bjorn.e Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Står ovenfor valget mellom å ha firmabil, eller kjøre privat bil i jobbsammenheng. Alternativ A. Kjøre firmabil - Leaseplan ordner ALT inkl drifstoff til 30000km. (ingen fordelsskatt) Alternativ B. Kjøre privat bil mot km/godgjørelse. Statistisk sett har eg kjørt ca 2500km/mnd med 2-4 autopass passeringer hver dag. Kjørelengde vil antagelig bli redusert til en plass mellom 1250-2000km/mnd. Såvidt eg har forstått er statens satser ikkje god butikk i dette tilfellet? Men hvor mye pr km, og evt fastbeløp pr mnd må eg ha for å komme godt ut av en slik situasjon. Privat bil vurderes da der er vanskelig å få en passende bil via leasing ordningen, og på sikt kan det bli aktuellt å gå bort fra stillingen som serviceingeniør. Setter pris på inspill! Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Står ovenfor valget mellom å ha firmabil, eller kjøre privat bil i jobbsammenheng. Alternativ A. Kjøre firmabil - Leaseplan ordner ALT inkl drifstoff til 30000km. (ingen fordelsskatt) Alternativ B. Kjøre privat bil mot km/godgjørelse. Statistisk sett har eg kjørt ca 2500km/mnd med 2-4 autopass passeringer hver dag. Kjørelengde vil antagelig bli redusert til en plass mellom 1250-2000km/mnd. Såvidt eg har forstått er statens satser ikkje god butikk i dette tilfellet? Men hvor mye pr km, og evt fastbeløp pr mnd må eg ha for å komme godt ut av en slik situasjon. Privat bil vurderes da der er vanskelig å få en passende bil via leasing ordningen, og på sikt kan det bli aktuellt å gå bort fra stillingen som serviceingeniør. Setter pris på inspill! Akkurat nøyaktige summer kan jeg ikke komme med, men i vår bedrift så fant de ut at Statens km-godtgjørelse langt fra dekker hva man kan forvente av utgifter. Nedskriving, service, drivstoff blir fort en stor regning. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Akkurat nøyaktige summer kan jeg ikke komme med, men i vår bedrift så fant de ut at Statens km-godtgjørelse langt fra dekker hva man kan forvente av utgifter. Nedskriving, service, drivstoff blir fort en stor regning. Statens satser for bruk av privatbil er vel heller ikke ment å dekke hele kostnaden ved å eie bil, bare merkostnadene ved å bruke en bil du allerede har litt mer. Det verditapet som uansett kommer som følge av at bilen blir eldre, og pga den økningen i km-stand som kommer av privat bruk er ikke satsene ment å dekke, bare det "marginale verditapet" som er en følge av kjørelengden i jobben. På samme måte med service -godtgjørelsen skal jo ikke dekke alt av vedlikehold, bare den ekstra delen som henger sammen med jobb-bruken. Mange av disse avisene og fagbladene som skriver artikler om hvor dyrt det er å bruke privatbilen i jobben "glemmer" å ta hensyn til at du ville hatt et betydelig verdifall og service-kostnader på bilen selv om du ikke brukte den i jobben, og forutsetter at km-godtgjørelsen skal dekke hele verdifallet.. Om du kjøpte ny bil i desember 07, kjører 15.000 km privat, og 15.000 i jobben, så skal godtgjørelsen bare dekke forskjellen i verdifall mellom en 2007-modell som har gått 15.000 og en som har gått 30.000, ikke hele verdifallet i forhold til nypris. Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 2. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2008 Statens satser for bruk av privatbil er vel heller ikke ment å dekke hele kostnaden ved å eie bil, bare merkostnadene ved å bruke en bil du allerede har litt mer Er her problemet ligger; bor så sentralt som det går - og har hittil ikkje hatt noe reelt behov for bil, utover jobb. Noe privat bruk vil nok forekomme; men så lenge dette utgår en liten del av total bruk så er det dårlig butikk med andre ord. Har eg forstått det riktig; alt som overstiger statens satser for godtgjørelse blir beskattet på lik linje med inntekt? Lenke til kommentar
kjartana Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Om du kjøpte ny bil i desember 07, kjører 15.000 km privat, og 15.000 i jobben, så skal godtgjørelsen bare dekke forskjellen i verdifall mellom en 2007-modell som har gått 15.000 og en som har gått 30.000, ikke hele verdifallet i forhold til nypris. Dette vet jeg da veldig godt. Spørsmålet er om km-godtgjørelsen er tilstrekkelig til å dekke denne merkostnaden. Det fant de ut at det ikke gjorde hos oss. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 3. desember 2008 Del Skrevet 3. desember 2008 Siden statens satser i dette tilfellet er faste vil du med en eldre bil, med liten verdiforringelse, få samme godgjørelse som en nyere bil, med høy verdiforringelse. I det første tilfellet vil få igjen mer enn utgiftene til bilen, men i andre tilfelle vil du få igjen mindre. Her har du første pekepinn for hva du skal velge. Skal bilen være av nyere eller eldre karakter? Den andre faktoren du må ta hensyn til er ditt privat behov for bil. Du huske at når du først har en bil skal det veldig lite til for å ta en ekstra tur med den, selv når det kommer til ting du, som billøs, aldri kunne tenke deg at det ville være behov for. Som t.eks. å kjøre til butikken som det tar fem min. å gå til. Om du har privatbil og eget firma kan du med litt kreativitet ta ut betydlige summer fra firmaet skattefritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå