Gå til innhold

Tippeligaen 2009! [Status: Sesongslutt]


Latias

Anbefalte innlegg

Javel? Årets beste supporterkamp var Brann - Odd. Da var det impulsive hatsanger, tifoer og en herlig atmosfære og lydnivå. At dere jevnt over har vært bedre i år, skal jeg ikke si noe på.
Det var faktigst en forferdelig kamp supportermessig. Aldri hørt så lite synging og så mye fokus på det andre lag. Det er bra med et engasjement og noe rivalisering, men det er en ukultur som skapes på Brann stadion. Håper forøvrig rivaliseringen fortsetter, og utvikler seg til noe mer enn et midlertidig hatoppgjør, noe som ville vært spennende og positivt for oss Odd supportere. :)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-D7I5Gr2
Bergen har like mange studenter som Trondheim

Meget feil.

Trondheim er desidert(med null tvil) Norges største studentby.

 

Dere er "træge" og fester dermed ikke så mye. Helt greit. Jeg har hørt at noen vil ha fest, men de var sikkert blant de 100+ som festet.

I mitt lange trønderliv har jeg aldri opplevd disse træge trønderne du snakker om. Når det kommer til katogorien festing altså. Men så har jeg ikke vært trondheimer mer enn 4 år heller da.

(men er jo fult av folk ut hver eneste helg)

Lenke til kommentar
Javel? Årets beste supporterkamp var Brann - Odd. Da var det impulsive hatsanger, tifoer og en herlig atmosfære og lydnivå. At dere jevnt over har vært bedre i år, skal jeg ikke si noe på.
Det var faktigst en forferdelig kamp supportermessig. Aldri hørt så lite synging og så mye fokus på det andre lag. Det er bra med et engasjement og noe rivalisering, men det er en ukultur som skapes på Brann stadion. Håper forøvrig rivaliseringen fortsetter, og utvikler seg til noe mer enn et midlertidig hatoppgjør, noe som ville vært spennende og positivt for oss Odd supportere. :)

Her er vi uenig. Jeg synes det var en fantastisk kamp (både supportermessig og på banen), som naturligvis ble preget av sist hendelse da lagene møttes. Hat-sanger er forøvrig våre forbilder i England best i verden på - så for en anglofil er hat-perspektivet en viktig faktor. Og hatet på tribunen smittet tydeligvis over på spillerne - for det var en tenning i laget som ikke jeg har sett resten av sesongen iallefall.

 

Lite synging? Ja, det ble ikke så mye Brann-sanger, men det var da vitterlig en del hat-sanger.

 

Og du kan bare ta det med ro, Brannfansen kommer ikke til å glemme - og det er slik "hat" starter i fotballen.

Lenke til kommentar
Javel? Årets beste supporterkamp var Brann - Odd. Da var det impulsive hatsanger, tifoer og en herlig atmosfære og lydnivå. At dere jevnt over har vært bedre i år, skal jeg ikke si noe på.
Det var faktigst en forferdelig kamp supportermessig. Aldri hørt så lite synging og så mye fokus på det andre lag. Det er bra med et engasjement og noe rivalisering, men det er en ukultur som skapes på Brann stadion. Håper forøvrig rivaliseringen fortsetter, og utvikler seg til noe mer enn et midlertidig hatoppgjør, noe som ville vært spennende og positivt for oss Odd supportere. :)

Owned. :)

 

 

 

Det har ikke bare med dominans gitt. Det har også med at familier flytter ut fra byer eller at man har familie som bor der.

For min del var det ingen lag i området som var gode da jeg begynte å interessere meg for fotball. I tillegg var jeg mange ganger i Trondheim i året og jeg har alltid elsket den byen. Derfor har Rosenborg fått sin plass i mitt hjerte. (I tillegg har mamma og pappa og bodd der.)

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar
Meget feil.

Trondheim er desidert(med null tvil) Norges største studentby.

Det er 27 000 studenter i Bergen. Var det 30 000 i Trondheim?

 

I mitt lange trønderliv har jeg aldri opplevd disse træge trønderne du snakker om. Når det kommer til katogorien festing altså. Men så har jeg ikke vært trondheimer mer enn 4 år heller da.

(men er jo fult av folk ut hver eneste helg)

Jeg har også festet i byen, og var et argument mot at det ikke var en nevneverdig feiring etter RBK-gullet. Det kom forøvrig fra en trønder.

Lenke til kommentar
Jeg har også festet i byen, og var et argument mot at det ikke var en nevneverdig feiring etter RBK-gullet. Det kom forøvrig fra en trønder.

Hva faen har generell festing i byen å gjøre med feiring av et gull?

Ingenting, bort sett i fra at byen er bra å feste i. Det var dere som sa at studentene står for festingen, siden dere var "træge trøndere"

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, det en viss sannhet i utsagnet om træge trøndere.

Og når det er sagt at Kjernen velger å identifisere seg med ultraskulturen betyr ikke at alle på tribunen er ultras. Jeg vil påstå at de som er med i Ultras Nidaros er de eneste som kvalifiserer til å kalle seg ultras på Øvre Øst.

Vi sliter ganske mye med å få med folk som hopping og slikt, men det kommer seg.

Kort og godt, at vi er ultrasinspirerte betyr ikke at alle er ultras og kommer til å hoppe og sprette rundt i Trondheim sentrum natt til en vanlig arbeidsdag.

Her kommer igjen samme innrømmelse. Dere er "træge" og fester dermed ikke så mye. Helt greit. Jeg har hørt at noen vil ha fest, men de var sikkert blant de 100+ som festet.

 

Ja, dere er en tregere, blendahvit versjon av Ultras, vi er en dårligere versjon av den anglofile kulturen. Forskjellen på oss er at vi har høyder, både på og utenfor kamp.

 

Bagh: Kilder på at det finnes flere RBK-fans utenom byene? Jeg studerer selv i Lillehammer, som er i et veldig RBK-preget fylke, utenom de fra Dokka som nevnt. Dette er også trenden sørover på kartet. Jeg har familie i Grimstad, der holder de med RBK, og DJ_Dark er et bevis på at også noen (som jeg tror er mange) holder med RBK også i Oslo/Akershus. På togturen til Lillehammer etter kampen var det folk som gikk av på alle mulige stasjoner på vei til Oslo. Noe som er logisk med RBK-dominansen de siste 15 årene.

 

Brann er mer lokalt forankret, men også her har vi våre få utvalgte (Dokka).

 

Det at vi er trægere går ikke på det fysiske, men mentaliteten til den enkelte trønder. Det er en ting som er vanskelig å beskrive for noen som ikke er født og oppvokst her, men jeg prøver likevel (jeg må være totalt blåst i hodet). Vi er mer laidback på et vis.

 

Nei, kilder på at det er flere tilreisende på RBK-kamp enn Brann-kamp. Ikke antagelser.

 

Jeg har også festet i byen, og var et argument mot at det ikke var en nevneverdig feiring etter RBK-gullet. Det kom forøvrig fra en trønder.

Hva faen har generell festing i byen å gjøre med feiring av et gull?

Ingenting, bort sett i fra at byen er bra å feste i. Det var dere som sa at studentene står for festingen, siden dere var "træge trøndere"

 

Nå vrir og vender du på to helt uavhengige utsagn hvor du tolker begge feil.

Studentene bidrar til å gjøre Trondheim til en bra by å feste i.

Trægheten svarte jeg på i forrige post.

EDIT; ble visst samme post.

Endret av Bagh
Lenke til kommentar
Nå vrir og vender du på to helt uavhengige utsagn hvor du tolker begge feil.

Studentene bidrar til å gjøre Trondheim til en bra by å feste i.

Trægheten svarte jeg på i forrige post.

Dere er mer laidback. Derfor fester dere mindre. Nok en innrømmelse?

 

Så dere er laidback, men dere hjelper studentene å feste? Eller er dere laidback, men vil ha en RBK-fest? Eller er dere laidback, og derfor ikke vil ha en RBK-fest?

 

Nei, kilder på at det er flere tilreisende på RBK-kamp enn Brann-kamp. Ikke antagelser.

Så du sier mine antagelser er missvisende? I så tilfelle antar jeg at du har kilder på det motsatte? Siden SSB og andre statistikk-selskaper ikke har ført noen statistikk jeg kunne finne, blir det naturligvis antagelser. Utenom denne der det også ble arrangert tur fra Oslo, som får meg til å lure. Selv om du naturligvis vil hevde at det er mange trøndere der.

 

I tillegg kjøres det busser/tog fra Steinkjer/Levanger og andre steder i Trøndelag.

 

Sist jeg sjekket var det flere mennesker i Trøndelag (419 413) enn i Bergen og omland (379 681) - der den "tilreisende Brann-fansen" er fra (vel, der og Dokka). Det kommer ikke folk på kamp fra Voss, Nordhordland, Sunnhordland og Hardanger. Vi kjører ikke "fotball-tog" fra Voss, som dere gjør i Trøndelag. I så måte faller argumentet om overlegent flertall i befolkningen bort.

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar
Nå vrir og vender du på to helt uavhengige utsagn hvor du tolker begge feil.

Studentene bidrar til å gjøre Trondheim til en bra by å feste i.

Trægheten svarte jeg på i forrige post.

Dere er mer laidback. Derfor fester dere mindre. Nok en innrømmelse?

 

Så dere er laidback, men dere hjelper studentene å feste? Eller er dere laidback, men vil ha en RBK-fest? Eller er dere laidback, og derfor ikke vil ha en RBK-fest?

Du sliter fortsatt virkelig med å forstå ser jeg?

 

Så du sier mine antagelser er missvisende? I så tilfelle antar jeg at du har kilder på det motsatte? Siden SSB og andre statistikk-selskaper ikke har ført noen statistikk jeg kunne finne, blir det naturligvis antagelser. Utenom denne der det også ble arrangert tur fra Oslo, som får meg til å lure. Selv om du naturligvis vil hevde at det er mange trøndere der.

Etter hva jeg husker går det ikke såkalt "fotballtog" mer fra lengre nord og ned.

Og ja, det er bussturer fra Oslo. Kjernen Sør står for den delen og jeg har slengt meg på noen av disse bussene. Vi arrangerer dette fordi det er en del hardbarka RBK-supportere på Østlandet og (selv om du sikkert mener disse er kun medgangssupportere).

Lenke til kommentar
Så du sier mine antagelser er missvisende? I så tilfelle antar jeg at du har kilder på det motsatte? Siden SSB og andre statistikk-selskaper ikke har ført noen statistikk jeg kunne finne, blir det naturligvis antagelser. Utenom denne der det også ble arrangert tur fra Oslo, som får meg til å lure. Selv om du naturligvis vil hevde at det er mange trøndere der.

 

Det er fortsatt bare antagelser og jeg vil ikke diskutere antagelser som om de var fakta. Det kan vel du og være enig i?

Og hva har bussturen til Kjernen med dette å gjøre? Den hjalp jo til på tilskuerantallet deres.

Lenke til kommentar
Du sliter fortsatt virkelig med å forstå ser jeg?

Ja, opplys meg! Jeg spør hvorfor dere ikke har fest, dere svarer: "Fordi vi er træge trøndere" og "laidback". Helt greit.

 

Etter hva jeg husker går det ikke såkalt "fotballtog" mer fra lengre nord og ned.

Og ja, det er bussturer fra Oslo. Kjernen Sør står for den delen og jeg har slengt meg på noen av disse bussene. Vi arrangerer dette fordi det er en del hardbarka RBK-supportere på Østlandet og (selv om du sikkert mener disse er kun medgangssupportere).

Takk. Du bekreftet mine antagelser med Kjernen Sør. Vi har ikke "Bataljonen Øst".

 

Bagh: DJ_Dark bekrefter jo mine antagelser om at det er hardbarka RBK-supportere på Østlandet (noe jeg også har sett med egne øyne - bor som sagt i Lillehammer).

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt poenget med diskusjonen. Siden når var det en supporters sak om hvordan en annen supporters måte å feire? Selv om Bataljonen oppførte seg som den naboen som spiller høy musikk selv om nashspielet var over for lenge siden, hadde vi andre såpass vett at vi holdt kjeft, i frykt for å virke bitter.

 

For å si det sånn; RBK har vunnet 21 gull i nyere tid. Brann har vunnet 1. Så ikke fortell oss hvordan vi skal reagere og ikke reagere på suksess.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt poenget med diskusjonen. Siden når var det en supporters sak om hvordan en annen supporters måte å feire? Selv om Bataljonen oppførte seg som den naboen som spiller høy musikk selv om nashspielet var over for lenge siden, hadde vi andre såpass vett at vi holdt kjeft, i frykt for å virke bitter.

Jeg bare lurte, og takk jeg har fått svaret mitt. Dere er laidback og træge trøndere. Hele Norge synes det var morsomt det som skjedde i Bergen - for det var unikt, og som sagt er det kun Oslo som kunne toppet det.

 

For å si det sånn; RBK har vunnet 21 gull i nyere tid. Brann har vunnet 1. Så ikke fortell oss hvordan vi skal reagere og ikke reagere på suksess.

Her er vi inne på kjernen i problematikken. Dere er bortskjemte, og vet ikke sette pris på et nytt gull.

Lenke til kommentar
Bagh: DJ_Dark bekrefter jo mine antagelser om at det er hardbarka RBK-supportere på Østlandet (noe jeg også har sett med egne øyne - bor som sagt i Lillehammer).

 

Det har jeg da ikke sagt noe i mot i det hele tatt.

 

Skjønner ikke helt poenget med diskusjonen. Siden når var det en supporters sak om hvordan en annen supporters måte å feire? Selv om Bataljonen oppførte seg som den naboen som spiller høy musikk selv om nashspielet var over for lenge siden, hadde vi andre såpass vett at vi holdt kjeft, i frykt for å virke bitter.

Jeg bare lurte, og takk jeg har fått svaret mitt. Dere er laidback og træge trøndere.

 

 

Du skjønner fortsatt ikke betydningen av træge trønderere, er det noe som er uklart?

 

EDIT; kan prøve meg på en annen formulering: Vi har ikke behov for å være brautende og ekle, men vi feirer på vårt vis for det.

Endret av Bagh
Lenke til kommentar
Kort og godt, at vi er ultrasinspirerte betyr ikke at alle er ultras og kommer til å hoppe og sprette rundt i Trondheim sentrum natt til en vanlig arbeidsdag.

 

At det er arbeidsdag dagen etter sier bare noe om hvor glad dere ble for gullet. Står dere etter gullet er utdelt og tenker "Skal jeg dra på folkefesten i byen? Nei, jeg har mye å gjøre på jobb i morra". Et gull skal feires som om det aldri er en morgendag.

 

Siden vi også diskuterer tilskuertall her: RBK har et utrolig bra snitt til Norge å være. Det skal dere ha! Men dere har også de mest spredte supporterene i landet. Det er like mange RBK-fans i klassen min som VIF-fans og jeg bor i Oslo. Sånn har det vært på tidligere skoler også og hos mange andre jeg har møtt. De heier rett og slett på RBK fordi "de er best". Akkurat av samme grunn som mange heier på Manchester United, Barcelona/Real Madrid og Bayern München.

 

Når jeg tenker over det, kan det at dere har så spredde supportere være en av faktorene til at det ikke ble en folkefest i Trondheim. Men likevel vil jeg si at det er stusselig. Om man reiser fra Oslo til Trondheim for å overvære den avgjørende kampen og medaljeutdelingen, bør man også gi blanke f*** i om det er arbeidsdag dagen derpå eller ikke. Etter et serigull skal man feste etter følelsene, ikke hjernen. F.eks. etter cupfinalegullet vårt i fjor festet jeg på Youngstorget hele natta og stakk rett derfra bakfull på skolen (som heldigvis ikke ligger langt ifra).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...