MailMan13 Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Finnes de diskett-stasjoner som leser 720k disketter i handelen i Norge? Har ca 500 disketter med Amiga-stæsj på som jeg gjerne skulle tatt backup av (de begynner å gå ut på dato), helst til en cd, men da trenger jeg jo å få lest dem inn på pc'en... Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Hvis de er samme fysiske størrelse, men med "low density", altså 720k, så vil vel en vanlig diskettstasjon kunne lese dem? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 tror du kan stappe i de inn i en vanlig pc, prøv med noe som det ikke gjør at blir ødelagt Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 5. april 2003 Forfatter Del Skrevet 5. april 2003 Nei, jeg kan ikke det, jeg får noe I/O Error: Sector 1 not found... osv når jeg prøver med floppy'en min,( lager image med "$ cat /dev/fd0u720 > image.raw") Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Jeg har brukt masse 720K disketter pga en spesiell computer som krever dem. De er jo fullt kompatible med en vanlig PC, vil tro at alle 1.4MB diskettstasjoner er kompatible med 720K. Det som derimot er forskjell er jo filformatet. Jeg har fra pålitelige kilder at Amiga floppier er 880KB, og det er plent umulig å få en PC til å lese dem. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 i BIOS kan du velge størrelsen på diskene Lenke til kommentar
talisar Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Amiga bruker jo et helt annet format på diskene enn PC gjør.. tror ikke pc floppystasjoner fysisk kan lese amiga disker.. samme som at de ikke kan lese c64 disker i 5.25 floppyer. Du får dog kjøpe kontrollere som gjør at du kan lese disse (var en som pasta dette i en annen tråd på forumet her en gang) Lenke til kommentar
HunterExtreeme Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 -Samtlige 1.44 MB floppystasjoner kan lese 720 KB floppydisker. -C64 bruker 800kb format på floppydiskene. -En 1.44 MB floppydisk har ett firkantet hull oppe i hvert hjørne. Om du setter en tape bit over det venstre hullet, vil du plutselig ha en floppy som bare kan lagre 720 kb. Og PCèn vil fortelle deg at dette er en original 720 kb disk. En original 720 kb floppydisk har ikke hull i venstre hjørne. Om du tar en batteri drill og borrer hull oppe i venstre hjørnet, vil du plutselig kunne lagre 1.44 MB på denne. Og systemet vil betrakte denne som en ekte 1.44 MB floppydisk. Jeg vil tro årsaken til at du får opp feilmelding "sector 1 not found" Er at disk layouten på en PC og C64 floppy, er helt motsatt av hverandre. Dvs. Sectorene 0 og 1 er lagret forskjellig på disken. En PC BIOS inneholder ikke instrukser som gjør at den er i stand til å lese C64 floppi disker. Men det finnes software som gjør det mulig. Men om du har en gammel floppy stasjon til C64, så kan den kobles til PCèn ved hjelp av en spesial kabel, og software. Lenke til kommentar
talisar Skrevet 5. april 2003 Del Skrevet 5. april 2003 Viktig åikke blande amiga og commodore 64 disker her nå C64 disker var 5.25" og hadde 170KB pr side , var dobbeltsidige. Amiga disker er 3.5" disker (720KB formatert med pc hardware og 800 KB? formatert med amiga hardware). Det er vel antageligvis bare snakk om pressing av disken for amiga antar jeg? Skal ikke uttale meg helt sikkert.. mulig amiga floppyer leser og skriver på områder innenfor og utenfor det pc floppys flytter lesehodet for å få de ekstra 80K'ene. Jeg vet hvertfall du må ha hardware for å lese det og ikke software. (det er mulig det holder med bios / firmware) C64 disker har jeg lest via en fin kabel og kunne jobba mot på en orginal 1541 drive på pc. Se her for en info om å lese amiga disker på pc: http://cloanto.com/kb/3-118.html Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 6. april 2003 Forfatter Del Skrevet 6. april 2003 Jeg får det fremdeles ikke til, lav-nivå formatering av disketter går tilsynelatende greit med både 9, 15 og 18 sektorer pr spor (720, 1200 og 1440), men skriving/lesing etterpå funker bare med 1200K og 1440K diskene. Den artikkelen var ikke særlig motiverende... Lenke til kommentar
Mawrick Skrevet 25. mai 2003 Del Skrevet 25. mai 2003 Er nok redd for at du er nødt til å bruke en Amiga for å lese amiga-diskene, da disketstasjonene som er brukt på amigaen ikke er lik de som er benyttet på pc, dette gjelder også 1.44 disketstasjonen som er brukt på amiga 4000 (selv om escom ved en feil produserte noen med pc-disketstasjoner, som gjorde at de ikke "startet av seg selv" når du satt i disketten). Det er en mulighet for å lese de på en pc, men da må du nok invistere i en floppy-controller som jeg mener heter catweasel, noe info her: http://www.geocities.com/the_astronomical_...ry/catweasl.htm uten dette går det nok heller dårlig, da det er fysisk umulig for en pc-floppy å lese amiga disker (uten catweasel), andre veien er en annen sak..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå