Giallorossi Skrevet 5. desember 2008 Del Skrevet 5. desember 2008 Nå er pris forskjellen på en "liten og billig" SSD og en CHEETAH ikke så alt for stor, og det er vell mer eller mindre kun en eneste god MLC disk på markedet idag som ikke har problemer med noe som helst og det blir Intel X25-M? Og den koster jo litt, utenom det så burde man jo over på SLC om en vil ha en problemfri hver dag, og de er jo like dyre.. En ting til som burde vært pluss i margen er hvor fett navnet er, Cheetah! Lenke til kommentar
ticalOne Skrevet 8. desember 2008 Del Skrevet 8. desember 2008 Ikke noe stort problem for meg å finne ut det da, når jeg jobber på Datakjeden Har du funnet ut at dette? Flere som lurer :-) Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Beklager jeg er seint på banen her. Et alternativ du burde sjekke er Mtron Pro SSD, 32GB SLC. Disse koster 3000 på komplett nå. Jeg har 2 slike i raid-0 fra et asus 790fx, og de fungerer helt utmerket. Jeg prøvde de på Marvell kontrolleren, men den likte ikke SSD... Hva du enn gjør, IKKE bruk penger på en OCZ til OS. Det er ikke noe vits. De kan ikke bli kvitt "hiccups" på grunn av dårlig skrivehåndtering og garbage collection. Hvis du får plass til OS og programmer på 32GB (eller eventuelt 64GB fra raid-0) så vil jeg anbefale Mtron inntil videre. Hvis du har stor lommebok kommer Fusion-IO ut med ioXtreme i første kvartal nå i 09', og disse er ekstreme. Hvis jeg får tak i de i Norge SKAL jeg ha meg en sånn. http://www.fusionio.com/PressDetails.aspx?id=46 Ytelsen vil være av samme størrelseorden som ioDrive allerede har: http://www.fusionio.com/PDFs/Fusion%20Specsheet.pdf Hvis du er interresert i SSD og vil se mer i dybden kan du sjekke denne forum tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1042854 Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 12. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2008 Ikke noe stort problem for meg å finne ut det da, når jeg jobber på Datakjeden Har du funnet ut at dette? Flere som lurer :-) Den har blitt bestilt opp nå, så når den kommer inn her på Stovner så skal jeg sjekke opp hvorvidt den er 15K.5 eller 15K.6 og ta ett bilde av den Ifølge importøren vår så skal det være 15K.6! Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ikke noe stort problem for meg å finne ut det da, når jeg jobber på Datakjeden Har du funnet ut at dette? Flere som lurer :-) Den har blitt bestilt opp nå, så når den kommer inn her på Stovner så skal jeg sjekke opp hvorvidt den er 15K.5 eller 15K.6 og ta ett bilde av den Ifølge importøren vår så skal det være 15K.6! Og hva er forskjell på 15.5 og 15.6? Hva med eventuelt å gå for flere Baracuda disker i RAID0? http://datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1847155;c:36376 1 tb 2 lapper http://datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:1847156;c:36376 500 GB 1400 Ved å sette opp feks 4 disker av denne størrelsen vil man jo få en brutal lesehastighet da alle disker leser samtidig. Usikker på hvor heftig kontroller man må ha for å få høye skriveytelse på RAID0. Hvis man har en server/PC der man har en 100 FORSKJELLIGE rarfiler(ikke i samme arkiv) man vil pakke opp og starer utpakking av 50 stykker samtidig på en satadisk så brukermaskina omtrent ikke CPU men disken går i 110% og det tar sinnsykt lang tid i forhold til å pakke opp en og en fil. Selv med en "treg" disk som SAS Baracuda så vill vel dette gå sinnsykt fort pga simultan lese og skriv på SAS i forhold til SATA? Noen som har erfaringer med dette? Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Nå er vel Ramguy høyst trolig interessert i å starte opp OS'et osv kjappest mulig, og da trenger man så lav Accesstid som mulig (?), en 7200 rpm harddisk har vel en relativt dårligere Access tid enn en 15 000 rpm harddisk som det Ramguy egentlig sikter til. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hvis man har en server/PC der man har en 100 FORSKJELLIGE rarfiler(ikke i samme arkiv) man vil pakke opp og starer utpakking av 50 stykker samtidig på en satadisk så brukermaskina omtrent ikke CPU men disken går i 110% og det tar sinnsykt lang tid i forhold til å pakke opp en og en fil. Selv med en "treg" disk som SAS Baracuda så vill vel dette gå sinnsykt fort pga simultan lese og skriv på SAS i forhold til SATA? Noen som har erfaringer med dette? I det tilfellet du beskriver der lager du deg en kunstig situasjon av random reads og writes ved å lese og skrive 50 "streamer" samtidig. I et slikt tilfelle vil to SLC SSD (en med de komprimerte filene og en det pakkes ut på) score bedre enn et raid-0 med 10 15k harddisker grunnet random read/write IOPS. Jeg kan godt tenke meg å prøve noe slikt og pakke ut fra mine SSD disker til velociraptoren og se om det blir CPU flaskehals, og når eventuelt den forekommer. Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Har god tro på dette hovedkortet. Det er jo direkte nydelig i en blanding av rødt og sort. Det som er litt artigt og bra er at Foxconn har valgt å gå for 3 minnespor i stedet for 6. Det er i alle fall lurt etter min mening iom. at ingen X58 kort utnytter 12gb minne fullt ut. Tre spor som fungerer optimalt og er optimalisert for overklokking er på mange måter bedre enn seks som ikke fungerer optimalt. I tillegg utnytter jo dette kortet DDR3-1600 og 1800 (oc**). Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 18. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2008 Har forøvrig en Seagate Cheetah 15K.6 146GB SAS liggende under disken på Datakjeden Stovner! Lenke til kommentar
LockBreaker Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Høres dyrt og fristende ut... :!: Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har forøvrig en Seagate Cheetah 15K.6 146GB SAS liggende under disken på Datakjeden Stovner! Kult! For en liten stund siden fikk jeg Areca 1680-ix SAS kontrolleren. Skal teste mine 12 15k.5 SASdisker i raid 0 Hadde vært kult som du hadde gjort noen tester med den 15k.6 disken din, så kan vi sammenlikne. Du skal vel ikkje tilfeldigvis kjøpe 2 slike disker? Fordi da kan vi jo sammenlikne Raid-0 med 2 disker også Begynner Juleferie i morgen kl 12 God jul Lenke til kommentar
007CD Skrevet 18. desember 2008 Del Skrevet 18. desember 2008 Har forøvrig en Seagate Cheetah 15K.6 146GB SAS liggende under disken på Datakjeden Stovner! Kult! For en liten stund siden fikk jeg Areca 1680-ix SAS kontrolleren. Skal teste mine 12 15k.5 SASdisker i raid 0 Hadde vært kult som du hadde gjort noen tester med den 15k.6 disken din, så kan vi sammenlikne. Du skal vel ikkje tilfeldigvis kjøpe 2 slike disker? Fordi da kan vi jo sammenlikne Raid-0 med 2 disker også Begynner Juleferie i morgen kl 12 God jul Husk hva vi har snakket om angående den kontrolleren der Nizzen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå