: Er du villig til å betale litt for en boks som kanskje er ukurant når/hvis det analoge kabeltilbudet stenges, eller

5: vil du betale mer og få en boks som er mer framtidsrettet?

Hvis du svarer ja på 3 dropper du den billigste boksen til canaldigital, det stemmer at det ikke er en PVR, kun en basismodell av digitaldekoder. Dersom du svarer nei på 1 og 3 og ja på 2, kan den være aktuell.

Hvis du svarer ja på 2, 3 og 5 kan den dyre boksen fra canaldigital være aktuell.

Svarer du ja på 1, 3 og 4, kjøper du en hvilken som helst harddiskopptaker. Den vil virke utmerket så lenge de sender analoge sendinger i kabelen, dette vil fortsette inntil kabel-TVselskapet bestemmer noe annet, og er uavhengig av hva som skjer/er skjedd med bakkenettet (sendinger fra sendinger som står på bakken til antenner).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...