Gå til innhold

Ugjevn gradient i CS2

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har laget en plakat i A3, og den har en gradient som bakgrunn, men den blir ugjevn og hakkete, vil den være slik når den blir skrevet ut? eller er det bare en feil pga høy oppløsning på bildet?

Plakatene skal sendes til trykk i dag, så takk for raske svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har laget en plakat i A3, og den har en gradient som bakgrunn, men den blir ugjevn og hakkete, vil den være slik når den blir skrevet ut? eller er det bare en feil pga høy oppløsning på bildet?

Plakatene skal sendes til trykk i dag, så takk for raske svar.

Regner med du ser på bildet i 100%? Hvis ikke er det trolig resultat av skalering. Dersom du ser på bildet i 100% visning, kan det være at skjermen er ukalibrert, og at det vises feil av den grunn. Sannsynligvis vil det bli riktig på trykk, men se for sikkerhets skyld på bildet på en annen maskin i 100% visning.
Lenke til kommentar
Selvom jeg zoomer langt inn på bildet, er ugjevnheten der forsatt, vet du hvordan man får det vekk?
Du må ha eksakt 100% visning, ikke 101% eller 99%. Da vil skjermen skalere bildet, og ting kludres til.

Dersom det faktisk er en ujevnhet i gradienten, har du antakelig rotet litt da du lagde den. Men jeg tror helst at du 1) har skjermvisning ikke lik 100% eller 2) ikke kalibrert skjerm. Begge deler kan resultere i det du antyder.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Det er PSD format, feilen er der forsatt i pdf og png. Skjønner ikke helt hvordan jeg kan fikse dette, alternativet får bli å ha ensfarget bakgrunn.

edit: kan det ha noe å si hvor høy "pixels pr inch" man har? Jeg valgte en høy verdi her, for å forsikre meg om at det ikke skulle bli uskarpt. Hvor høy verdi bør man ha her på et a3 format, hvor det ikke er spesielt mange "små" detaljer?

Endret av Erik B.
Lenke til kommentar

Først test på et nytt dokument om gradienten fortsatt er ujevn hvis du har:

satt opp resolution på 300ppi

zoomet inn til 100%

evt, kan du jo kopiere de andre lagene (jeg regner med du har jobbet i lag)med skrift og illustrasjon og lag en ny bakgrunn.

Endret av knappapap
Lenke til kommentar

I CS2 er det vel nokså begrenset hva man kan utrette i 16-bit modus? Jeg tror nok ikke det er skjermen som er problemet. Tror også du må lage ny bakgrunn, hadde forsøkt uten gradient om jeg ikke hadde fått det til. Bedre å eksperimentere først før en skal lage en haug med plakater.

Endret av xrib
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...