Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL - Ingen kapasitet i sentral.

Anbefalte innlegg

Jeg skulle få ADSL-linja mi fra Tele2 aktivert i går, men modemet var likevel uten DSL-forbindelse da jeg kom hjem fra jobb i går kveld. Jeg ringte kundeservice i morges og de kunne fortelle meg at det ikke var kapasitet i sentralen pr. dags dato, og at sentralen måtte bygges ut. De skulle komme tilbake til meg senere med mer informasjon.

Er det noen av dere som har opplevd dette? Jeg har allerede vært på mobilt bredbånd fra telenor på kveldene og helgene (urk!) i tre-fire uker (dobbelt-urk!) og jeg begynner å bli lei nå.

Noen som har noen formening om dette pleier å ta lang tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har seg slik at Telenor stort sett eier alt av kobbertråder her i landet. Har vært borte i tilfeller der det har tatt måneder...

Såvidt jeg har forstått, har de mindre operatørene lite de skal ha sagt når det er Telenor som tar seg av utbyggingen.

Mangel på kapasitet i sentral kan bety flere ting nemlig.

Hvis de kun behøver å sette inn en ny DSLAM eller et par ekstra linjekort, er det i bestefall løst på noen dager/uker.

Hvis de skal legge nye kabler ser det derimot dårligere ut.

Du kan jo kontakte leveranseavdeling hos andre operatører og høre hva de har å si.

Lenke til kommentar

Da jeg oppgraderte til ADSL Mega Fri Fart fra NGT, så fikk jeg og ventetid pga kapasitetsproblemer i sentralen.

Beskjeden var at det kunne ta noen måneder, men at jeg var satt i køen om det var en slot som ble åpen.

Var på "fri fart" etter noen uker.

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar

Jeg ringte Tele2 igjen i dag for å høre om de hadde noen formening om hvor lang tid det kunne ta, og om jeg evt. kunne få beskjed når det ble ledig kapasitet. Det kunne de ikke, det eneste jeg kunne gjøre var å legge inn en ny bestilling og så se om 3-4 uker om det er ledig kapasitet når den linja skulle aktiveres. Det gidder jeg ikke, så nå sender jeg tilbake utstyret.

Jeg ringte NGT like etterpå og forklarte situasjonen, og da sa fyren at de hadde eget utstyr på den sentralen, istedenfor Telenor sitt som Tele2 benytter seg av. Jeg må likevel vente noen uker, men de kan ihvertfall fortelle meg i forkant om det er kapasitet og eventuelt sette meg på en venteliste om det ikke er det. Han virket generelt sett mer løsningsorientert og hjelpsom enn de fire menneskene jeg har snakket med hos Tele2 var.

Så da får vi se. Får holde meg til mobilt bredbånd i mellomtiden.

Endret av ZolidZnak
Lenke til kommentar

Da er det desverre ikke Tele2 her som er vanskelig å ha med å gjøre. Saken er faktisk at de ikke vet når det blir mulig. Alt de gjør er nemlig å "videreselge" en forbindelse som teknisk sett ligger i Telenors navn. Fungerer omtrent som om du heller innholdet i en Cola-flaske over på en egen flaske med din egen etikett på, og så selger du den som ditt eget produkt.

Abonnementet blir altså levert og styrt av Tele2(men utstyret er eid og vedlikedholdt av Telenor)

Lenke til kommentar
Tele2 har eget utstyr også. Mener de har sluttet å levere ADSL i vidresolgt nett (Telenor). Finner ingen valg på hjemmesiden deres iallefall.

de har nok eget utstyr også, men kansje ikke alle steder.

NextGenTel som er den nest største leverandøren av ADSL her i landet har fortsatt veldig mange kunder som er oppe på slike forbindelser som dette. Det gjelder vel primært når man kommer et stykke vekk fra de høyest befolkede områdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...