Gjest Slettet+90817234 Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Hei! Jeg regner med at dette er det mest passende stedet å skrive inn dette innlegget. Jeg lurer på om noen vet særlig om konsekvensene for kongekrabba og dens enorme matlyst? Den ser ut til å etterlate seg ørken hvor enn den går, men hva vil dette føre til? Korallrevene forsvinner, dyrearter forsvinner, fiskene... dør ut? Det er litt vanskelig å forutse, men hva er trolig? Endret 1. desember 2008 av Slettet+90817234 Lenke til kommentar
storkers Skrevet 2. desember 2008 Del Skrevet 2. desember 2008 det er nokk fårtidlig og vite noe helt sikkert,men det går hardt ut over tareskogen iallefall som er viktig får at fisken ska finne mat.en artig ting er jo det at torsken spiser småkrabbe ved skallskifte noe som jeg tror gjør den veldig fin i kjøttet. hva mener du den gjør med korallrevene? Lenke til kommentar
JosteinS Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Ved å google litt fant jeg en del info om temaet. Sitat WWF.no Effekter på økosystemetKunnskap om artens langsiktige økologiske og økonomiske konsekvenser er tilnærmet ikke-eksisterende. Det krever betydelige ressurser over lang tid for å påvise disse effektene, og man vil trolig ikke vite det fullstendige omfanget før om flere tiår - og da kan det være for sent å iverksette tiltak. Foreløpige resultater fra forskere ved HI og NFH har påvist at krabben trekker inn i gyteområder og spiser både rognkjeks- og loddeegg, noe som på sikt kan få store konsekvenser for rekrutteringen. Man vet også at kongekrabben endrer strukturen i bunnfaunaen. Dykkere rapporterer om enkelte områder som er mer eller mindre rensket for andre dyr som haneskjell, sjøstjerner og endel fastsittende organismer. Kongekrabben har dessuten stor appetitt og spiser det meste, og det er derfor stor fare for at den kan være en betydelig konkurrent til fisk og andre arter som ernærer seg av bunndyr. Det må derfor umiddelbart igangsettes tiltak for å forhindre videre spredning og for å redusere populasjonen der den har etablert seg. Store ødeleggelser for fiskerne Den mest tydelige og dramatiske effekten av kongekrabbe sålangt har vært bifangst i fiskeriene. Hundrevis av fiskere har fått garnene og linene sine ødelagt av krabbene, og den har skapt store problemer for fiskere som fisker etter torsk og rognkjeks. Til tross for dette er det store begrensninger på kongekrabbefisket både i Norge og Russland! Jeg er ingen fan av subsidier fra det offentlige, men kongekrabbefiske burde vært fritt og subsidiert! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+90817234 Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 hva mener du den gjør med korallrevene? Vel, det virker som om den eter opp alt i sin vei! Jeg leste på Havforskningsinstituttets nettsider, der det sto litt om krabbens store appetitt. Den har jo vært på TV2-nyhetene også. Til tross for dette er det store begrensninger på kongekrabbefisket både i Norge og Russland! Jeg er ingen fan av subsidier fra det offentlige, men kongekrabbefiske burde vært fritt og subsidiert! Ja.. Det sitatet du fant kan ha vært en måte å vinkle det på slik at ikke skulle høres så ille ut, hehe. Det er nok ikke verdt å beskytte kongekrabba så mye hvis den til gjengjeld ødelegger alt av sjøliv langs kysten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå