Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

I forandringens tegn, tenker fremtidig

problemer

Anbefalte innlegg

I disse finanstider, og med tanke på at det garantert finnes dyktige økomoner her på forumet, så trenger jeg igjen hjelp, tips og ideer, rundt noen tanker jeg har.

Jeg vet at det er umulig å spå 2 år frem itid, men noen tendenser og noe burde være mulig å få ut av alt det som har skjedd, og som mest sannsynlig kommer til å skje.

Går alt etter planen nå så vil jeg igjen få orden på min egen økomoni, og får jeg alt som jeg vil så vil antagelig få en kontraktfestet jobb med 400.000 + i året, ikke mye over, men litt blir det jo, eventuelt så regner jeg med å ligge rundt dette beløpet uansett hvordan det hele ender ut, men hvor mye vet jeg ikke. Jeg kan også risikere å ende på 380.000, men som singel med begrensete utgifter så vil jeg etter ett forsiktig anslag kunne spare ca 10.000 imnd, når alt er trukket.

Idag så sitter jeg på en potensiell verdi på huset på ca 650-700.000 svenske, når jeg får renovert ferdig, og omgjort i norske skulle det bli omkring 420 - 430.000, som kan brukes som egenkapital på boligkjøp.

Jeg har også en annen litt dristig plan, men ser at ett bilkjøp i Tyskland også burde klare å gi noen hundretusen ekstra i kassen, basert på ett kjøp når jeg får erstatning på alt ifra 150.000 til 300.000. Kanskje mer, det vil isåfall tiden vise.

Nå er uansett spørsmålet. Sett at jeg velger å flytte tilbake til Norge, så ser jeg i områdene jeg kunne tenkt meg å bodd at prisene ligger idag på ikke mindre enn 2,5 millioner, hvor mye vil dette utgjøre i måndelige kostnader, og med tanke på eventuell egenkapital her som kan bli tett oppunder 1 million, som egentlig kunne vært flott å hatt stående på konto, men da er spørsmålet egentlig hvordan det ser ut på rentenivået om ett til to år.

Vil det lønne seg å fortsette å bo i Sverige og jobbe for norsk firma, eller bør jeg satse på at boligprisene eventuelt vil synke mer?

Eller er dem på bunn nå?

Jeg ser uansett for meg at om boligprisene skal fortsette å synke, så kan jeg vente, om jeg velger å flytte tilbake til Norge, eller eller?

Jeg blir gal av å ikke full kontroll med ett forutsigbart marked, alt hadde vært så mye lettere da!

Alle mulige tips og råd mottaes med takk!

Ps.

Når jeg tenker meg om så blir kontanter verdifordelingen seende ut så her:

Kontanter, ca 600.000 verdi på hus: maks 700.000 kostnad på renovering: 150 - 200.000 + 200.000 i kjøpskostnad.

Altså en ren gevinst på 300.000 svenske, men sitter likevel igjen med salgsummen, selv om jeg må skatte for gevinsten, av alt som overstiger renoveringskostnaden, jeg regner med at jeg skal klare å dokumentere mest mulig i kostnad for minske skatten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder bolig så er det veldig få som mener at bunnprisene er nådd ennå. De fleste er enige om at vi vil få et prisfall som varer minst ut 2009, sannsynligvis også 2010. Det vil si at hvis du ikke selger boligen din nå, så vil egenkapitalen din fra boligen bli betraktelig redusert.(Jeg kjenner ikke til det svenske boligmarkedet, men regner med at det er i minst like store problemer som det norske)

Når det gjelder din arbitrasjehandel fra tyskland så er det mye mindre å tjene på videresalg av slike biler nå enn hva det var for bare noen få år siden. De som tjener brukbare penger på dette er bedrifter som har slike lastebiler som kan dra med seg 15-20 biler i slengen. Du må jo tenke på at folk skal kjøpe bilene som du importerer. Det er som sagt finanskrise og færre tenker på å bytte ut bilene sine.

Når det gjelder bankrenta så forventer Norges Bank(29.10) at statsrenta skal være mellom 3,5 og 4 hele 2010. Denne forventningen vil nok endres etter det neste rentemøtet 17. desember. Hvis renteforventningene blir like, så kan du forvente deg en sparerente på mellom 4 og 5 prosent.

Hvis du selger huset ditt nå og setter pengene på en fastrentekonto(eventuelt i Statoilhydro, hvis du er modig) så sitter du godt i det når realøkonomien roer seg mot slutten av 2010. Da er det på tide å kjøpe bolig igjen ;-)

Lenke til kommentar

Hvor mye vil isåfall ett lån på la oss si 2,5 - 3 millioner koste i måneden?

Huset jeg har idag ligger heldigvis så greit til at jeg kan leie det ut, og få inn endel der.

Jeg skal være enig i at hus for tiden er en død kapital, men alt tatt i betraktning så er det sånn at jeg må ikke selge, og tjene penger vil jeg gjøre uansett, så jeg føler selv jeg har rimelig grei kontroll på økomonien, bare få på plass inntekten!

Når det er sagt, jeg sjekket ett lån i Sverige med 80% finansiering på 2,9 millioner og det kom ut på vel 16.000 i mnd, og burde være fullt innenfor rekkevidde, med tanke på fremtiden, så spørsmålet nå blir vel egentlig å prøve å stelle det til så jeg sitter med både sikkerhet og verdiene plassert en plass som gjør at jeg også der ikke må selge, men kan sitte og vente til tiden er riktig for å tjene litt penger på det.

Så dette handler egentlig ikke så mye om høyrisikoprosjekter på ett kortsiktig tidsaspekt, uten, det blir mer langsiktig hvor jeg til en hviss grad har det som skal til, men mangler teorien!

Lenke til kommentar

Når det gjelder hvor mye boliglånet ditt kommer til å koste, så er det vanskelig å si på lang sikt. På den positive siden så satte man ned den svenske statsrenta med 1.75% i dag. Det gjør det vil bli langt billigere å holde bolig. Hvis du klarer å få en positiv kontantstrøm ved å leie ut så er det bare å gjøre det. Positiv kontantstrøm er når inntektene overstiger kostnadene med lån og offentlige utgifter, UTEN å ta hensyn til eventuell prisstigning.

Hvis du har et lån på 3 millioner og får nå et kutt på 1.75% vil det se slik ut:

3 000 000 x 0.0175 = 52 500 kroner mindre i året.

dvs --> 4 375 kr mindre i måneden.

Nå vil jeg anbefale deg å betale ned lånene dine, siden renta er så lav. Det vil bety at du, på lengre sikt, vil måtte betale mindre til banken og får mer selv :-)

Du må òg huske at historien viser at leieprisen synker når boligprisene synker.

Endret av Tallyho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...