Gå til innhold

EOS 40D - 17-85 IS eller Tamron 17-50 f/2.8?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har et EOS 40D kamera, med 17-85 f/4-5.6 IS objektiv som fulgte med kameraet. Jeg har brukt objektivet en god stund nå, men opplever at bildene er litt uklare. Er veldig lysten på å bytte dette ut med et nytt, evt to andre.

Har lest og lest på forumet om anbefalinger og erfaringer, og ser at Tamron 17-50 f/2.8 står høyt i kurs hos mange. Er det noen som kjenner til kvalitetsforskjeller mellom disse?

Har lest en del om at mange er svært missfornøyd med 17-85 obj. Hva synes dere?

Er for tiden på ferie i USA, og tenkte å stikke innom BH i New York og plukke opp et objektiv eller to.

Jeg er veldig lysten på sylskarpe bilder, og har vurdert Canon 16-35, men dette blir altfor dyrt foreløpig.

Men har vurdert å ta med disse i første omgang:

* Tamron 17-50mm f/2.8 (evt et Tamron 18-250 f/3.5-6.3)

* Canon 50mm f/1.8

Budsjett ligger på maks 4-5000kr. Har jo også sett på 70-200 f/4L, og bruke dette ved siden av 17-85'en. Den ligger på rundt 4000kr her.

Noen som har noen tanker å dele her? :)

Det finnes så mange objektiver at jeg nesten blir forvirret =P Det er ihvertfall ikke lett å finne det beste kjøpet - alle har jo sine fordeler til sitt bruk.

Endret av formatted
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Jeg har et EOS 40D kamera, med 17-85 f/4-5.6 IS objektiv som fulgte med kameraet. Jeg har brukt objektivet en god stund nå, men opplever at bildene er litt uklare. Er veldig lysten på å bytte dette ut med et nytt, evt to andre.

Har lest og lest på forumet om anbefalinger og erfaringer, og ser at Tamron 17-50 f/2.8 står høyt i kurs hos mange. Er det noen som kjenner til kvalitetsforskjeller mellom disse?

Har lest en del om at mange er svært missfornøyd med 17-85 obj. Hva synes dere?

Er for tiden på ferie i USA, og tenkte å stikke innom BH i New York og plukke opp et objektiv eller to.

Jeg er veldig lysten på sylskarpe bilder, og har vurdert Canon 16-35, men dette blir altfor dyrt foreløpig.

Men har vurdert å ta med disse i første omgang:

* Tamron 17-50mm f/2.8 (evt et Tamron 18-250 f/3.5-6.3)

* Canon 50mm f/1.8

Budsjett ligger på maks 4-5000kr. Har jo også sett på 70-200 f/4L, og bruke dette ved siden av 17-85'en. Den ligger på rundt 4000kr her.

Noen som har noen tanker å dele her? :)

Det finnes så mange objektiver at jeg nesten blir forvirret =P Det er ihvertfall ikke lett å finne det beste kjøpet - alle har jo sine fordeler til sitt bruk.

Veit ikke om dette hjelper men jeg har i hvertfall 17-50mm 2,8 og er meget fornøgd med objektivet. Det er utrolig skarpt og grunnen til at jeg kjøpte det var fordi alle på forumet rådet meg til å gjøre det. Det gjorde jeg og har ikke angret et sekund. Bruker du stativ nå og da vil ikkje 17-50 (uten IS) vere noe stort problem heller.

De andre bjektivene kan jeg desverre ikke si noe om(har forresten et 40D jeg og)

Dette med at objektivet har en blender på 2,8 hjelper i mørke omgivelser og at den kan også brukest til protretter.

Mvh Riffe

Lenke til kommentar

Kan bekrefte foregående at den Tamron 17-50mm 2,8 er et ypperlig og allsidig objektiv. Jeg kjøpte det også på anbefalinger herfra til mitt EOS 400D. Går greit å ta bilder uten stativ ute, og nå har jeg oppdaget at det gir utrolig fine bilder inne uten blitz også når jeg bruker stativ. (Kveldsfotografering og rommet var bare opplyst av noen få lampepunkter.)

RandiA

Lenke til kommentar

Hva mener du med at bildene blir uklare ? at det ikke fokuserer rett.

Tamron 17.50 vil ikke hjelpe mot uklare bilder,for den saks skyld tror jeg ikke noen objektiver vil hjelpe deg der.

Det som et objektiv med større blender "mindre tall" kan hjelpe mot er fotografering i mørkere omgivelser og gi deg raskere lukkkertider.

Canon 50mm f 1.8 koster ca 800.- i Norge og 70-200 f4 koster rund 4000.- i Norge,så hvis du tenker og kjøpe et av disse så burde det være rimeligere en det.Canon objektiver av typen L har du et års internasjonal fabrikkgaranti,bare husk og få med signert garantikort.

Lenke til kommentar

For all del, kjøp Tamronen, det er et nydelig objektiv, men hvis det ikke er et poeng å ha den mens du er på ferie, så vent til du er hjemme. Når du tar med Sales Tax og 2,5% valutapåslag fra banken/VISA, havner du på ca 3100. Du får Tamronen ny i Norge for 3190, og den ekstra hundrelappen er norsk reklamasjonsrett verdt.. Ikke minst hvis du skal selge det videre.

Lenke til kommentar
Jeg har et EOS 40D kamera, med 17-85 f/4-5.6 IS objektiv som fulgte med kameraet. Jeg har brukt objektivet en god stund nå, men opplever at bildene er litt uklare.

Dette kan skyldes at du kun fotograferer i JPEG og ikke har tilstrekkelig oppskarping. Denne er satt litt moderat som standard i EOS 40D, og du kan sette den et par hakk skarpere i kameraets innstillinger. Da vil du få skarpe bilder rett ut av kameraet (forutsatt at bildet er skarpt i utgangspunktet). Dette er måten å gjøre det på hvis du ikke har datamaskin, eller har til hensikt å bruke datamaskin til bildebehandling.

Det kan også skyldes at du ikke har god nok teknikk for fotografering slik at du får bevegelsesuskarphet. Hvis dette er tilfellet, må du sørge for tilstrekkelig rask lukkerhastighet og trykke tilstrekkelig varsomt på utløseren når du tar bildet. Du kan teste skarphet ved å fokusere på et passende motiv, bruke stativ, eller legge kameraet på et fast underlag og bruke selvutløser.

Når det er sagt, så vil jeg heller anbefale å fotografere i Raw (eventuelt Raw + JPEG) og etterbehandle bildene på din datamaskin. Det følger programvare med kameraet ditt som fungerer utmerket til dette (EOS Utilities, for å få bildene inn på datamaskina hvis du ikke bruker kortleser + Digital Photo Professional (DPP) for å etterbehandle bildene). Husk å oppgradere til nyeste versjon hos Canon etter at du har installert. DPP håndterer både JPEG og Raw, brukes til å beskjære bildet, justere bildene og (hvis du tar i Raw) framkalle bildene til JPEG. Her kan du også gjøre forskjellige justeringer og oppskarping på alle bildene før du lager JPEG av dem i en eneste batch-prosess til slutt. Raw-filene blir dine "negativer" som det er viktigst at du tar backup av - så kan du eventuelt ta backup av JPEG-ene i tillegg.

Lenke til kommentar
Blir vel et 50D på meg på nyåret. Vurderer også denne Tamron linsa. Fått mye skryt både her på forumet og i andre forum. Det jeg lurer på er støy. Er linsa stillegående som Canons USM optikk ??

Arne M

Den støyer mer enn USM og har tregere autofokus. Har begge og foretrekker faktisk 17-85 pga støy og AF-hastighet. Bruker heller blits med diffuser inne.

Lenke til kommentar

Enig med Nautica og noen andre kommentarer her at først bør du finne ut hva som er galt. Ikke noe imot Tamron-objektivet, men Canons 17-85 er heller ikke noe dårlig objektiv.

Vurderer du en superzoom så sjekk Canons 18-200 IS eller Tamrons 18-270 VC, forøvrig er begge testet på dpreveiw ganske nylig. Velg uansett noe med stabilisator hvis du kjøper noe med så lang tele.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har kun erfaringer med 17-85 her nå, men ble rådet den over Tamronen pga autofokus. Autofokus i Canon sitt objektiv er jeg imponert med, og det fungerer godt :)

Man ser også at det er 2.8 i største blender fremfor 4, som jo vil være 1 hakk mer lyssterkt, men så lenge motivet ikke beveger seg voldsomt vil du kunne hente 2-3 hakk med IS som du kun finner i Canon objektivet.

Jeg har som sagt selv 17-85 og var veldig skeptisk til dette først pga EF-S og 5x zoom, men kan ikke si meg annet enn imponert. Hvis ikke bildene blir skarpe vil jeg heller undersøkt hvorfor før jeg klinte ut 4000 i nytt objektiv :p Skulle gjerne vist deg noen av mine bilder tatt med 17-85 og 40D, men sitter dessverre ikke på min PC, så har ikke tilgang til de nå.

Regner uansett med at det er for sent nå, men artig å diskutere temaet what-so-ever :)

Lenke til kommentar
Jeg har som sagt selv 17-85 og var veldig skeptisk til dette først pga EF-S og 5x zoom, men kan ikke si meg annet enn imponert. Hvis ikke bildene blir skarpe vil jeg heller undersøkt hvorfor før jeg klinte ut 4000 i nytt objektiv :p

Helt riktig. Jeg har ikke fulgt med tråden, men hadde planer om å skrive noe lignende. Denne zoomen er like plaget med avvik som 18-55, virker det som. Og det skal man ikke finne seg i med et så dyrt objektiv. Det bør leveres inn til sjekking, og eventuelt justering. For her må det være noe galt. Min erfaring med zoomen er at en er skarp nok, men jeg har lest om mange med annen erfaring. Man skulle nesten tro det var Sigma...

Send det inn til Canon, for her bør det være grunnlag for reparasjon eller bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...