Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvis man finner ut at man er dum

Gjest Guest_dum_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_dum_*

Jeg har etter hvert oppdaget at jeg ikke er så veldig smart. Har kanskje over gjennomsnittlig mengde med kunnskap, men fortsatt relativt dum. Hvordan forholder man seg til det? Noe skyldes jo min egen psyke som motarbeider meg og muligens gjør meg dummere. Likevel er jeg jo litt dum.

Kunnskap kan man lese seg til, man kan holde seg oppdatert på ting osv. Men for å bli smart, bare utsette meg for mentale utfordringer som gjør at jeg føler meg enda dummere?

Bare ignorere det fullstendig er ikke det enkleste, men jeg har kanskje ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om dette er holdningen din er du neppe så veldig dum. De fleste dumme mennesker er så dumme at de forstår aldri hvor dumme de faktisk er.

Det høres mer ut som et selvtillitsproblem. Dessverre er jeg hverken en motivator eller en psykolog :p Lykke til videre, avhengig av hvor gammel du er, finner du sikker noe seinere i livet som gjør at du forstår du har litt verdi du også.

Når det gjelder intelligens, kan den trenes opp den og til en viss grad. Du må bli vant med at å feile ikke betyr å tape. Og at å tape ikke betyr at alt er game over eller at det er noe å skamme seg over.

Til slutt kan jeg jo si at uansett hvor håpløs eller bra man føler seg, finnes det alltid noen som er verre eller bedre. Så hovedsaken er å gjøre det beste ut av det man har. Selv for de smarteste og de dummeste av oss.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_dum_*
Kan du nevne eksempler på hvordan du er dummere enn andre?

Jeg studerer og sammenligner meg selv med de andre. Blir avslørt på oppgaveskriving, men varierer avhengig av oppgavene, og jeg gjorde det ganske bra sist gang da jeg valgte å jobbe alene.

Er riktignok MANGE dumme mennesker, men jeg føler at jeg er en av dem. Jeg har kanskje lett for å definere mennesker som dumme.

Ellers er jeg helt elendig på å finne løsninger på praktiske problemer, særlig i forhold til handyman-ting. Hvis noe skal åpnes, løsnes, festes, monteres osv.

Jeg mener ikke at jeg ikke kan bruke en skrutrekker, men jeg finner ikke løsningene. Det er ofte helt blankt mens andre ser løsningen med det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_dum_*
Kan du nevne eksempler på hvordan du er dummere enn andre?

Jeg studerer og sammenligner meg selv med de andre. Blir avslørt på oppgaveskriving i gruppearbeid*, men varierer avhengig av oppgavene, og jeg gjorde det ganske bra sist gang da jeg valgte å jobbe alene.

Er riktignok MANGE dumme mennesker, men jeg føler at jeg er en av dem. Jeg har kanskje lett for å definere mennesker som dumme.

Ellers er jeg helt elendig på å finne løsninger på praktiske problemer, særlig i forhold til handyman-ting. Hvis noe skal åpnes, løsnes, festes, monteres osv.

Jeg mener ikke at jeg ikke kan bruke en skrutrekker, men jeg finner ikke løsningene. Det er ofte helt blankt mens andre ser løsningen med det samme.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende du er som meg. Veldig spesialisert. Du blir sjeldent flink i ting du har liten interesse for, mens ting du virkelig er interessert i virker hverken som en utfordring eller som noe spesielt kult. Du føler kanskje at tingene du kan er så typiske at "alle" bør kunne de, selv om det kanskje slettes ikke er tilfelle.

Igjen, siden du snakker om oppgaver o.l. er du sikkert ennå ung. Bit tenna sammen og fortsett litt til. Jeg tror ikke du er så dum som du skal ha det til.

Lenke til kommentar

Mange kvinner er jo ikke særlig "handy-wo/man".

Ikke mange som kan skru sammen et IKEA kommode eller noe med masse forskjellige hylle lengder. Men det er jo en kunst i seg selv.

Har du dysleksi?

Handymanskills påvirkes jo ikke av det tror jeg i alle fall.

Synes jeg er en grei handyman og har dysleksi. Sliter ikke med og finne løsninger.

Men, hadde en periode på et lakseslakteri der jeg følte meg bra dum av alt det jeg gjorde. Men jeg hadde jo for faen ikke jobba der i 10 år og kunne alt ut og inn. Så når jeg ble satt på noe nytt kunne jeg gjøre noen feil. Feks dumpe fisk i feil karr. Jada, skjedde bare en gang. Kan ikke forklare. Var sikkert lite blodsukker. Var forferdelig slitsomt og jobbe. Ble jo skjelven. Hadde ikke med meg nok mat...

Oppgaver der kunnskap settes på prøve sliter jeg ikke med. Er det intressangt går det greit. Men noe alla som rettslære, åh herre.

Vet at intressangt er skrevet feil. Men slik er nå jeg.

Synes jeg er Lat. Man må ikke gi opp noe. Jeg tror man greier det etterhvert.

Lenke til kommentar
Jeg studerer og sammenligner meg selv med de andre. Blir avslørt på oppgaveskriving, men varierer avhengig av oppgavene, og jeg gjorde det ganske bra sist gang da jeg valgte å jobbe alene.

Folk har utrolig forskjellige forutsetninger for å skrive oppgaver. Har du hatt en flink norsklærer, eller kanskje en mor som er god til å skrive, så mestrer du dette. Hvis ikke kan det hende at du suger til å skrive oppgaver. Da trenger du å ta et kurs hvor du får litt skikkelig veiledning i oppgaveskriving. Det er ikke alle studiesteder som kan gi deg det. En begynnelse er å få andre til å lese oppgavene dine og gi deg kritikk.

Det tyder på at du ikke er praktisk anlagt, kanskje du har lekt forlite med byggeklosser da du var liten? En venn av meg må omtrent ringe elektriker for å skifte en sikring, men det betyr ikke at han er dum.

Lenke til kommentar

Jeg vil gjenta noe står skrevet lengre oppe, at hvis du har insett at du er dum så er du nok ikke så dum som du tror, eller i det minste har du et enormt fortrinn overfor de som er tilsvarende dumme, men ikke vet det..

Og selvfølgelig, selv om de fleste i denne tråden kommer med forklaringer på hvorfor du ikke strekker til i visse sammenhenger så er det mulig at du er litt tregere enn gjennomsnittet. Men så lenge du finner din nisje, finner en jobb du er flink til og liker så er det egentlig ikke allverdens intelligens som skal til for å ha et bra liv.

Er det en ting som irriterer meg så er det folk som er dumme, men som ikke innser at de kommer til kort i noen sammenhenger. Hvis det snakkes om noe jeg ikke har peil på (og det er nok av svake områder i min allmennkunnskap, selv om jeg anser meg selv som over gjennomsnitlig smart) så holder jeg enten munn eller begynner hver setning med at "dette er ikke noe jeg kan så mye om, men..." og prøver å lære litt.

Og når det gjelder å lære så er det en stekt undervurdert egenskap i forhold til det folk anser som intelligens. Du nevner din nevenyttighet som en svakhet. Jeg er ingen håndverker og har først i senere tid i voksen alder blitt mer komfortabel med å ta på meg håndverkeroppgaver. Dette er først og fremst fordi jeg har vært med og lært av min far. Hadde det ikke vært for ham hadde jeg stilt mye svakere. Og dette gjelder alt fra hvordan man bruker verktøyet til hvilke løsninger som må til for å få noe til å sitte/henge trygt.

Og uten å sammenligne IKEA-møbler med håndverk så er det det samme der. Når du har lest noen bruksanvisninger og montert noen møbler er terskelen mye lavere neste gang.

Lenke til kommentar

respekt. du er hvertfall smart nok til å skjønne at du er dum.

eller ikke. intelligens kan måles på mange forskjellige måter.

- noen kan matematikk, men har null sosial intelligens

- noen er veldig karismatiske, altså sosial intelligens, men har mangler på andre områder

- noen er veldig sterke når det kommer til språk, men suger når det kommer til matte og logikk...

- noen har veldig god kinesthetic intelligence; god kroppskordinasjon, flink i sport o.l., og framstår som idioter ellers..

- og noen er rett og slett bare uorganiserte og framstår som surrete og distré, og folk får kanskje den oppfatning at de er dumme, til tross for at de kan være veldig intelligente på andre områder.

de fleste av oss er sterkere på et eller annet område enn vi er på de andre. noen områder vises bedre enn andre, f.eks. sosial intelligens... mennesker som har sosial intelligens og er karismatiske, til tross for at de suger på andre områder, vil vanligvis ikke bli stemplet som dumme mennesker.

folk kan dømme deg og si at du er dum, men faktum er at det er svært få som får se alle de forskjellige aspektene av din totale intelligens. intelligens kan måles på mange forskjellige måter, og folk har ingen rett til å dømme deg utifra det lille de får se av deg og din personlighet.

bare ikke gjør den feilen at du faktisk tror på folk når de sier sånne ting. mulig at du er svakere på noen områder, men mest sannsynlig så er det slik at du er mer 'spesialisert' på et intelligens felt enn et annet.

peace out

Lenke til kommentar

Det er mye sunn fornuft her som jeg mener er riktig for deg å tenke på, Guest_dum. Gjennomsnitts IQ-en er alltid på 100, og det skal ikke så mye til for å oppnå denne. Siden du studerer antar jeg at du er over gjennomsnittlig intelligent. Intelligens (det som en IQ-test tenkes å måle) er derimot en gjennomsnittsskåre av andre skårer. IQ-skåren (full scale IQ) består av verbal iq (VIQ) og utførelses (performance IQ (PIQ). Disse to er igjen delt opp i delskårer, se her for mer.

Wechsler_Adult_Intelligence_Scale_subscores_and_subtests.png

Når en IQ-test er gjennomført vil du få en profil med 14 tester, der ditt resultat på hver deltest er listet opp. F.eks hvis du har en vokabular-skåre (kjenskap til ord) på 120 og en aritmetikk-skåre på 80 vil gjennomsnittet av disse gi 100. Når du da legger sammen alle de 14 testskårene vil noen være høye og andre være lave - folk flest er flinkere til noen ting enn andre. Så en IQ-skåre på 100 (gjennomsnitt) kan skjule f.eks høy VIQ og lav PIQ, den reflektere dermed ikke dine styrker (eller svakheter). En IQ-skåre på 100 kan også "skjule" middels VIQ og middels PIQ. Full-skala IQ gir i seg selv ikke meningsfylt informasjon pga. dette.

PS.: Folk med over middels IQ er ikke lykkeligere enn de med under middels ;)

Hilsen kommende psykolog

Lenke til kommentar

Dum eller ikke, at du i det hele tatt gjør oppgaver viser iallefall pågangsmot, noe som kanskje er undervurdert i forhold til å fatte ting lett. Når det gjelder det å bli bedre, er det beste du kan gjøre å nettop gjøre oppgaver. Du blir mer effektiv, forstår andre oppgaver kjappere, blir mer selvsikker. Du sier at du studerer, det i seg selv tyder på at du har klart deg ganske greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...