hean Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 (endret) Hva synes dere om dette dristige forslaget, selv synes jeg det er positivt av følgende grunner: Reduserer kriminalitet: Ingen tvil om at mange misbrukere tyr til ulovlige metoder for å skaffe seg heroin, kanskje de fleste gjør det for jeg ser ikke hvordan man kan skaffe seg de dyrebare dosene uten kriminell virksomhet. Dette unngår vi da med å dele ut heroinen gratis. Heroinmarkedet dør ut: Man kjøper ikke urent og mulig livsfarlig heroin for massep penger dersom man kan få det gratis i mye sikrere rammer. Derfor tror og mener jeg at markedet for Heroin i Norge vil dø ut. Færre blir misbrukere som ikke er det i dag: Det er ingen hemmelighet at mange begynner med heroin på grunn av ett meget agressivt marked som uheldigvis starter helt nede på ungdomskolenivå. Når dette markedet blir så å si null blir det langt færre personer som "rekrutterer" nye potensielle rusmisbrukere. Misbrukere kan fungere "normalt": Når dagene ikke går helt til å kun tenke på hvordan man skal få tak i nye doser så kan de rusavhengige faktisk fungere mer eller mindre normalt. Ett eksempel jeg så på nyhetene var en mann i full jobb men fremdeles avhengig. Mindre synlige: Rusmisbrukere og selgere vil ikke samle seg på spesielle plasser for kjøp og salg som for eksempel plata som er kjent i Europeisk sammenheng. De går istedefor på apoteket og skaffer det de trenger helt lovlig. Billigere: I lengden vil dette være mye bedre samfunnsøkonomi enn andre tiltak. Man slipper behandling som koster mye samtidig som man får de rusavhengige til å bidra til samfunnet istedefor å kun være en "byrde". Noen ulemper vil man så klart se i dette forslaget men de er langti fra så store som fordelen slik som jeg ser det. Jeg må nesten også fri til en eller annen moderator som kanskje kan gjøre dette til en undersøkelse. Hva er din mening? Endret 1. desember 2008 av Zatuu Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Uff da, dessverre litt sent ute. Ikke glem og bruke søke funksjonen før man oppretter nye tråder Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2008 Uff da, dessverre litt sent ute. Ikke glem og bruke søke funksjonen før man oppretter nye tråder Hmmm, kikket gjennom politikk og samfunn siden man fant ikke noe... uansett da slenger jeg meg med i den tråden. Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 1. desember 2008 Del Skrevet 1. desember 2008 Som roberteh sier finnes det nok en aktiv tråd allerede ja. Stenger denne tråden så vi unngår to paralelle diskusjoner. Snorre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg