Gå til innhold

Kjører mitt 4850TOP på x8 eller innbiller jeg meg ting?

Svennulf

Anbefalte innlegg

Byttet ut mitt gamle x600-kort med et Asus EAH4850 TOP/HTDI/512M fra Amentio og forventet en rå forbedring av ytelse i spill, spesielt siden 4850 får så mye skryt. Regnet riktignok med at andre deler av den aldrende koseboksen min kunne finne på å lage en flaskehals eller tre, men at x600-oppsettet uansett ville bli stående igjen i støvet etter 4850.

Første spill ut ble Lord of the Rings Online og jeg ble rett og slett skuffet. Jeg kunne vri opp grafikken litt, men ikke på langt nær så mye som jeg hadde innbilt meg. Det eneste andre spillet jeg har testet siden jeg stappet i det nye kortet er Oblivion GOTY og der merket jeg tydelig at det faktisk var en forbedring, men Oblivion er vel ikke best egnet til å finne ut hvor oppsettet mitt "max-er".

Jeg har en Packard Bell Ixtreme Gold 6690, med enkelte oppgraderinger. (Yes, jeg vet PB er no skit. Jeg lovte megselv å aldri kjøpe PB igjen etter min første pc i '96...men jeg syntes dealen på denne var så god for et par år siden at jeg kjøpte den likevel.)

CPU: Athlon 64, 2.2 GHz 3700+ (San Diego S939, om det har noe å si)

HK: MSI MS-7168

Chip: AtiRadeon Xpress 200/1100/1150 AMD Hammer (= kaudervelsk i mine ører)

RAM: 2x 1GB DDR PC3200 (3-3-3-8 @ 200MHz)

GPU: Asus EAH4850 TOP/HTDI/512M

I min søken etter å finne ut hvorfor ytelsen ikke er så god som jeg trodde den skulle være (kan jo hende jeg leter etter noe som ikke er der...men SÅ liten endring fra x600 til 4850 liksom...) så kom jeg over noe i Everest som fikk meg til å tro at kortet muligens kjører PCI-Express x8, selv om HK skal støtte x16. Kjørte GPU-Z og fant noe mystifistisk der også:

297502.jpeg

"PCI-E x16 @ 8x" - slik som jeg leser det så kjører skjermkortet mitt bare på x8, eller?

Om så er tilfelle, hvordan kan jeg fikse på det? Må jeg våge meg inn i BIOS eller noe slikt?

Prøvde forøvrig 3DMark06 for første gang i dag - score 6221

(bilde av scores her)

Et eller annet sted i tallmaterien som jeg kikket gjennom etter 3DMark-testen så jeg 8-tallet dukke opp i forbindelse med skjermkortet igjen der jeg ville regnet med at det skulle stå 16, men når jeg sammenlignet min score med noen andres med mer eller mindre lik CPU og GPU så virket min score helt kurant.

Noen som kan fortelle meg om jeg har oppdaget en horribel bremsekloss eller om alt kjører som normalt?

Og sånn til slutt; HVOR crappy er prosessoren min egentlig? Trodde den fortsatt kunne sparke bittelitt fra seg jeg, men jo mer jeg leser meg opp på pc-fronten desto svakere virker den.

[/roman]

Endret av Svennulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8x på skjermkortet skal ikke ha så mye å si. det har mere å si at du har et gammelt oppsett ellers. og spill som er designa for dualcore vill fungere elendig på singlecore.

for å finne ut om det faktisk er resten av systemet som er flaskehals og problemet ikke ligger et annet sted skal du ikke ha noe serlig ytelsefall av å sette opp oppløsninga. effekter å sånt oppfører seg uprediktebart, så det å sette kvalitet fra low til midium eller high vil ha variert effekt.

strømforsyning er også en faktor. om denne er under gjennomsnittet dorlig så vil du få problemer.

Lenke til kommentar
8x på skjermkortet skal ikke ha så mye å si. det har mere å si at du har et gammelt oppsett ellers. og spill som er designa for dualcore vill fungere elendig på singlecore.

for å finne ut om det faktisk er resten av systemet som er flaskehals og problemet ikke ligger et annet sted skal du ikke ha noe serlig ytelsefall av å sette opp oppløsninga. effekter å sånt oppfører seg uprediktebart, så det å sette kvalitet fra low til midium eller high vil ha variert effekt.

strømforsyning er også en faktor. om denne er under gjennomsnittet dorlig så vil du få problemer.

8X på PCI-E 2.0 har ikke så mye å si, men 8x på PCI-E 1.1 blir straks verre.

Du har sjekket at du ikke har andre PCI-E sloter på hovedkortet som du kunne brukt?

Noen hovedkort har slotter som er litt tregere for Crossfire bruk slik som P35 og den 3 sloten på X38 og X48 hovedkort.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen min er en Corsair VX 550W som jeg satte inn sammen med det nye skjermkortet mitt så strøm skal ikke være noe problem.

Hovedkortet mitt er et ORION MS-7168 Ver. 0.A (på div "pc-specs"-programmer står det v1.0) og det ser slik ut , med andre ord kun 1 PCI-E 16x slot.

Det med at det kanskje ikke er PCI-E 2.0, fikk meg til å lete litt rundt...og jamenn kan det ikke se ut som om synderen ligger der:

297787.jpeg 1.0!!

Litt leting rundtomkring så ut til å si det samme; at chipsettet mitt er "Compliant with the PCI Express 1.0a Specifications".

Så, hva betyr det? At jeg ikke har noen sjanse til å benytte meg av 2.0 (eller x16?) med dette hovedkortet?

Går det an å fikse dette med en driver-/biosoppdatering, eller er det et uoverkommelig hardwareproblem?

Endret av Svennulf
Lenke til kommentar

Hmmm snublet over noe spennende på specsene dine: "PCI Express-grensesnitt:

* 1x16 grafikkgrensesnitt som kan deles opp i to mindre koblinger som kan brukes av andre enheter

* 1x1 PCI Express flerbrukskoblinger

"

Som du ser, så er 8x det du har etter delingen, hva du deler med vet jeg ikke men finnes det integrert skjermkort? I så fall er det noen måte å slå det over på i BIOS?

Hvis ikke må du nok skrote Packarden ja :p

Lenke til kommentar

Gir opp...

Mest relevante jeg fant i den (heller spinkle) BIOS'en min var "Internal Graphics Mode". Valg mellom UMA og DISABLE. Stod på UMA, jeg endret til DISABLE, men fortsatt kjører kortet mitt x8.

Det eneste andre relevante jeg fant var valg for primary graphics eller noe i den duren. Stod på AUTO, eneste andre valg var INTERNAL *NOE*, så den regnet jeg med det var lite vits i å endre.

Andre spor av integrert skjermkort finner jeg ikke så om mitt 4850 på et eller annet vis deler x16-dingsen med noe, aner jeg ikke hva det er.

Alt er vel ikke helsvart da. Som dere begge var inne på, så er ikke 2.0 x16 et must. Såvidt jeg skjønner nå, etter mye lesing og googling, så er det ingen skjermkort som klarer å utnytte 2.0 x16 fullt ut og få skjermkort som max'er 1.0 x16.

Kom over denne testen som vel egentlig viste at testeksemplene HD3850 og 9900GX2 stort sett kjører nært opptil maksimum på både PCI-E 2.0 x8 og x4. Så om det betyr at mitt 4850 kjører nært opptil maksimum på PCI-E 1.0 x8, er det vel levbart. (om ikke det med færre watt på 1.0 i forhold til 2.0 slår kraftig ut da, men strøm skjønner jeg meg ikke noe på uansett)

Siste lille håpet mitt er å finne en BIOS-oppdatering jeg tør å kjøre (ikke så lett når jeg er BIOS-fersking, oppdateringene PB sender meg til på support-sidene ikke ser ut til å være til rett HK-versjon og jeg ikke finner mitt HK på MSIs supportsider) og så håpe at det dukker opp nye innstillingsmuligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...