Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si opp jobben med umiddelbar virkning?

Madock

Anbefalte innlegg

Jeg har litt av det samme problemet som deg, bare ikke like ekstremt. Sa klart ifra når jeg tok jobben at jeg går på skole og at det er det som er hovedfokuset for meg. Han ga meg flere forsikringer på han skjønner dette og at jobben ikke skal gå utover skolen. Skjedd flere ganger siden sommeren at jeg må jobbe 2-3 timer feks dagen før en prøve (ikke mye men det tar mye av dagen + du får beskjeden så sent at du ikke kan begynne å øve lenge før). Sa ifra for et par dager siden, var ganske sur på sjefen. Jeg sa at jeg ikke har tid til både jobb og skole og at jeg vil si opp etter nyttår.

Han presterte faktisk å si på et personalmøte at "Når du undertegnet kontrakten så skrev du under på å jobbe 365 dager i året". Jeg og noen andre hadde da en påfølgende krangel med han siden vi synes det var misvisende at han hadde snakket så høyt om hvordan skolen kom først før vi startet i jobben, for så å virke som om han ikke bryr seg når alt kommer til alt.

Nå jobber bare jeg 8.5 timer hver torsdag og 9+9 timer annenhver lørdag og søndag. blir ca 17.5 timer i uka noe som ikke funker for meg.

MEN nok om meg, det du kan gjøre er å levere oppsigelsen din å så gjøre det klart for han at du vil ligge hjemme med diare og spy de dagene du skal jobbe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MEN nok om meg, det du kan gjøre er å levere oppsigelsen din å så gjøre det klart for han at du vil ligge hjemme med diare og spy de dagene du skal jobbe.

Hørtes ut som en utrolig dårlig idè. Spesielt med tanke på at du skaffe en sykemelding. Det man derimot bør gjøre er å si at man ønsker å slutte med en gang grunnet motivasjon etc.

Lenke til kommentar
Når det gjelder del eller heltidsansatte skal det markeres av 2 dager i uken som er den ansattes fridager. Om du blir tvunget til å jobbe på disse dagene har du rett på 100% overtidsbetaling. Om det faller seg slik at du har fri på en dag markert som rød på kalender og du er tvunget til å jobbe så har du krav på 100% overtid for utkalling i tilegg til 100% overtidsbetaling. Ble tvunget til å jobbe sent en 17 mai jeg egentlig hadde fri, rimelig godt betalt kan man si.

Dette var jeg ikke klar over. Per i dag jobber jeg nemlig en uke med fem arbeidsdager, og en uke med seks arbeidsdager. Så om jeg forstår deg rett er dette ulovlig?

Lenke til kommentar
Når det gjelder del eller heltidsansatte skal det markeres av 2 dager i uken som er den ansattes fridager. Om du blir tvunget til å jobbe på disse dagene har du rett på 100% overtidsbetaling. Om det faller seg slik at du har fri på en dag markert som rød på kalender og du er tvunget til å jobbe så har du krav på 100% overtid for utkalling i tilegg til 100% overtidsbetaling. Ble tvunget til å jobbe sent en 17 mai jeg egentlig hadde fri, rimelig godt betalt kan man si.

Eg skulle likt å sett henvisninger til dette i arbeidsmiljøloven(AML). Av det eg kan si er nevnt av overtidsbetaling så skal man som et minimum ha 40%. Det du sier er at man har krav på 160% mer. Hvor står dette?

Dette med kalender har eg heller aldri hørt om. Og heller ikke sett det i AML.

Lenke til kommentar

Bear: les AML først som sist om du skal kommentere slike saker. AML gir deg ganske dårlige rettigheter i Norge i forhold til hva som ansees som moralsk/normalt. Sannsynligvis fordi vi bestandig har hatt såpass sterke fagorganisasjoner som har sørget for dette. Det meste av "standard" regler er tariffavtaler, og således ikke allmenngyldige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...