int20h Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Asus introduserer Celeron-prosessorer i Eee Box. Les mer Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Synd at de ikke putter inn en underklokket E4xxx i denne så en faktisk kan bruke den til film i stua, eller blir det nå kanskje mulig med litt "hjemme snekkring" ? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Blir det socket 775 ? Lenke til kommentar
haitech2 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Modelen med Atom prosessor og 160 GB disk har vært i salg i flere uker nå. Har selv en og den viser film i 720p Lenke til kommentar
bonne89 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 De kommer sikkert til å degradere chipsetet fra 945 til 915 for å spare enda mer Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Kommer den fremdels til å være viftefri? Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Darth: Håper det. En slik boks med SSD og NAS et eller annet sted hadde jo vært kjekt. Selvfølgelig må både prosessor og skjermkort være bra nok for å kunne se film da.. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Yter Celeron bedre eller dårligere enn en Atom ? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Yter Celeron bedre eller dårligere enn en Atom ? For å kunne forsøke å svare på det trenger jeg å vite nøyaktig hvilken Celeron-modell og Atom-modell du vil sammenligne, og hvilke tester du vil legge til grunn for ytelsesammenligningen. Lenke til kommentar
s13 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Yter Celeron bedre eller dårligere enn en Atom ? For å ta EEE som utgangspunkt, så er vel ytelsen ganske lik på en 1,6GHz atom og en 900MHz celeron. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Kommer den fremdels til å være viftefri? Den er vel ikke viftefri nå? AtW Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Yter Celeron bedre eller dårligere enn en Atom ? For å ta EEE som utgangspunkt, så er vel ytelsen ganske lik på en 1,6GHz atom og en 900MHz celeron. Det er vel ikke helt sant. Har en kompis som hadde en pc med Celeron900, som nå har en likt spekket maskin med Atom, og den med atom er veldig mye raskere. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Yter Celeron bedre eller dårligere enn en Atom ? For å ta EEE som utgangspunkt, så er vel ytelsen ganske lik på en 1,6GHz atom og en 900MHz celeron. Nei, men en Celeron på 900Mhz hadde vært bedre enn en Atom på 900Mhz, Celeronen yter mer pr Mhz enn Atom. Lenke til kommentar
s13 Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Tomshardware kom nå frem til denne konklusjonen: A Celeron at 1.20 GHz is 35% faster than an Atom at 1.60 GHz, Lenke til kommentar
haalo Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 Yter Celeron bedre eller dårligere enn en Atom ? For å ta EEE som utgangspunkt, så er vel ytelsen ganske lik på en 1,6GHz atom og en 900MHz celeron. Det er vel ikke helt sant. Har en kompis som hadde en pc med Celeron900, som nå har en likt spekket maskin med Atom, og den med atom er veldig mye raskere. Et Atom-system vil nok føles mer responsivt på grunn av Hyperthreading. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Ifølge CPU-testen til 3dMark 05 så ligger ytelsen på prosessoren på 85% av ytelsen til en tilsvarende klokket Pentium 4 Northwood. Begge maskinene kjørte da WinXP og 2GB RAM. Atomen klarer ikke å kjøre film i 720p som påstått i en tidligere post. Det eneste den klarer er å kjøre standard-definition divx-film som oppskaleres til 720p/1080p eller 1920x1200 om du heller vil det. Den klarer ikke å spille av film som er HD i utgangspunktet. PS! Min EEE-box er oppgradert til 2GB minne (som forøvrig er max som støttes selv om du kan putte inn mer RAM) og overklokket til 566MHz buss som gir 1700MHz på prosessor. Dette er heller ikke nok til 720p filmer. Det er faktisk en del filmer på VG-nett som den heller ikke klarer å kjøre skikkelig. Litt av grunnen til at den bare taper med 15% mot Pentium 4 Northwood i 3d-mark CPU testen er trolig at atomen støtter SSE3 noe Pentium 4 ikke gjør på Northwood, men på Prescot. Har testet kjørt samme testen på tilsvarende klokket Northwood og Prescot, og der vinner Prescot med ca 20% på ytelsen. Reelt sett virker det som om det er nærmere en 900MHz celeron, men med hyperthreading. Responsen i Windows og på nett virker helt fin. Endret 2. desember 2008 av olapirat Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 @olapirat: Jeg kjører 720p ok på AA1 med linpus (med mplayer selvsagt), så det er ikke atomen det står på. Flaskehalsen er faktisk ssd-disken i dette tilfellet. Fra ekstern disk går det så det suser. Lenke til kommentar
OlaPirat Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 @olapirat: Jeg kjører 720p ok på AA1 med linpus (med mplayer selvsagt), så det er ikke atomen det står på. Flaskehalsen er faktisk ssd-disken i dette tilfellet. Fra ekstern disk går det så det suser. Med linpus linux så mener du at det går fint? Jeg har ikke prøvd .mkv filer og .avi filer med h264 men tror ikke jeg har prøvd .aa1. Jeg kjører Windows og der går det ikke. Det jobber en av prosessortrådene på full guffe og filmen hakker som f###. PS! Jeg kjører EEE-box og den har Seagate Momentus 5400RPM 160GB harddisk, og ikke den treige SSD disken. Så det er ikke disken hos meg. Lenke til kommentar
Dorg76 Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Jeg er på utkikk etter en måte å få vist HD film fra disk, men vil ha minst mulig støy i stua. Vil man kunne bruke EEE box til å streame med og la selve kjøringen gå på en annen maskin? Hvilken software bruker man i såfall? Er det noen som har noen formeninger om hvorvidt man vil kunne kjøre HD film med den nye prosessoren som artikkelen nevner? Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 @olapirat: Jeg kjører 720p ok på AA1 med linpus (med mplayer selvsagt), så det er ikke atomen det står på. Flaskehalsen er faktisk ssd-disken i dette tilfellet. Fra ekstern disk går det så det suser. Med linpus linux så mener du at det går fint? Jeg har ikke prøvd .mkv filer og .avi filer med h264 men tror ikke jeg har prøvd .aa1. Jeg kjører Windows og der går det ikke. Det jobber en av prosessortrådene på full guffe og filmen hakker som f###. PS! Jeg kjører EEE-box og den har Seagate Momentus 5400RPM 160GB harddisk, og ikke den treige SSD disken. Så det er ikke disken hos meg. Samme opplevelse her. Den klarer ikke 720p med x.264. Full pupp på ene prosessortråden. 1080p så går det i sirup og hakker skikkelig bad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå