Gå til innhold

Feil 3 ganger på telefonen. Får heve kjøpet. Men har jeg rett på å få tilbake så mye penger som jeg betalte?

JFM

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har hatt masse feil på telefonen min. I loven står det at man kan heve kjøpet 3. gang man leverer inn telefonen for samme feil. Dette har selger gått med på.

Men mener han nevnte noe om at jeg ikke har krav på så mye penger som jeg betalte (1000kr) for telefonen. Stemmer dette? 

Endret av JFM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har hatt masse feil på telefonen min. I loven står det at man kan heve kjøpet 3. gang man leverer inn telefonen for samme feil. Dette har selger gått med på.

Men mener han nevnte noe om at jeg ikke har krav på så mye penger som jeg betalte (1000kr) for telefonen. Stemmer dette? 

Nei. At kjøpet heves betyr at du får tilbake det du betalte og at selger får tilbake telefonen. Punktum.

En annen sak er porto etc.

Lenke til kommentar

FEIL!

Kjøper kan kreve bruksfradrag på telefonen, mens du kan kreve forsinkelsesrente fra kjøpetidspunktet.

Forventet levetid på en mobiltelefon er ca 4 år (høyesterettdom).

DVS at telefonens verdi avskrives med 25% pr år, så er telefonen 2 år gammel er verdiavskrivningen 50%

For å finne ut hva du kan kreve av renter går du på www.forsinkelsesrente.no

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Det er en forenklet utgave...ofte skjer det slik at du får summen du kjøpte telefonen for tilbake, MEN det kan også gjøres slik som jeg beskrev over.

Selv om ting står skrevet en plass på internett så betyr det ikke nødvendigvis at alt er riktig. Vær kritisk til det du leser!

Endret av Loko
Lenke til kommentar

Det er etter tredje gang samme feil (som opplevd av kunde, at feilen kan komme av to forskjellige ting er uvesentlig). Dette vil si at selger har rett til å sende produktet til verkstedet tredje gangen for å få bekreftet at feilen ikke skyldes kunden, men produktet skal ikke repareres og leveres ut igjen.

Fjerde gang forskjellige feil er ikke lovfestet, men vanlig praksis.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...