Gå til innhold

Den store DFI tråden! LANPARTY MI P55-T36 på testbenken!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
har du noe peil på å mye NB frekvensen tåler? den er på 2025mhz nå.

jeg fikk klokka ned HT linken et hakk. istede for å endre det jeg trodde var HT link MP'en, så satte jeg HT link frekvensen til 1600mhz i bios. det funker som en divider, for nå går den på 1800mhz. dvs jeg tester den ut på 225 fsb.

mer oppdatering:

jeg fant ut hvorfor maskina ikke boota etter det første forsøket jeg hadde. jeg satte ned MP'en på NB frekvensen uten å redusere HT linken samtidig. NB frekvensen må vistnok være samme som eller høyere enn HT linken. jeg har nå satt ned begge til 8x/1600mhz slik at de effektivt ligger på 1800mhz ved en fsb på 225mhz. dermed er det klart for å teste cpu mer.

men jeg kommer ikke til å stresse, jeg vil spille fallout og ikke prime i mange dager, så jeg tar det gradvis. flere oppdateringer følger helt sikkert.

Fremgangsmåten du beskriver minner meg veldig mye hvordan jeg klokket med det hovedkortet når jeg først fikk den i posten, men det blir mer og mer gøy etterhvert som du lærer hva som er hva. Min FXBen har ligget på hylla i par måneder nå, men skal snart benche med den igjen. Har bestilt tørris i dag og 940BE kommer i posten i morgen :)

Lenke til kommentar

jeg sliter med at maskina rebooter når jeg stresstester i prime95.

og dersom jeg drar opp volten mot 1,4v så blir det for varmt. dvs, jeg kan selvsagt lufte og trikse med ei bordvifte og slikt for å få ned tempen, men jeg vil heller ha en stabil 24/7 clock som takler varme rom. når man er på lan så kan det fort bli noen grader varmene enn vanlig.

driver å tester med 230*15 nå. ser ut som det er tempen som blir den store fienden her. litt skuffende egentlig. samme problemet som med 9950'n. den klokka 200mhz med stock volt, men for å komme høyere så måtte den ha så mye mer volt at det ble latterlig varmt.

skal vel være glad om jeg klarer 3500 til daglig. målet på 3600 kan jeg nok bare drite i utenom til benching. skulle ønske jeg hadde råd til et brukbart vannkjølesystem.

edit: nå har jeg fått den stabil på 3450mhz. 12 timer prime95 :). men selv med bare 0.05v økning så gikk tempen opp på over 70 grader ved normal romtemperatur. det skal bli en utfordring å få den opp over 3500mhz til 24/7 bruk.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar
jeg sliter med at maskina rebooter når jeg stresstester i prime95.

og dersom jeg drar opp volten mot 1,4v så blir det for varmt. dvs, jeg kan selvsagt lufte og trikse med ei bordvifte og slikt for å få ned tempen, men jeg vil heller ha en stabil 24/7 clock som takler varme rom. når man er på lan så kan det fort bli noen grader varmene enn vanlig.

driver å tester med 230*15 nå. ser ut som det er tempen som blir den store fienden her. litt skuffende egentlig. samme problemet som med 9950'n. den klokka 200mhz med stock volt, men for å komme høyere så måtte den ha så mye mer volt at det ble latterlig varmt.

skal vel være glad om jeg klarer 3500 til daglig. målet på 3600 kan jeg nok bare drite i utenom til benching. skulle ønske jeg hadde råd til et brukbart vannkjølesystem.

edit: nå har jeg fått den stabil på 3450mhz. 12 timer prime95 :). men selv med bare 0.05v økning så gikk tempen opp på over 70 grader ved normal romtemperatur. det skal bli en utfordring å få den opp over 3500mhz til 24/7 bruk.

Hvilke luftkjøler bruker du? Stock?

Du må regne med maks 3500MHz for 24-7 med luftkjøling. Jeg har nå fått min ny 940BE, men den klokker dårligere på vann enn den jeg solgte :( Den klokker likt opp til 3,7GHz så blir det vanskeligere med denne. Har til og med ikke klart å komme til 4GHz engang, i motsetning til den forrige.

Den jeg fikk nå er samme stepping som 720BE jeg har sett, CACZ AC0904DPMW. Primet i 10 timer på 3,4GHz med spenning redusert ned til 1,24. Klokket NB og HT til 2,2GHz nå og en kjerne feiler etter par timer hele tiden. Har vannkjøling og W7 btw.

Spirre, husker du stepping på din?

UT X58 nyheter:

Primet 3,2GHz (20x160) @1,136V og stabilt i 8 timer med stock luftkjøler. Har det som 24/7 eksamenskrivingshastigheter, tør ikke å klokke mer mens jeg skriver eksamen i tilfellet jeg får BSOD midt i en setning. Har skrudd av varmeanleget og vinduene er åpent pga 2 klokkede maskiner, likevel er det varmt her.

_sindre_, hvilke hastigheter får du med din UT X58? Jeg har skrevet ned noe settings for en grei 3,8GHz overklokk som er bra å bygge på, hvis du er interessert. Gjelder egentlig for alle som har X58 her.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

nei steppingen gadd jeg ikke skrive ned, da jeg fikk beskjed om at det hadde mindre å si nå en før i tiden (dvs barton mobile socket a moroa) når jeg kjøpte 9950'n. men jeg tror den var omtrent lik din. får se om jeg gidder å sjekke en dag.

luftkjøleren er en thermaltake big typhoon med mist vifte @ ~1200rpm. se specs i profilen for full kjøleinfo

jeg skal teste mer å se om jeg får den opp 5mhz til på fsb. jeg liker ikke uhele tall, enda en grunn til at jeg digger dfi, de er flinke til å holde fsb'en på runde tall.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Da har jeg blitt ferdig med eksamener, dro til nabobyen for å hente 8kg tørris som jeg har bestilt, det som var igjen av den var ikke mer enn halv kilo, lol. De får en levering på fredagskveld, mens jeg kan først hente den på mandag. Men jeg fikk det som var igjen gratis, var nokk til litt over en halvtime med klokking :) Må si det er hard work å være alene og passe på å fylle på tørris, og tenke og endre på innstillenger. Alle venner jeg har her ikke forstår, og vil gå lei av det på en halv time.

Uansett, første overklokking med ekstrem kjøling, brukte min favorit DK 790FXB-M2RSH og en ikke så favorit stepping av en Phenom2 940BE. Brukte en del tid på å finne ut hvordan jeg skal få lavest mulig temperaturer, også litt overklokking på slutten til det var ikke mer tørris igjen. Jeg glemte faktisk å ha isolasjon på oversiden av røret, men det gikk bra :p

post-58106-1242146864_thumb.jpg post-58106-1242146882_thumb.jpg

post-58106-1242147051_thumb.jpgpost-58106-1242147061_thumb.jpg

post-58106-1242147087_thumb.jpgpost-58106-1242147095_thumb.jpg

post-58106-1242147108_thumb.jpgpost-58106-1242147120_thumb.jpg

post-58106-1242147129_thumb.jpgpost-58106-1242147139_thumb.jpg

post-58106-1242147147_thumb.jpgpost-58106-1242147155_thumb.jpg

Phenom2 940BE som ikke ville over 3,8 på vann kunne nå klokkes til 4,4GHz, og klare en 1M Super Pi, bootet også inn på 4,5GHz, men da gikk jeg tom for tørris og temperaturen var allerede på vei oppover så det klikket mens jeg lagret screenshottet. Bruker også en jalla Windows 7, en av de første, som jeg egentlig installerte på en Core 2 Duo med tilsvarende intel drivere, lol.

Nå skal jeg installere en fersk og ny W7 RC1, AMD overdrive, dra til større byen og kjøpe 8kg tørris på stedet, så skal jeg prøve å nå 4,6GHZ med den cpuen. Ønsker jeg ikke solgte min forrige Phenom som klarte 4,3GHz på kald vann, den ville sikkert klare 4,6 her med en gang.

De settings for 3,8GHz med X58 og Ci7 920 Expensive Edition er:

QPI Frequency: 4,8GT/s (x38)

DRAM Frequency: 8x

UnCore Frequency: 16x

CPU Non.Turbo Clock Ratio: 19

BCLK: 200MHz

DRAM Bus Voltage: 1,65V

CPU VTT Voltage: 1,28V

Vcore: 1,275 (avhengig av hva din cpu liker og om du har HT on eller off)

Synes også at det uber lav spenning/høy freekvens oppsettet jeg kjører nå er veldig stabilt, kan skrive ned settings for det neste gang jeg er i bios.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar
en kamerat lurer på å kjøpe et dfi kort til intel platformen. men han vil ikke investere i I7 enda, så da blir det x48 istede. hvilket av dfi korta vil dere anbefale?

Hva med AMD? (skriver med tørris nå så blir kort). De jeg likte er P45 både UT P45 og DK P45, men UT var luksus og jeg likte den best. De er bedre for overklokking enn X48 slik jeg skjønte det.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen og gratulerer med 17e mai! Da kan jeg vise de resultatene jeg fikk med tørris. Det er desverre slik at jeg bare fikk tid til å benche med AMD, og ikke Intel. Forsøket med Intel ble avbrutt på grunn av dårlig isolasjon og kondens, så fikk jeg aldri tid til å gjennopta den før resten av tørrisen har fordampet seg.

CPU-Z validering på 4944MHz og umulig å få til 5GHz, men etter mye prøving og feiling - no go. Skjønner også ikke hvorfor de står rejected. Er også kun en kjærne aktivert, maks validering med 4 kjerner er på 4500MHz.

post-58106-1242584530_thumb.jpg

post-58106-1242584553_thumb.jpg

post-58106-1242584569_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ikke mye liv her nå, men i tilfellet jeg får nokk oppmerksomhet, så lurer jeg på hvor stor interesse det er for AM3 UT 790FXB-M3eH7?

Det er noen brukere rundt om i værden som har eksemplarer av denne til testing, men det er foreløpig uklart om den skal settes i masseproduksjon. Synspunkter?

post-58106-1245673390_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Største forskjell fra 790FX(B) M2RS vi har nå er jo DDR3 støtte. DK790FXB M3H5 med DDR3 støtte er ute for en stund nå, men dette her er snakk om UT utgave med bedre kjøleløsning av NB/SB/PWM, bedre PWM ut ifra det jeg finner på nettet (6+1 mot 4+1 som vi har på DK), bedre audio (kanskje), bedre justeringsmuligheter i BIOS, to ekstra SATA porter, støtte for ABSII for de som bruker den, sikkert flere USB porter og noen andre porter (?), og ikke minst luksusfølelse av en UT hovedkort :)

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

skulle gjerne sett usb 3 på dette kortet. men det er vel enda en liten stund til det begynner å bli standard.

ellers så virker det som de har bare oppgradert et hakk i forhold til 790fx. jeg tviler på at jeg kommer til å oppgradere til ddr3 enda på en stund. egentlig vil jeg ha bedre kjøling slik at jeg får klokka mer. mene lommeboka sier nei. og egentlig fornuuften også, jeg har helt ok ytelse til det jeg bruker maskina til nå om dagen. vi får se til vintern.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjapt spørsmål: Noen flere som har UT T3eH8 som har usansynlig lang boottime? Jeg målte nå og brukte faktisk 54 sekunder fra jeg trykket på knappen til den runde loade greia ved musepekeren var ferdig med å snurre. Og i går installerte jeg SSD og gjorde fresh install av Win 7 Pro. Booten av windows tar bare 10-12 sekunder, men før det går det MONGO tregt og jeg synes det er fullstendig uakseptabelt med tanke på hardware (i7 @ 3,3 GHz, 6 GB 1600 MHz OCZ ram og Corsair Performance64 SSD).

Lenke til kommentar

Har virkelig gått BIOSen etter i sømmene, men finner ingen slik funksjon, eller noe som ligner. Men fikk også fjernet at den backer up til CMOS under start og sparte et par sekunder der og så er nede i 40 sek nå, men selv langt fra hva jeg ville forventet etter jeg satt inn SSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...