Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Si opp jobben med umiddelbar virkning?

Madock

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har et lite dilemma her, da jeg har en veldig lite medgjørelig sjef.

Jeg kan ta det hele fra starten. I august fikk jeg meg jobb på 7-eleven, jeg skrev da under på en kontrakt med fulltidsarbeid, men det eneste kontrakten spesifiserer av arbeidstider er at jeg skal jobbe 37,5 timer i uken.

Jeg har til nå omtrent blitt tvunget til å jobbe nesten hver eneste helg, mye netter og MASSE overtid og dobbeltskift uten overtidsbetaling. Jeg kan også legge til at denne butikken ligger i et strøk med veldig mye dritt, det er hele tiden rusa narkomane innom, det er horer der hele kvelden og natta, samt masse dop-selgere (dette av typen som ikke snakker norsk, og som drapstruer deg dersom de ikke får gratis kaffe).

Det er uansett egentlig ikke det som er problemet. Problemet er at det virker som arbeidsgiveren min tror han kan gjøre akkurat som han vil. Han la nylig ut arbeidslista for desember, der jeg er satt opp til å jobbe kvelder og netter hver eneste helg, pluss at jeg skal jobbe natt på nyttårsaften. Det kan også legges til at vi ble enige om at siden jeg ikke har lyst til å jobbe netter så skulle jeg jobbe hver 3. helg. Da jeg så dette konfronterte jeg han og sa at dette er noe jeg ikke kommer til å gjøre, men han sier at jeg ikke har noe valg, ettersom han mener han kan sette meg opp akkurat når han vil. Han sa også at han ikke kom til å endre på lista fordi det er for få folk.

I tillegg ble han kjempesur og skjelte meg ut da jeg sa at jeg ikke gikk med på å jobbe samtlige av disse vaktene.

Det kan også legges til at det ikke er noe system i når jeg blir satt opp, jeg jobber en dag, har fri to dager, jobber 3 dager, har fri en dag osv. Er helt umulig å forholde seg til noenting. I tillegg forventer han at han skal kunne ringe meg når som helst å tvinge meg til å jobbe nesten uansett hvor jeg er eller hva han gjør. Det var tilogmed en gang han tvang en til å jobbe en natt hun egentlig skulle på en metallica-konsert fordi han trengte ekstra folk på jobben nettopp på grunn av denne konserten.

Uansett, til mitt spørsmål, da jeg bare er 19 år og dette er min første ordentlige jobb, så trenger jeg litt hjelp.

Har jeg noe krav til å ikke jobbe i helger og evt helligdager og netter, når jeg ikke har skrevet noen kontrakt på det?

Kan jeg si opp jobben med umiddelbar virkning da denne jobben er veldig psykisk belsatende og man ikke får overtidsbetaling osv?

Hva er evt konsekvenser av å levere oppsigelse og deretter bare slutte å møte opp på jobben?

Jeg skal forresten i militæret i januar, dersom det går an å bruke det til noe.

Mvh, en veldig frustrert Madock :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hører rart ut at du ikke får noe overtidsbetaling. Der har du rett til. Står det noe om dette i kontrakten eller i tariffen?

Se på denne linken:

http://www.arbeidstilsynet.no/faktaside/vis.html?tid=28157

Du kan gå på dagen. Ingen som kan tvinge deg tilbake hvis du ikke har noe uoppgjort med bedriften.

http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/oppsig...oppsigelsestid/

Lenke til kommentar
Jeg kan også legge til at denne butikken ligger i et strøk med veldig mye dritt, det er hele tiden rusa narkomane innom, det er horer der hele kvelden og natta, samt masse dop-selgere (dette av typen som ikke snakker norsk, og som drapstruer deg dersom de ikke får gratis kaffe).

Kjente du ikke til strøket før du søkte jobb der ?

Lenke til kommentar
Hva gjør han når du sier du ikke kan?

Setter han opp arbeidslistene i rimelig tid, eller dagen før han venter deg på jobb?

Dette er faktisk første måneden han satte opp lista for hele måneden, før satte han opp lista en uke i forveien, sånn at du måtte ringe ned på jobben på søndagen for å finne ut om du skulle jobbe på mandag.

Og det går ikke an å si at man ikke kan, man har ikke noe valg, man må møte opp når han sier det.

Kjente du ikke til strøket før du søkte jobb der ?

Jo, men jeg hadde aldri tenkt å jobbe kun kvelder og netter, og hver eneste helg. På dagen er det jo nesten ingenting av dette.

Endret av Madock
Lenke til kommentar

Jeg har jo selvsagt tenkt flere ganger på å bare slutte å møte opp på grunn av dårlige arbeidsforhold, men vil dette få noen konsekvenser for senere? Jeg er også litt interessert i å få lønnen min for november, og lønningen er midt i måneden.

Det står i arbeidskontrakten at jeg har 3 måneder oppsigelsestid "etter spesiell avtale", en avtale jeg ikke har hørt noenting om.

Endret av Madock
Lenke til kommentar

Du kan ikke bare la være å møte opp.

Han må først gjøres oppmerksom på når du kan og ikke kan.

Skriftlig, så han ikke kan påstå at han ikke fikk beskjed.

Når du har sagt at du ikke kommer, da kan du la være å komme.

OBS. Dette er mitt etiske synspunkt. Ikke nødvendigvis juridisk riktig.

Jeg har heldigvis ikke juridisk "kompetanse".

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven har ganske definerte grenser når det gjelder bruk av overtid og kompensering for overtiden.

§ 10-6. Overtid

(1) Arbeid utover avtalt arbeidstid må ikke gjennomføres uten at det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for det.

(2) Varer arbeidet for noen arbeidstaker ut over lovens grense for den alminnelige arbeidstid regnes det overskytende som overtidsarbeid.

(4) Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av sju dager, 25 timer i fire sammenhengende uker og 200 timer innenfor en periode på 52 uker.

(7) Overtidsarbeid utover rammen i fjerde ledd kan bare pålegges arbeidstakere som i det enkelte tilfellet har sagt seg villig til det.

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

(9) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra grensen på 13 timer i åttende ledd, men slik at den samlede arbeidstid ikke overstiger 16 timer i løpet av 24 timer. Arbeidstaker skal i så fall sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern.

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.

Som du ser her er det begrenset hvor mye overtid du kan pålegges. I ledd 5 og 6 står det noe om at du og din sjef kan skrive under på en avtale der du frivillig sier deg enig i å jobbe ekstra overtid, men jeg har på følelsen at det ikke er aktuelt for deg.

Jeg vet ikke om du er medlem i en arbeidstakerorganisasjon, men om du er det vil du sannsynligvis ha bedre betingelser enn det som følger av loven. Lover er definert som et minimum av rettigheter og eventuelle tariff/hoved-avtaler skal være bedre enn dette. Når det gjelder arbeidstid vil det sannsynligvis i hovedavtalen for din bransje stå 37.5 timer, men dersom du ikke er organisert vil lovens 40 timers uke være gjeldende. Dette vil si at overtid regnes kun som det du jobber ut over 9 timer om dagen og 40 timer i uken for en uorganisert.

Når du faktisk jobber overtid skal du ha minimum 40% ekstra betaling for dette, noe som følger av ledd 11 i denne paragrafen. Dersom du er organisert vil du sannsynligvis ha bedre betingelser enn det som kommer frem av loven.

Jeg vil med bakgrunn i §11 i arbeidsmiljøloven si at du kan nekte å jobbe mer overtid enn det som er fastsatt i 4. ledd, så fremt du ikke har skrevet under på en avtale om at du sier deg enig i å jobbe mer overtid. I og med at denne begrensningen er lovbestemt vil det etter min mening ikke være en saklig oppsigelsesgrunn at du nekter å jobbe. Om du ikke klarer å løse denne twisten på egenhånd anbefaler jeg deg å ta kontakt med dine foreldre, fagforbund eller arbeidstilsynet for hjelp. Spesielt de siste der er nok å foretrekke da de mest sannsynlig har vært borti lignende twister før.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Jeg skal forresten i militæret i januar, dersom det går an å bruke det til noe.

Har du prøveperiode enda? Det er mulig oppsigelsestiden din er noe annerledes i prøveperioden..

Uansett har du 3 mnd oppsigelsestid, så om du skal i militæret i januar regnet jeg med du har sagt opp allerede? (iom det er vanlig å jobbe ut månden + oppsigelsestiden, ergo du er fristilt 31.03.09 om du sier opp i dag).

Er dog vanskelig å slutte på dagen dersom arb.giver ikke går med på det..

Endret av Danko
Lenke til kommentar

Du KAN gå til sjefen din, levere skriftlig oppsigelse og ikke møte opp mer, han kan jo ikke sparke deg ;) Sånn jeg har forstått det kan han ikke gi deg noe dårlig attest osv, han kan bare si at han ikke vil uttale seg om deg. (arrester meg hvis jeg tar feil)

Lenke til kommentar
Det står i arbeidskontrakten at jeg har 3 måneder oppsigelsestid "etter spesiell avtale", en avtale jeg ikke har hørt noenting om.

At det står tre måneder i arb.kontrakten er den spesielle avtalen.

Du KAN gå til sjefen din, levere skriftlig oppsigelse og ikke møte opp mer, han kan jo ikke sparke deg ;) Sånn jeg har forstått det kan han ikke gi deg noe dårlig attest osv, han kan bare si at han ikke vil uttale seg om deg. (arrester meg hvis jeg tar feil)

TS har krav på en bekreftelse på arbeidsforholdet, men heller ingen krav om en god attest. Og mangel på en god attest tilsvarer i praksis en dårlig attest.

@TS - undersøk hvorvidt arbeidsgiver utfyller sine forpliktelse mtp overtidsbetalinger, godtgjørelser for nattarbeid etc.

Deretter sier du til arbeidsgiver at du ønsker å bli lønnet etter de reglene som står i loven, selvsagt forutsatt at det er regler om det.

Sannsynligvis vil han sette seg på bakbenene og så gir du han et forslag om at han kun etterbetaler for den perioden du har vært der, men at du får gå på dagen.

Btw er det i Bergen?

Lenke til kommentar
Man kan ikke tvinge noen til å jobbe ut over normal overtid og bestemmelsene i arbeidsmiljøloven.

Det stemmer, og det har også valentino stort sett gjort rede for.

Når det kommer til det med oppsigelse så har du ingen rett til å slutte på dagen, men du må forholde deg til kontrakten da den i utgangspunktet ikke bryter norsk lov. Som noen andre nevnte vil din sjef kunne kreve erstatning for tap du påfører han/hun om du gjør noe slikt.

Jeg regner også med at du har informert din sjef om at du skal inn i militæret i januar, så sånn sett er du allerede på vei ut av systemet.

Det jeg tror jeg ville gjort var å kreve å få utbetalt utestående lønn (overtid etc.(arbeidstaker kan vel etterkreve lønn påfølgende 12 måneder, men arbeidstaker kan kreve tilbakebetaling av lønn i tre år. Arrester meg gjerne.)), og deretterholdt meg på jobb frem til siste arbeidsdag. (Det er jo uansett ikke lenge igjen.)

Kan nevne at jeg har samme problem der jeg jobber nå, men jeg har etterhvert fått krevd den betalingen jeg har krav på, og gidder ikke mase om det. Skal uansett slutte snart.

Lenke til kommentar

Skal vi se hvor vi skal begynne.

Arbeidsplan, dvs når du skal på jobb:

§ 10-3. Arbeidsplan

Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Så den uke til uke planen kan han stikke langt opp i rattata.

Overtid har du fått rimelig godt svar på.

Angående nattarbeid så kan du ikke tvinges til dette hvis dette blir en belastning for deg. Jeg gikk natt i en periode men grunnet psykiske problemer sa jeg fra at dette fungerte ikke, noe arbeidsgiver måtte ta tak i og jeg fikk fritak fra nattarbeid. Det beste er at du faktisk tar kontakt med en lege, sier hva som er problemet og hvordan du reagerer når du jobber natt og få en erklæring på at du ikke kan jobbe natt. Slik sett har da arbeidsgiver ikke lov til å tvinge deg inn på nattarbeid.

Når det gjelder del eller heltidsansatte skal det markeres av 2 dager i uken som er den ansattes fridager. Om du blir tvunget til å jobbe på disse dagene har du rett på 100% overtidsbetaling. Om det faller seg slik at du har fri på en dag markert som rød på kalender og du er tvunget til å jobbe så har du krav på 100% overtid for utkalling i tilegg til 100% overtidsbetaling. Ble tvunget til å jobbe sent en 17 mai jeg egentlig hadde fri, rimelig godt betalt kan man si.

Du kan ikke si opp avtalen så fremst den er misvedlikeholdt av arbeidsgiver. Du kan derimot, ettersom du jobber i et yrke som er psykisk belastene, søke om permisjon grunnet psykisk lidelse frem til du skal i militæret samtidig som du leverer oppsigelsen din. Det må du eventuelt konsultere med fastlegen din om ettersom det kreves legeerklæring på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...