batigoal Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Hei! Jeg har dummet meg skikkelig ut på børsen denne høsten. Jeg tenkte at jeg kunne tjene noen kroner ved å spekulere i aksjer. Problemet er at jeg har bommet veldig på inngang og utgang. Nå har jeg akkurat solgt aksjer for ca 220 000 kr. De ble kjøpt for 280 000 kr. Hvor lenge må jeg vente med å kjøpe meg inn igjen for at jeg likevel skal få fradrag for de 60 000 jeg har tapt på dette? Og kan jeg kjøpe meg inn i samme aksjen, eller må jeg velge en ny? Er det noen som kan hjelpe med dette? Mvh Arild Lenke til kommentar
Krakknisse Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Du kan kjøpe med ein gong du har solgt, i same aksjen, uten å miste fradraget. Grunn for endring: Eg formulerte meg litt bedre. Endret 2. desember 2008 av Krakknisse Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Du kan kjøpe med ein gong du har solgt, i same aksjen, uten å miste fradraget. Nja, jeg mener å ha lest i opptil flere fagtidsskrifter (Dine Penger, Kapital etc) at man IKKE bør kjøpe seg inn i samme papirer umiddelbart, nettopp for at ikke Skatteetaten skal se på det som en ren omgåelse av skattereglene. Hvor lenge de anbefalte å vente husker jeg ikke helt, men en måned var det nok minst snakk om.. Men på den andre siden, når man kjøper seg inn igjen etter å ha solgt og fått skattefradraget, så vil jo inngangsverdien bli lavere, og gevinsten tilsvarende høyere når man en gang i fremtiden forhåpentligvis selger med gevinst, så i det lange løp blir jo egentlig fradrag, gevinst og skatt det samme, og hvordan Skatteetaten kan anse det som en omgåelse av regelverket begriper jeg ikke helt.. (med mindre det kommer endringer i skattereglene før man tar gevinst, såklart..) Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Problemet med gjennomskjæring er at det ikke er noe lovfestet, men utviklet gjennom rettspraksis. Men jeg vil tro at i det ustabile markedet vi har nå om dagen skal det ikke være nødvendig å vente særlig lenge med å kjøpe tilbake aksjene for å unngå gjennomskjæring. Du kan for eksempel selge aksjene en dag fordi du er redd for videre nedgang. Når nedgangen ikke kom kan du kjøpe aksjene tilbake. Det bør kanskje gå noen dager for å føle seg trygg. Når det er sagt fatter jeg ikke hvorfor de har denne regelen for oss småinvestorer. Man slipper uansett ikke unna skatt, men flytter bare litt på tidspunktet man betaler den. Det du får i fradrag vil du få i økt skatt den dagen du selger neste gang på grunn av lavere inngangsverdi. Selv har jeg realisert et ganske friskt tap på mine investeringer i år. Det har ikke vært begrunnet av å spare skatt, men av frykt for å tape enda mer... http://raeder.no/index.php/no/aktuelt/arti..._i_skatteretten Lenke til kommentar
KS Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 I forhold til gjennomskjæring så er det vel neppe tidsrommet i seg selv som er intressant men om det som skjer i markedet og tilkommer deg av nye opplysninger som er relevant. Hvis du selger på fredag og regjeringen kommer med en ny krisepakke i helgen, så burde det gå bra å kjøpe seg inn på mandagen, hvis du på bakgrunn av dette nå har blitt mer positiv til markedet. Poenget er at så lenge transaksjoene dine ikke er skattemotivert, så burde man ikke frykte gjennomskjæring. Selv kjøp og salg samme dag, feks nå på mandag med 7% fall burde gå klar av gjennomskjæring. Fra den glimrende linken til Mythos: "Kort sagt kan man si at det er to vilkår som må være oppfylt for at gjennomskjæring skal kunne skje. -For det første må disposisjonen i det alt vesentlige være begrunnet i ønsket om å spare skatt og ha ingen eller få virkninger utover dette. -For det andre må disposisjonen innebære en illojal tilpasning til skattereglene (virkningene av den må i påtakelig grad stride mot skattereglenes formål.)" Lenke til kommentar
KS Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Ellers så syns jeg ikke at et fall fra 280' til 220, var så veldig avskrekkende. Det er jo bare litt over 20%. Surt men ikke drepende. Du har jo kjøpt på et relativt lavt nivå da. Lenke til kommentar
batigoal Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Takk for gode svar! Har kjøpt meg inn igjen i en annen aksje. REC. Og der blir jeg. Så får det gå som det vil. Håper jo på sikt at den kan bikke 100 kr, og da får jeg vurdere å gå ut, kanskje. Takk igjen for svar! Mvh Arild Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå