Gå til innhold

Trenger UV filter til mitt 17-50 f/2,8 . Kan noen hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hei=)

Har lenge tenkt å kjøpe et Uv filter, jeg finner ikke noe uv filter i prisguiden.

Kan noen hjelpe meg med å velge ett ?

Tenkte å legge meg på en 500kr + prisklasse.

Hva tenker dere?

Håper på svar:)

Mvh Eltviken(riffe tidligere)

Endret av Eltviken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva tenker dere?

Spar pengene til noe annet, eller evt kjøp et godt polirisasjonsfilter (circular).

Men da er du vel fort over 500 kr med dagens dollarkurs.

Dette virker kanskje litt dumt,men lurer på hva slags typer filter som eksisterer.

Uv filter- Skarpere? Beskytter mot stråler fra solen?

Polaring- Sirkulært? Stenger ute refleksjoner fra til dømes glass,metall?

Infrrødt-?

Har ikke så veldig mye peiling på filter, men en bekjent av meg sa jeg burde skaffe meg ett UV til jul for beskyttelse og skarphet.

Man har også dette med mm, jeg har ett Canon eos 40D kamera, hvor mange mm trenger jeg da?

Kan noen hjelpe?

Endret av Eltviken
Lenke til kommentar
Har ikke så veldig mye peiling på filter, men en bekjent av meg sa jeg burde skaffe meg ett UV til jul for beskyttelse og skarphet.
Du kan være helt sikker på at UV-filter ikke vil gi deg bedre kvalitet på bildene. Det er kanskje også det eneste som er helt sikkert med UV-filter. Kanskje beskytter det mot riper, men det er delte meninger om dette - og jeg personlig gidder ikke kaste bort penger på det på mine glass - ripene vil uansett ikke være synlige på bildene.

Det finnes mange filtre, men de eneste du trenger på DSLR er egentlig polariseringsfilter og gråfilter. Førstnevnte brukes for å fjerne reflekser og øke kontrasten, mens sistnevnte brukes for å slippe inn mindre lys, slik at du kan ha lange eksponeringer i dagslys. Det finnes også graderte gråfilter, som kan være nyttig ved landskapsfoto, for å eksponere himmel og forgrunn bedre.

Når det gjelder størrelse, er det objektivet du bruker som avgjør det. Det står en diameter foran på hvert objektiv, og du må ha et filter til hvert objektiv du ønsker filtereffekten på...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Du kan være helt sikker på at UV-filter ikke vil gi deg bedre kvalitet på bildene. Det er kanskje også det eneste som er helt sikkert med UV-filter. Kanskje beskytter det mot riper, men det er delte meninger om dette - og jeg personlig gidder ikke kaste bort penger på det på mine glass - ripene vil uansett ikke være synlige på bildene.

Det finnes mange filtre, men de eneste du trenger på DSLR er egentlig polariseringsfilter og gråfilter. Førstnevnte brukes for å fjerne reflekser og øke kontrasten, mens sistnevnte brukes for å slippe inn mindre lys, slik at du kan ha lange eksponeringer i dagslys. Det finnes også graderte gråfilter, som kan være nyttig ved landskapsfoto, for å eksponere himmel og forgrunn bedre.

Når det gjelder størrelse, er det objektivet du bruker som avgjør det. Det står en diameter foran på hvert objektiv, og du må ha et filter til hvert objektiv du ønsker filtereffekten på...

Hei K-ryeng

Står:

( ø 67 ) går nesten ut ifra at det er dette du mener jeg skal se etter?

Javell, var en betjent av meg som sa at uv filteret ville hjelpe på beskyttelse.

Mulig dette ikke stemmer altså.

Visst jeg da heller vil kjøpe et polarisering skal jeg da se etter 67mm ?

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
( ø 67 ) går nesten ut ifra at det er dette du mener jeg skal se etter?
Ja, det er diameter på 67mm...

Javell, var en betjent av meg som sa at uv filteret ville hjelpe på beskyttelse.

Mulig dette ikke stemmer altså.

Kanskje, kanskje ikke. Det er svært delte meninger om det, og "bevisene" om at det beskytter er heller tvilsomme. Ja, det er mange som har knust filteret uten å knuse frontelementet, men da vet man ikke om man ville fått ripe i frontelementet en gang. Når filteret knuser, er det dessuten gode sjanser for å få riper som følge av glass mot glass. Som noen sa her en gang - hvis du tror at produsenten har gjort en feil da de konstruerte objektivet - sett på et filter...

Visst jeg da heller vil kjøpe et polarisering skal jeg da se etter 67mm ?
Jepp. Polafilter er kjekt å ha, og det er mindre sjans for at det er bortkastede penger... Ikke noe man bruker på alle bilder, men uvurderlig når man trenger det. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Et hvert glass plassert foran objektivet vil beskytte frontlinsen. Men det kan også (vil ofte) redusere kvalitet på bildet. Ettersom sensoren i kameraet allerede har innebygget UV-filter oppnår du ingenting med å plassere et nytt UV-filter foran (annet en ren beskyttelse). Som beskyttelse kan rene beskyttelsesfilter kunne benyttes - men vær obs på kvalitet, tykkelse m.m.

Polarisasjonsfilter kan du ha nytte av. Det reduserer ganske riktig reflekser. Men det vil også stjele noe lys (enkelte ganger er det ønskelig). Dette og nøytrale gråfilter, gjerne gradert kan være praktisk for å ta bilde på lengre tid enn lys, blender, ISO skulle tilsi. (Gradert for å dempe områder i bildet, f.eks. himmel.).

Infrarød filter ble i tidligere tider benyttet for å ta bilder med infrarød film. Sensorbrikkene i digitale kameraer er ikke følsomme fro infrarødt lys uten modifiseringer.

Og Ø67 er filterdiameteren. Tykke filtere (filtere som bygger mye ut fra fronlinsen) kan gi vignetering på vidvinkel.

Lenke til kommentar
Et hvert glass plassert foran objektivet vil beskytte frontlinsen. Men det kan også (vil ofte) redusere kvalitet på bildet. Ettersom sensoren i kameraet allerede har innebygget UV-filter oppnår du ingenting med å plassere et nytt UV-filter foran (annet en ren beskyttelse). Som beskyttelse kan rene beskyttelsesfilter kunne benyttes - men vær obs på kvalitet, tykkelse m.m.

Etter å ha knust 3 filter, tror jeg at det eneste disse filtrene verner imot er søle og sprut.

Du kan nesten presse istykker et glassfilter med fingrene.

Jeg var iallefall glad jeg ikke hadde filter på da min tunge F4s gikk i berget med linsa først.

Takket være solblenderen (påskrudd variant) berget linsa overaskende bra uten merker på frontlinsa, men ett hakk i filtergjengene og solblenderen var som skutt ut i en fin bane og langt utpå elva.

Solblender er beskyttelse, ikke filter - min mening/påstand.

Det er bare tynt glass, men fragmentene kan trolig ripe lisna mer enn et berg.

Og plastikk eller tykkere filter vil trolig redusere kvaliteten.

Noe annet blir det selvfølgelig når du bruker filtret for filtrets skyld.

Da er jeg helt i tråd med PerB

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...