Gå til innhold

Finansboblen som sprakk - tomme verdier?

Anbefalte innlegg

Jeg innrømmer det, dette temaet vet jeg for lite om, selv om jeg har en mening, så jeg satser på at man kan oppklare problemet for meg?

Problem: Boligverdi. Man kjøper en bolig og selger den senere med en gevinst på 300.000 så blir den solgt videre med ny fortjeneste, og deretter ny fortjeneste, flott dere tar tegningen.

Så til problemet, hvor kommer disse pengene ifra? Om jeg har en månedslønn på 30.000 og betaler 60% av dette inn til banken fordi jeg var den 10ende som kjøpte boligen, hvor verdien på denne, i teorien er en gevinst på 300.000 om 2 til 3 år. Dette er uansett ikke fysiske penger, så det å ta disse pengene og regne med dem blir vel litt feil?

Lånet går jo sin gang, og skulle det vise seg at jeg blir arbeidsledig, og jeg blir tvunget til å selge, hvor kommer så fallet i boligprisene inn? selger jeg tap har jeg hatt ett visst tap, selger jeg så det går i 0, har jeg hverken tapt eller tjent noe, og blir det gevinst så vil kjøperen bruke mer av lønnen sin, gitt han har 30.000 i måneden han også, til å betjene lånet.

Problem: Boligprisene faller. Faller i fra hva da? En kan ikke ta utgangspunkt i gjennomsnitt, verditakst, eller lånetakst om ikke markedet er villig til å betale dette?

Problem: Boligprisene faller. Joda, greit det, men er bolig en hyllevare med en veilende pris som kan skrus opp og ned alt etter som?

Så til dette med penger, av det lille jeg har oppfattet av penger og økomoni så finnes det en viss sum penger i sirkulasjon, spørsmålet jeg brenner inne med er hvor disse pengene har tatt veien nå?

Jeg har ikke sett noen gå på butikken med trillebår for å kjøpe ett brød, så det kan ikke være der problemet ligger, og om økomonien vår er bundet opp mot boligmarkedet så er det noe som styrt ut av kurs, det må ligge noe annet bak enn akkurat en imaginær verdistigning som enda ikke har funnet sted?

Er dette kun fordummende journalistikk, eller blir dette enda en konspirasjonsteori om økomoni?

Og hvorfor skal Notar være ett eksempel på at det er en krise? Det er en nedgang i boligsalg, og hva tjener Notar penger på? Riktig, å selge boliger, når produktet forsvinner, forsvinner også inntekten, og uten andre verdier så er det jo ikke noe å bygge ett firma på!

Om jeg tjener penger på å måke snø for naboene, og ikke eier noe, så er det jo klart at firmaet mitt går skikkelig dritt den dagen snøen uteblir, mens de som var smart og invisterte i en spade faktisk har jobb idag...

Er børsmeglerene det neste som forsvinner?

Isåfall så klarer jeg bare å se en ting:

De som flytter imaginære verdier er de første som forsvinner, og det kan umulig være noe stort problem i så måte, bortsett fra at det burde frigjøre endel kapital til andre, sålenge pengestrømmen er konstant og ikke økende...

Eller tar jeg helt riv ruskende feil her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...