juliaumulia Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Jeg trenger desperat noe fastoptikk. Helst billig. (35mm f/1.4L hadde jo vært ypperlig. Men jeg har ikke 11k for tiden.) Har en mkIII, så jeg synes 50mm blir litt trangt. Så. Jeg lurer på. Er det noen som har erfaring med Sigmas 30mm? Eller med noe annet som er billig og bra? Tusen takk! (: Endret 2. desember 2008 av juliaumulia Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Antar du mener 1D MkIII Sigma 30mm f/1,4 er et DC-objektiv, altså med redusert bildesirkel tilpasset APS-C/DX/whatever. Det er ikke laget for fullformathus. Nå kan det være det fungerer noenlunde på 1,3-crop som 1D har, men jeg ville ikke veddet på det. Hadde heller sett på Sigmas 28mm f/1,8 i så fall, uten at jeg kan si noe om ytelsen. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Ja, Sigma 28mm f/1.8 eller Canon 28mm f/1.8. Begge disse yter respektabelt nok, uten å være i nærheten av 35mm f/1.4L. Canon 35mm f/2 er også et godt alternativ, selv om det ikke er like lyssterkt. Lenke til kommentar
juliaumulia Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Antar du mener 1D MkIII Sigma 30mm f/1,4 er et DC-objektiv, altså med redusert bildesirkel tilpasset APS-C/DX/whatever. Det er ikke laget for fullformathus. Nå kan det være det fungerer noenlunde på 1,3-crop som 1D har, men jeg ville ikke veddet på det. Hadde heller sett på Sigmas 28mm f/1,8 i så fall, uten at jeg kan si noe om ytelsen. Det finnes da fotoforetninger som lar meg teste om det blir helt forjævlig eller ikke? Jeg har fått lånt en Sigma 10-22mm. Det funker jo. Såvidt. Det blir bare vignettering fra helvete på 10mm. Men det skal da være en lett sak å finne ut. Noen andre som har noen fine forslag? (: Eller du, for den saks skyld. Ja, Sigma 28mm f/1.8 eller Canon 28mm f/1.8. Begge disse yter respektabelt nok, uten å være i nærheten av 35mm f/1.4L. Canon 35mm f/2 er også et godt alternativ, selv om det ikke er like lyssterkt. Jeg vil selvfølgelig heeelst ha f/1.4ish. Er det noen vesentlig forskjell på Sigmas 28mm i forhold til Canons? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Det finnes da fotoforetninger som lar meg teste om det blir helt forjævlig eller ikke? Jeg har fått lånt en Sigma 10-22mm. Det funker jo. Såvidt. Det blir bare vignettering fra helvete på 10mm. Men det skal da være en lett sak å finne ut..Selv om den kanskje tegner helt ut, vil du uansett ikke kunne regne med at det er et snev av skarphet. 30mm f/1.4 er ikke kjent for hjørneskarpheten, selv på 1.6x crop, så på 1D eller 1Ds vil det nok bli ganske horribelt - om det er et ønske. Jeg ville nok gått for Canon 28mm f/1.8 eller 35mm f/2 hvis jeg var deg... Sigmaen har hatt for vane å krangle litt på Canon-hus - du er i hvert fall *nødt* til å prøve i butikk først. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg vil selvfølgelig heeelst ha f/1.4ish. Er det noen vesentlig forskjell på Sigmas 28mm i forhold til Canons?Nei, ikke noe vesentlig. Canon-kameraer krangler litt mer med Sigma enn mange andre, men det finner du fort ut om du prøver. Canon sliter en del med CA på 28mm f/1.8, der er Sigma bedre. Samtidig får du USM på Canon - det gjør du ikke på Sigma. f/1.4 koster som du har forstått, og det finnes ikke noe rimeligere alternativ, annet enn f/1.8-varianter. Lenke til kommentar
juliaumulia Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Det finnes da fotoforetninger som lar meg teste om det blir helt forjævlig eller ikke? Jeg har fått lånt en Sigma 10-22mm. Det funker jo. Såvidt. Det blir bare vignettering fra helvete på 10mm. Men det skal da være en lett sak å finne ut..Selv om den kanskje tegner helt ut, vil du uansett ikke kunne regne med at det er et snev av skarphet. 30mm f/1.4 er ikke kjent for hjørneskarpheten, selv på 1.6x crop, så på 1D eller 1Ds vil det nok bli ganske horribelt - om det er et ønske. Jeg ville nok gått for Canon 28mm f/1.8 eller 35mm f/2 hvis jeg var deg... Sigmaen har hatt for vane å krangle litt på Canon-hus - du er i hvert fall *nødt* til å prøve i butikk først. Okei. Tusen takk for hjelpa! Da tror jeg at jeg kaster fra meg den 30mm'ern med en gang. Evt. spare opp til en brukt 35mm f/1.4L. Sukk! Den er jo helt perverst fin. Lenke til kommentar
juliaumulia Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Jeg vil selvfølgelig heeelst ha f/1.4ish. Er det noen vesentlig forskjell på Sigmas 28mm i forhold til Canons?Nei, ikke noe vesentlig. Canon-kameraer krangler litt mer med Sigma enn mange andre, men det finner du fort ut om du prøver. Canon sliter en del med CA på 28mm f/1.8, der er Sigma bedre. Samtidig får du USM på Canon - det gjør du ikke på Sigma. f/1.4 koster som du har forstått, og det finnes ikke noe rimeligere alternativ, annet enn f/1.8-varianter. Eller så kan jeg jo eventuelt få tak i en 50mm f/1.4. Den Canon har er jo ganske rimelig. Men hvor skarp er den? Den f/1.8 Canon har er ikke noe særlig å hoppe i taket for, i alle fall. Men da blir 50mm'ern å putte på en brukt 5D eventuelt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Eller så kan jeg jo eventuelt få tak i en 50mm f/1.4. Den Canon har er jo ganske rimelig. Men hvor skarp er den?50mm f/1.4 fra Canon er skarp nok... :-) Du skal være _veldig_ kresen før det er skarpheten som er begrensningen. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Kan ikke være annet enn enig med deg mtp 35L 1.4. Har brukt både canon 50 1.4 og 1.2L, men begge kommer optisk til kort i forhold til 35L. Den er ganske skarp allerede i fra største blender - det er jo litt av vitsen. Jeg kjøpte mitt brukt for kr. 7.000,- og dette objektivet er en "keeper" som me seie i Sandnes :-) Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Eller så kan jeg jo eventuelt få tak i en 50mm f/1.4. Den Canon har er jo ganske rimelig. Men hvor skarp er den?50mm f/1.4 fra Canon er skarp nok... :-) Du skal være _veldig_ kresen før det er skarpheten som er begrensningen. Den er ganske soft på 1.4, men skarp på 2.8 og nedover. Endret 2. desember 2008 av olar0701 Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Den er ganske soft på 1.4, men skarp på 2.8 og nedover.Joda, men den er langt bedre enn f/1.8-utgaven på f/1.4 - og det er fullt brukbart. 50mm f/1.2L er bedre på de aller største blenderne, men litt nedblendet er f/1.4 regnet som like god (fra ca f/2-2.8 og videre). Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Den er ganske soft på 1.4, men skarp på 2.8 og nedover.Joda, men den er langt bedre enn f/1.8-utgaven på f/1.4 - og det er fullt brukbart. 50mm f/1.2L er bedre på de aller største blenderne, men litt nedblendet er f/1.4 regnet som like god (fra ca f/2-2.8 og videre). Sant nok... Har brukt både 50 1.2 og 1.4 mye, men går det gjelder kvalitet/anvendlighet pr. krone er det ikke mye som slår Canon 50 1.4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå