Finne Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Er 19 år og driver med regelmessig utholdenhet- og fotballtrening. Problemet mitt er at jeg føler at melkesyren hoper seg altfor fort opp i beina, tross for at jeg har over lengre tid trent mye anaerobt(4x4min, 3x1000, 400m ect.) Den anaerobe terskelen min ligger til tider på 85%, mens andre ganger kan den ligge helt nede på 70%. Passer på å ha nedvarming etter trening. Jeg har gjort noen egne vurderinger på hva som kan være hovedfaktorene: - Har relativt stor muskelmasse i beinmuskulaturen, som muligens fører til at det trengs et mye større oksygenopptak enn ellers? - Driver ikke mye med langkjøring. Dette kan føre til at antall kapillærårer rundt hver museklfiber stagnerer\reduseres over lengre tid(med tanke på at anaerob trening er den metoden som blir tatt mest i bruk)? - Jernmangel? Setter pris på svar, eventuell konkret kildehenvisning. Lenke til kommentar
War Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) For de som er godt trent men vil utsette litt mer bruker man Nitro Fuel Den har buffere gjør at man nøytraliserer syredannelsen i musklene, og proteinet gjør at man motvirker nedbryting av musklene samt gir bedre restitusjon og glykogeninnlagring I tillegg har den egenskaper som bedre og mer stabil energi, hurtigere restitusjonsevne og bedre rehydrering etter trening enn vanlige sukkerbaserte sportsdrikker. Melkesyre er et nedbrytningsprodukt som bygger seg opp i musklene når oksygentilførselen ikke strekker til så her blir vel løsningen å forbedre oksygenopptaket. Endret 2. desember 2008 av War Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Skal ikke kreatin også utsette melkesyren? Lenke til kommentar
War Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 kreatin er mest hensiktsmessig i eksplosive idretter, som har pauser mellom muskelbruk og kortere perioder en fotball. Det plaier dog å være kreatin i slike drikker, men det blir mindre av det fremover pga man ikke skal bruke kreatin på dietter. Lenke til kommentar
kdog Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 * Periodiserer du treningen, eller får nok rolig trening mellom de intensive øktene? * God oppvarming, og rolig start på terskeløkter er viktig. * Er utregningen/målingen av makspuls korrekt? (regelen om alder er misvisende og ubrukelig) * muskelmasse øker ikke behovet for oksygen utover vekttillegget man må drasse på. Eneste tilfellet ville vært om du faktisk løper raskere på grunn av musklene.. * Rolig trening vil være nyttig for teknikk og arbeidsøkonomi. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Du bør trene mer aerobt. Et godt utviklet kapillærnett i musklene vil bidra til å frakte ut melkesyre. Det er for meg det mest innlysende svaret på ditt problem. Driver du regelmessig med utholdenhetstrening bør du ha innslag av både langkjøring og intervaller. Lenke til kommentar
Finne Skrevet 5. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2008 Takker for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå