Gå til innhold

Fremprovosere døde pixler

Anbefalte innlegg

Jeg har en 42" LG plasma TV der det nå har kommet en sterkt lysende rød prikk midt i skjermen. For min del er TVn ødelagt. Men selger lar meg ikke bytte den.

Har prøvd å lese meg frem til at det er en pixel som sitter fast. Den pixelen kommer og går som den selv vil. Men på samme plass..

1. Kan den fjernes for godt?

2. Kan jeg fremprovosere flere? Så jeg kan få byttet TVn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På vanlige LCD-skjermer for PC er det noen ganger mulig å fikse dette ved å:

1. Skru på skjermen

2. Massere (men ikke for hardt) på pixelen med en vattpinne eller lignende (som ikke skader skjermen)

3. Hvis det ikke hjelper, skru av og på TVn mens du fortsetter å massere pixelen

4. Eventuelt gjenta punkt 3 noen ganger

Aner ikke hvor stor prosentsjanse det er for at det ordner problemet, men det kan jo være verdt et forsøk.

Men hvis det er en tykk glassplate foran selve LCD-panelet er det vel neppe noe poeng å prøve dette.

EDIT: Så nå at det var plasma-skjerm, ikke LCD. Da har jeg desverre ikke anelse hva som kan gjøres.

Endret av stormelf
Lenke til kommentar
På vanlige LCD-skjermer for PC er det noen ganger mulig å fikse dette ved å:

1. Skru på skjermen

2. Massere (men ikke for hardt) på pixelen med en vattpinne eller lignende (som ikke skader skjermen)

3. Hvis det ikke hjelper, skru av og på TVn mens du fortsetter å massere pixelen

4. Eventuelt gjenta punkt 3 noen ganger

Aner ikke hvor stor prosentsjanse det er for at det ordner problemet, men det kan jo være verdt et forsøk.

Men hvis det er en tykk glassplate foran selve LCD-panelet er det vel neppe noe poeng å prøve dette.

EDIT: Så nå at det var plasma-skjerm, ikke LCD. Da har jeg desverre ikke anelse hva som kan gjøres.

He he.. ;-)

Lenke til kommentar
Jeg har en 42" LG plasma TV der det nå har kommet en sterkt lysende rød prikk midt i skjermen. For min del er TVn ødelagt. Men selger lar meg ikke bytte den.

En lysende rød prikk midt på skjermen bør være reklamasjonsgrunnlag, for det er sjenerende, en vesentlig mangel. En svart i et hjørne er det gjerne ikke. Dersom selger er tverr, bør du kanskje kontakte LGs helpdesk direkte. Nytter ikke det, prøv ditt lokale forbrukerkontor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...