Joffer Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Bygget meg en HTPC og lurer litt på hva jeg bør velge av codecer til det jeg ser på av film/tvserier: * TVserier - XviD, typisk 624x352 * TVserier - x264, 720P * Film - DVD (mpeg2) * Film - x264 720P * Film - x264 1080P (blir nedskalert av skjermkort i fullscreen) Vanligvis på min vanlige PC (ikke htpc-en) har jeg installert xvid-codec 1.1.3, coreavc av nyere dato, og powerdvd for å kunne se filene. Har 720P prosjektor så har for det meste sett DVD og xvid via xboxen (den gamle med xbmc) før, men nå er HTPC i hus, koblet til en 720P prosjektor: Spec: * AMD X2 4850e 2.5GHz * 4GB DDR2-800 * Windows Ultimate x64 * MSI AMD780G chipset med integrert Radeon 3200HD * Asus ATI Radeon 3450HD i Hybrid CrossfireX med driver v8.11 * 720P prosjektor - koblet med HDMI i HTPC (ATI3450) * Media Player Classic er favorittavspiller (får se på media-center software siden, best bilde først, funksjonalitet siden) Og jeg kan jo installere de samme codecene og sikkert være fornøyd, men når jeg først er i gang ønsker jeg jo at bildet skal bli best mulig. Og da kommer jeg jo kanskje ikke utenom ffdshow-tryout og eventuelt avisynth...? Flere spørsmål: * Bør jeg fortsette å bruke xvid/coreavc/powerdvd codecene for selve dekodingen og bare bruke ffdshow til post-prossessering/filter? * xvid/coreavc har ihvertfall noen ekstra oppsjoner en kan aktivere. Noe man i så fall bør aktivere, eller er det best å la ffdshow gjøre jobben? * Er det noe å få ut av å bruke ffdshow post-prossessering/filter på 720P/1080P filene? * Regner med at deinterlacing bør være tingen for 1080i * Noen som har noen gode guider/howto/oppsett for å forbedre - xvid-avspilling som er i 624x352 oppløsning (typisk tvserie-xvids) - dvd avspilling - HD materiale (720p/1080p) Endret 2. desember 2008 av Joffer Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 uten at jeg orker å lese igjennom hele posten din svarer jeg CCCP http://www.cccp-project.net/ Lenke til kommentar
Joffer Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 (endret) Codec-packs er roten til alt ondt. Men kan jo sjekke pakka og se på innstillinger. Men tar gjerne imot andre svar Update: Da har jeg testet CCCP og det gav meg akkurat det samme som før, dvs som jeg har det på den vanlige PCen min. Avspiller alt, men ikke noe mer. Og når jeg sier ikke noe mer, så er det jo fordig jeg er ute etter å utnytte CPU-kraften (evt gpu) til å forbedre bildekvaliteten på filmene/tvseriene. Så hadde vært fint med litt mer tips/hjelp Endret 2. desember 2008 av Joffer Lenke til kommentar
Venesis Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Mastiff har skrevet noen gode artikler på hw.no om akkurat dette. http://www.hardware.no/artikler/?q=mastiff%20htpc De fleste av programmene, codekene og filterene han nevner der finnes i oppdaterte versjoner, så du burde absolutt ta en kikk på de! Apropos Media Player Classic. Bruker du Vista eller XP? Dersom du bruker Vista, kan det være verdt å bytte ut MPC med den nye Media Player Classic - Home Cinema (MPC-HC) Den har bedre støtte for Vista og EVR (Enhanced Video Renderer) samt flere forbedringer og funksjoner, etter at utviklingen av MPC stoppet. http://mpc-hc.sourceforge.net/ Lykke til med HTPC! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå