Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan er klientkontoer sikret hvis en bank går konkurs?

magicgunnar

Anbefalte innlegg

Når man kjøper bolig betaler man gjerne beløpet inn til meglers klientkonto. Hva skjer om banken med meglers klientkonto går konkurs? Hvem sitter igjen med svarteper? Kjøper? Selger? Kan megler være forsikret mot en slik hendelse?

Anser det som stor sjanse at staten griper inn i en slik situasjon, men man kan jo aldri vite, derfor jeg lurer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
må ikke snakke høyt om slike skumle scenarioer.

Men for å ha konsjeson må megler ha forskiring også. Forsikringen skal dette 20 mill i klinentmidler. Usikker på om dette er et minimumskrav.

Dekker forsikringen altså en bank-konkurs?

Og i disse tider er det kanskje sannsynlig at megler ikke har mer enn 20 mill på en klientkonto eller?

Lenke til kommentar

La oss se, klientkontoen er ikke meglerforetakets midler, så de går utenom begrensningen fra sikringsfondet på 2 millioner per kunde. Rent juridisk sett er midlene på klientkontoen "eid" av boligselger og boligkjøper, før og etter overtagelse. Dermed vil jo bankenes sikringsfond garantere for dette.

Megleren må jo uansett stille en bank-garanti (ikke forsikring) for klientmidlene. Hva som da skjer når banken med klientmidlene er den samme som har utstedt bank-garantien er da uvisst, men det er vel noe som heter at det ikke er lurt å ha alle eggene i en kurv.

Lenke til kommentar

Jeg sendte en epost til Bankenes Sikringsfond i dag, og fikk svar i dag.

Problemstillingen blir tydeligvis tatt opp til vurdering nå om dagen, men det prinsipielle svaret derfra er:

Klientkontoen er sikret av BSF, men de vanlige begrensninger gjelder. Det sikreste for klienten er at man har separate klientkontoer for hver enkelt klient.

Også verdt å nevne, om Odd har en sparekonto i samme bank som eiendomsmegleren hans har Odd sine midler, vil begrensningen på 2 millioner gjelde.

Jeg har lastet opp 2 brev jeg fikk tilsendt fra BSF for de som vil lese.

B_19.11.08_fra_Kredittilsynet.pdf

B_14.11.08_Advokaters_klientkonti__1_.doc

Lenke til kommentar

Veldig interessant å lese, det de ikke tar for seg er når pengene går fra å være kjøpers til å være selgers. Men dette betyr altså at man bør forsikre seg om at megler bruker en individuell klientkonto, hvor det tydelig fremgår at kjøper/selger er den juridiske eieren av pengene.

Spørsmålet jeg stiller meg er jo også om de som kjøper/selger bolig til over 2mill må ta flere forholdsregler?

Lenke til kommentar

Ja, i utgangspunktet bør man da tvinge megler å bruke flere banker.

det de ikke tar for seg er når pengene går fra å være kjøpers til å være selgers

Det er vel egentlig ikke så relevant for BSF, da det ligger avtaler utenfor deres interesseområde som regulerer denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...