JFM Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Hei Jeg har hatt masse feil på telefonen min. I loven står det at man kan heve kjøpet 3. gang man leverer inn telefonen for samme feil. Dette har selger gått med på. Men mener han nevnte noe om at jeg ikke har krav på så mye penger som jeg betalte (1000kr) for telefonen. Stemmer dette? Endret 2. desember 2008 av JFM Lenke til kommentar
titus Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hei Jeg har hatt masse feil på telefonen min. I loven står det at man kan heve kjøpet 3. gang man leverer inn telefonen for samme feil. Dette har selger gått med på. Men mener han nevnte noe om at jeg ikke har krav på så mye penger som jeg betalte (1000kr) for telefonen. Stemmer dette? Nei. At kjøpet heves betyr at du får tilbake det du betalte og at selger får tilbake telefonen. Punktum. En annen sak er porto etc. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Fint. Da forlanger jeg 995,- (eller kanskje det var 999,-) Du har ikke en kilde til det? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) FEIL! Kjøper kan kreve bruksfradrag på telefonen, mens du kan kreve forsinkelsesrente fra kjøpetidspunktet. Forventet levetid på en mobiltelefon er ca 4 år (høyesterettdom). DVS at telefonens verdi avskrives med 25% pr år, så er telefonen 2 år gammel er verdiavskrivningen 50% For å finne ut hva du kan kreve av renter går du på www.forsinkelsesrente.no Endret 2. desember 2008 av Loko Lenke til kommentar
JFM Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Kan du forklare litt bedre? Jeg skal vel ikke betale forsinkelsesrente? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Nei du får igjen (kjøpesum - bruksfradrag) + forsinkelsesrenter fra kjøpetidspunkt Lenke til kommentar
JFM Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Men det står noe annet hær: Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere fra deg telefonen. http://www.ung.no/mobil/938_Mobil_-_dine_rettigheter.html Er ganske sikker selv på at jeg kan få alle pengene mine tilbake: http://www.aftenposten.no/forbruker/pengen...icle1451972.ece Endret 2. desember 2008 av JFM Lenke til kommentar
Loko Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Det er en forenklet utgave...ofte skjer det slik at du får summen du kjøpte telefonen for tilbake, MEN det kan også gjøres slik som jeg beskrev over. Selv om ting står skrevet en plass på internett så betyr det ikke nødvendigvis at alt er riktig. Vær kritisk til det du leser! Endret 2. desember 2008 av Loko Lenke til kommentar
titus Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg tok feil, ja. Selger kan kreve bruksfradrag ved heving. Se f.eks. http://www.bilnorge.no/upload/ThorstensenForedrag.DOC Hvor lenge har du brukt telefonen da? Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Går ikke dette ofte nesten opp i opp? Tror det vanligste er og få tilbake kjøpssummen for å gjøre det enkelt... Vi gjør hvertfall det der jeg jobber. Butikken taper litt på det, men det er snakk om småpenger og det burde de yte som god service. Lenke til kommentar
havfal Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Det stemmer at det som oftest går opp i opp. Vi gjør det også slik at vi gir tilbake hele kjøpesummen når noen ønsker å heve kjøpet, men i utgangspunktet kan vi kreve bruksfradraget og legge til forsinkelsesrente som nevnt over. Lenke til kommentar
Sandra-salamander Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 er det ved 3.gangs klage man kan kreve å heve kjøpet (altså etter å ha fått det "reparert" 2 ganger..) ? eller er det etter 3 klager og reperasjoner....? Lenke til kommentar
Dragutin Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Ved fjerdegangsrep. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Det er etter tredje gang samme feil (som opplevd av kunde, at feilen kan komme av to forskjellige ting er uvesentlig). Dette vil si at selger har rett til å sende produktet til verkstedet tredje gangen for å få bekreftet at feilen ikke skyldes kunden, men produktet skal ikke repareres og leveres ut igjen. Fjerde gang forskjellige feil er ikke lovfestet, men vanlig praksis. Endret 11. desember 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå