Gå til innhold

Er jeg rasist?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt enig med, Lyotard at moral i de ulike kulturene i utgangspunktet er sidestilt, ettersom det ikke finnes noen fasit. Andre folk tenker jo ut i fra den kulturen de er unnfanget og oppvokst i, og tenker antakelig ikke noe mer over det annet enn at ting er som de er. Selv om jeg synes det ser helt tåpelig ut med burka (og bart, lol) skråstrek hijab, er dette tydeligvis noe de ikke har noe imot.

Lenke til kommentar

Abigor: Man må da lukke igjen øynene (metaforisk sett) for å ikke se at mennesker kan deles opp i "raser". Det betyr jo ikke at noen er mer eller mindre mennesker enn andre, bare at gener varierer fra menneske til menneske og noen mennesker kan deles opp i grupper etter disse genene. Akkurat som det er medesinsk relevant om du har gener for forskjellige sykdommer så er det også medisinsk relevant å dele opp folk etter rase fordi forskjellige raser har forskjellige reaksjoner på medisiner. Om man vil kalle disse genetiske forskjellene rase eller ikke får nå være opp til vær enkelt men forskjellene er der nå uansett og pga at det er vanlig med ganske lett identifiserbare forskjeller utseendemessig så er det ikke rart at man bruker ordet rase.

 

Europa: Det er like kvinneundertrykkende og gjøre det ulovlig å bruke burka eller lignende.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Ingen av disse punktene gjør deg til rasist. For å være rasist må du mene at det er riktig å diskriminere mennesker utelukkende på bakgrunn av rase.

Hva er rase da?

 

For å være rasist må du ha den oppfattningen at mennesker deles opp i raser.

 

Det er PK å si befolkningsgrupper. Betydningen er akkurat den samme. Man må være rimelig blid og ikke minst dum for lukke øynene for dette faktum. Da det rett og slett kan føre til feilmedisinering osv.

Lenke til kommentar
Abigor: Man må da lukke igjen øynene (metaforisk sett) for å ikke se at mennesker kan deles opp i "raser". Det betyr jo ikke at noen er mer eller mindre mennesker enn andre, bare at gener varierer fra menneske til menneske og noen mennesker kan deles opp i grupper etter disse genene. Akkurat som det er medesinsk relevant om du har gener for forskjellige sykdommer så er det også medisinsk relevant å dele opp folk etter rase fordi forskjellige raser har forskjellige reaksjoner på medisiner. Om man vil kalle disse genetiske forskjellene rase eller ikke får nå være opp til vær enkelt men forskjellene er der nå uansett og pga at det er vanlig med ganske lett identifiserbare forskjeller utseendemessig så er det ikke rart at man bruker ordet rase.

 

Det er ikke så enkelt heller. Forskjellige medisiner vil kreve forskjellige raseoppdelinger, og disse kan være svært forskjellige både mellom hverandre, og i forhold til tradisjonelle raseoppdelinger. Det er altså slett ikke selvsagt at det på noen som helst måte er hensiktsmessig å dele menneskeheten opp i en fastsatt gruppe raser.

Lenke til kommentar
Europa: Det er like kvinneundertrykkende og gjøre det ulovlig å bruke burka eller lignende.

 

Nei, langt ifra.

 

Det er PK å si befolkningsgrupper. Betydningen er akkurat den samme. Man må være rimelig blid og ikke minst dum for lukke øynene for dette faktum. Da det rett og slett kan føre til feilmedisinering osv.

 

Rene raser eksisterer ikke.

Lenke til kommentar

Burka er for oss et symbol på kvinneundertrykking. Men burkaen undertrykker ikke, den er utover symboleffekten "bare" et klesplagg. Uten sammenligning forøvrig: Et fengsel har ikke skylden for folks manglende frihet, det har de som bestemte at man skulle låses inne.

 

Problemet er ikke klesplagget, det er skikkene som krever at en kvinne "låses inne", og menneskene som holder disse skikkene i hevd. Og det er faktisk ikke nødvendigvis slik at det er patriarkalske muslimske menn som tvinger kvinnene til å bruke burka, dette er like mye en tradisjon som muslimske kvinner selv passer på.

 

Det synes opplagt at en kvinne som ikke er fri til å velge sin egen klesdrakt - men tvinges til å dekke seg til på den måten - er offer for undertrykking. Men om det er problemet: Hvordan kan vi da forsvare å tvinge den samme kvinnen til ikke å bruke burka? At burkaen i seg selv er et fengsel er en idé basert på vestlige tanker om frihet. Det er den motsatte ytterlighet av 70-tallets BH-brenning.

 

Det vil si: Mest symbolsk. Hva muslimske kvinner trenger mest er ikke å kvitte seg med burkaen, det er å komme seg opp og fram i verden. Utdannelse, karriere, ansvar for sin egen fremtid. Så forsvinner burkaen antagelig av seg selv, fordi den er så upraktisk.

 

I mellomtiden er det et paradoksalt utfall av kulturelt bedrevitenhet å ville bestemme hvor mye klær folk skal få ha på seg og hvorfor. Det er tross alt ikke mer enn noen tiår siden indremisjonsfruer på sørlandet satt og strikket gensere til negerungene så de skulle slippe å gå nakne...

 

I et land som tviholder på sin statsreligion er det kanskje ikke rart at man vil forby symboler på andre religioner. Men personlig synes jeg det er like galt begge deler. Jeg innser at et fungerende samfunn trenger litt flere lover enn Kardemommeloven, men å forby folks klesdrakt er å gå langt over streken.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

En i klassen min her på Videregående skole har bodd i Norge i 9 år, det har resten av familien hans også. Han kan gjøre seg forstått på norsk, men ikke noe mer, hans far kan dra på butikken og komme hjem med riktige varer, ikke mer. Hans mor og storesøster kan mer eller mindre ikker mer enn å si hei.

 

Obligatorisk ett eller to-årig norskkurs skulle det vært, og de som rett og slett ikke sto på prøven skulle ikke fått lov til å bli her med mindre de har bevis på arbeid. Dette er ikke for å nekte noen folkegrupper adgang til Norge, men om man først skal integrere seg her så er språket førstepriotitet. Om du da ikke engang gidder løre deg norsk fortjener du ikke være her.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har et par synspunkter om innvandring som jeg lurer på om dere synes gjør meg til en rasist :p

 

1. jeg synes at utenlandske menn som kontrollerer livet til kvinner og barna sine ikke bør få bo i Norge. Kvinnene får ikke jobbe, barna får ikke leke med barn som tror på annen religion etc. vi i norge har jo kommet så langt når det gjelder like stilling.

 

2. jeg synes at alle innvandrere som bare gjør kødd og forbrytelser ikke har noe i landet med mindre de forholder seg til norske lover og regler. tenker spesielt på gutter som er med i alà b-gjengen og de dere.

 

3. Liker ikke at kvinner skal gå tildekket av sånne gardinlignende klær og ikke gjøre andre ting enn å passe på barna, lage mat, leve på trygda og be til allah.

 

Jeg har ingen ting i mot helt normale innvandrere som jobber, snakker norsk og følger lover og regler. Føler bare at jeg blir litt provosert når jeg hører om saker som at vi foreksempel kansje ikke skal gå i kirka med skolen til jul fordi noen innvandrere føler seg støtet på grunn av religion. Egentlig er jeg ikke en spesielt kristen person, men å gå i kirken til jul med skolen/familien er en tradisjon jeg ikke vil gi slipp på :D

 

Gjør sånne synspunkter meg til en rasist? Har flere venner av utenlandsk opprinnelse, men de følger norsk kultur og de har jeg absolutt ingen ting i mot! :)

 

1. Dette er jo deres kultur, og fordi vi i Norge har kommet "lenger" enn dem når det gjelder likestilling, kan ikke vi si at vår kultur er mer korrekt enn dems. For dem er det jo like like uforstålig at kvinner kan gjøre det samme som menn.

 

2. Hva synes du om etniske nordmenn som gjør "forbrytelser og kødd" da? Finnes gjenger som består av flest etniske nordmenn også.

 

3. Noe av det som gjør Norge så flott, er at vi har religionsfrihet. Det vil si at alle kan tro akkuratt hva de vil tro, og følge de retningslinjene som er innenfor den gitte religion.

Om disse draktene inngår i religionen må vel disse kvinnene få lov til å gå med det?

Lenke til kommentar
Friheten slutter der den begynner å gå utover andre.

 

Det er en uetisk å tvinge folk til å gå med burka. Ideelt sett bør man ha rett til å gå i burka om man vil, men et forbud mot burka er langtfra like undertrykkende som et påbud.

 

Det finnes ingen påbud når det gjelder burka, hidjab eller andre religiøse plagg i Norge, så et forbud ville ha vært undertrykkende jo.

Lenke til kommentar

Du har flere synsvinkler på budskapet du ønsker og få frem :p

 

NEI! du finnes ikke rasistisk i det hele tatt..

Yttringsfriheten er jo et eksempel på dette :)

 

Men mener selv da i allefall at det kan sees irriterende av folk som bor i norge klager på at de ikke har det så bra heller... da tenker jeg norge er et Rikt land på mange måter og en likestilling for alle :)

Man kan mene og si det man vil uten og fornerme noen :D

 

Man kan forholde seg til dette og norsk lov.

viktig debatt i grunn ^^.

Endret av Carloz89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...