Gå til innhold

Er jeg rasist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slett ikke. Jeg mener at et forbud mot burka langt ifra er like undertrykkende som et påbud, men at de som ønsker å gå i burka må få lov til det. Dog må arbeidsgivere få lov til å stille krav til arbeidstakernes kleskode på jobb. De bør ha lov til å kreve at hijaben/burkaen fjernes i arbeidstiden.

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Slett ikke. Jeg mener at et forbud mot burka langt ifra er like undertrykkende som et påbud, men at de som ønsker å gå i burka må få lov til det. Dog må arbeidsgivere få lov til å stille krav til arbeidstakernes kleskode på jobb. De bør ha lov til å kreve at hijaben/burkaen fjernes i arbeidstiden.

 

Om arbeidet er i en slik art at burka/hijab ikke er sikkert å bruke så er jeg enig.

Men om arbeidsgiver forbyr det fordi han personlig er i mot bruk av det, så mener jeg at det ikke skal være mulighet å forby det på arbeidsplass

Lenke til kommentar
Arbeidsgiver står fritt til å ansette hvem han/hun vil, så det blir vel egentlig ingen forskjell?

Arbeidsgiver har egentlig ikke lov til å ikke ansette noen pga religion, seksualitet o.l da.

 

Arbeidsgiver har full rett til å kreve at dresskode og arbeidsinstruks blir fulgt, i motsatt fall er det oppsigelsesgrunn.

Lenke til kommentar
Arbeidsgiver står fritt til å ansette hvem han/hun vil, så det blir vel egentlig ingen forskjell?

Arbeidsgiver har egentlig ikke lov til å ikke ansette noen pga religion, seksualitet o.l da.

 

Arbeidsgiver har full rett til å kreve at dresskode og arbeidsinstruks blir fulgt, i motsatt fall er det oppsigelsesgrunn.

 

Ja, men det mener jeg er feil.

Lenke til kommentar
Arbeidsgiver står fritt til å ansette hvem han/hun vil, så det blir vel egentlig ingen forskjell?

Arbeidsgiver har egentlig ikke lov til å ikke ansette noen pga religion, seksualitet o.l da.

 

Han har ikke lov til å spørre om det, men det trenger han heller ikke når den potensielle arbeidsgiveren kommer på intervju med hijab.

 

En ting er hva fabrikkarbeidere o.l. har på seg, noe annet er hva folk i servicenæringen har på seg. Hvis en arbeidsgiver bestemmer at de ansatte skal ha en bestemt uniform, bør det ikke gjøres unntak fra regelen for religiøse klesplagg.

 

Mener du virkelig man skal kunne kle seg som man vil i alle jobber?

Endret av Europa
Lenke til kommentar
Arbeidsgiver står fritt til å ansette hvem han/hun vil, så det blir vel egentlig ingen forskjell?

Arbeidsgiver har egentlig ikke lov til å ikke ansette noen pga religion, seksualitet o.l da.

 

Han har ikke lov til å spørre om det, men det trenger han heller ikke når den potensielle arbeidsgiveren kommer på intervju med hijab.

 

En ting er hva fabrikkarbeidere o.l. har på seg, noe annet er hva folk i servicenæringen har på seg. Hvis en arbeidsgiver bestemmer at de ansatte skal ha en bestemt uniform, bør det ikke gjøres unntak fra regelen for religiøse klesplagg.

 

Mener du virkelig man skal kunne kle seg som man vil i alle jobber?

 

De færreste uniformer har et hodeplagg da, så hvorfor skulle en hijab ødelegge for uniformen?

Lenke til kommentar
Fordi det er et klesplagg som kan ødelegge helhetsinntrykket av uniformen.

Da må man forby lue, capser, hårbånd ol. også da?

 

Jeg snakker ikke om å forby på generelt grunnlag, men at arbeidsgiver må kunne stille krav til kleskode på jobb. Så ja, han bør selvsagt også kunne innføre lue-, caps- og hårbånd-nekt.

Lenke til kommentar
Fordi det er et klesplagg som kan ødelegge helhetsinntrykket av uniformen.

Da må man forby lue, capser, hårbånd ol. også da?

 

Jeg snakker ikke om å forby på generelt grunnlag, men at arbeidsgiver må kunne stille krav til kleskode på jobb. Så ja, han bør selvsagt også kunne innføre lue-, caps- og hårbånd-nekt.

Ja, jeg mente på jobben når jeg sa "forby lue, capser, hårbånd ol."

Men da skal jeg være litt enig med deg, om du mener at man sidestiller hijab med andre hodeplagg/"hårgreier"

Lenke til kommentar
Fordi det er et klesplagg som kan ødelegge helhetsinntrykket av uniformen.

Da må man forby lue, capser, hårbånd ol. også da?

 

Hehe, så du mener at det skal være mulig å bruke burka på jobben uansett?

 

Kall meg gjerne en rasist men jeg hadde blitt litt skeptisk til hamburgeren på macdonalds hvis den personen som serverte/laget var iført burka. Jeg hedde faktisk ikke spist den.

 

Nå vet ikke jeg hvorfor de bruker den burkaen, skjønner ikke hensikten med den. Har ikke satt meg inn i den problemstillingen, eneste gangen det hadde vært greit med en burka er i kraftig regnvær, den beskytter sikkert bra mot regn

 

my 2 cent

Lenke til kommentar
Kall meg gjerne en rasist men jeg hadde blitt litt skeptisk til hamburgeren på macdonalds hvis den personen som serverte/laget var iført burka. Jeg hedde faktisk ikke spist den.

Hva er det med en burka som gjør den uegnet til matlaging? På mange kjøkken er det jo tvert om påbudt med hodeplagg, så man ikke skal få hår i maten.

 

Det er de færreste uniformer som ikke kan brukes med et skaut eller annet hodeplagg. Det gjelder bare å være litt oppfinnsom. Det erstatter ikke akkurat en hjelm for soldater i strid, men kan godt erstatte beret'en i fredstid. En indisk turban med et politiskilt i fungerer ikke noe dårligere enn en vanlig politilue, med mindre den arresterte er rasist da.

 

Jeg ønsker et samfunn hvor muslimske kvinner kan kle seg som de vil. Men dit må de komme seg for egen maskin, vi kan støtte dem som ønsker det, men ikke hvis virkemiddelet betyr å tvinge de andre.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Hva er det med en burka som gjør den uegnet til matlaging?

 

Lange vide ermer som drar med seg millioner av bakterier, og etterpå sleper nedi maten.

Og gitter foran øynene som gjør det vanskelig å se hva man lager, i tillegg til at det sikkert blir uutholdelig varmt inni der, noe som går på konsentrasjonen løs.

Til syvende og sist ser det utrolig teit ut.

Lenke til kommentar
Det erstatter ikke akkurat en hjelm for soldater i strid, men kan godt erstatte beret'en i fredstid.

 

Mener du soldater skal få bruke hvilket hodeplagg de ønsker i fredstid, eller skal kun religiøse hodeplagg være et alternativ til bereten?

Endret av Europa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...