Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Har CPU dødd?


Anbefalte innlegg

Min HW:

* E6850 @ 3,2

* ASUS P5E, X38

* 4 x 1 gb BallistiX PC8500

* ASUS 8800GTS 512

* Mist 600w

* 2 x 500gb Samsung HD501LJ

* Antec Performance P182

* Vista 64 Ultimate

 

PCen har fungert feilfritt i et år nå, men uten foranledning vil den nå ikke poste i det hele tatt. Når jeg skrur på starter vifter, HDer og optiske enheter, og i skjermkortet går viften (som normalt) til max hastighet. Slik blir den stående. Skjermkortvifta spinner ikke ned slik den normalt gjør, det kommer ikke noe pip som indikerer normal posting og det kommer ikke videosignal til skjermen.

Har forsøkt å bytte ut skjermkort og resette CMOS.

I og med at dette ikke hjelper, må feilen trolig ligge ved hovedkort, cpu eller i minnet. Dyre komponenter å skulle kjøpe inn for ren feilsøking... Noen forslag? Pliis, hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

napp ut strømkontakten, reset bios en gang til, trykk på powerknappen etpar ganger (uten at strøm er tilkoblet), putt i strømmen og slå på igjen.

Se om det hjelper.. kan hende psu har litt "backupstrøm"...

 

Kontroller alle strømkabler mens du er inni kabinettet.. Kan hende en kabel har kommet seg løs. Men det kan nok være hovedkortet som er dødt ja.

 

Er det noen komponenter som kun får strøm via hovedkortet som starter opp, eller er det kun vifter som er koblet direkte til psu som virker?

Lenke til kommentar
Er det noen komponenter som kun får strøm via hovedkortet som starter opp, eller er det kun vifter som er koblet direkte til psu som virker?

Tilsynelatende virker utstyret som er koblet til HK - viftene går som normalt og HDen gir fra seg den sedvanlige knattrelyden. Den grønne LEDen på HK og blå LEDen i lykort lyser.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en tilsvarende situasjon for ca 2,5/3 år siden. Var umulig å si om det var hk eller CPU i utgangspunktet. Det jeg gjorde var å kjøpe en rimelig Celeron til å teste med, ca 400 kr pluss frakt (rimeligere enn nytt hk). Det virka ikke så da var det bare å kjøpe nytt hk, og saken var biff.

 

Alle andre deler kunne jeg teste i et annet oppsett.

 

Har man mulighet til å låne en er det ennå bedre.

 

Men følg rådene med å får vekk skjermkort, minne etc som mulig feilkilder også. Kikke også nøye på kondensatorer rundt CPU-sokkel. Mulig du kan se noe som ikke er helt etter boka der.

 

Ellers er vel hk noe mer feilbefengt en CPU, langt flere potensielle punkter for feil, kortslutning med mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...